سلاح ورزی: انتخابات موضوعی تمام شده است/اتاق ایران برنامه «تقسیم‌کار ملی برای عبور از شرایط فعلی اقتصاد» را اجرا می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت:پیش از انتخابات ۲۸ خرداد اعضای هیات رئیسه با تدوین برنامه‌ای با عنوان «تقسیم‌کار ملی برای عبور از شرایط فعلی اقتصاد»، آنچه را که بخش خصوصی باید در کنار دولت و برای گذار از شرایط فعلی انجام دهد،  تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین سلاح ورزی در جمع خبرنگاران افزود: در نشست امروز درباره برخی از پروژه‌های مشخصی که در چند هفته گذشته شروع شده‌اند، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در اواخر سال گذشته و تأکید ایشان بر نکات مختلفی برای بهبود شرایط اقتصادی ازجمله خصوصی‌سازی واقعی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد، ادامه داد: بر این اساس ما هم در اتاق ایران سعی کردیم برنامه‌های خود در کوتاه‌مدت را هم در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و هم در راستای هم‌افزایی با دولت تدوین کنیم.

۷ راهبرد کلان اتاق ایران برای کمک به دولت و کشور

سلاح‌ورزی با اشاره به ۷ برنامه جدید در اتاق ایران، افزود: اولین مورد برنامه اجرایی برای توسعه رشته‌های پرارزش کشور به‌منظور رشد تولید ملی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲۳ رشته فعالیت اقتصادی یا زنجیره ارزش در بخش‌های صنعت و کشاورزی و خدمات دارای بیشترین سهم در رشد اقتصادی کشور هستند که بخش خصوصی در اغلب این رشته‌ها حضور پررنگ دارد و اتاق ایران آمادگی دارد با استفاده از تجربه کشورهای شرق آسیا و در تعامل نزدیک با دولت، یک برنامه اجرایی مدون برای توسعه این زنجیره‌های ارزش و کمک به رشد تولید ملی اقدام نماید. این برنامه حتماً می‌تواند دستاوردهای کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل‌اعتنایی برای کشور داشته باشد.

او به‌کارگیری ظرفیت‌های اتاق‌های استانی و تشکل‌ها برای توسعه منطقه‌ای را برنامه دیگر اتاق ایران برشمرد و تصریح کرد: با توجه به عدم توازن‌های جدی که بین مناطق و استان‌های کشور ازلحاظ سطح توسعه‌یافتگی وجود دارد و از طرفی شناخت دقیقی از ظرفیت‌های مناطق و نحوه استفاده از آنها برای توسعه منطقه‌ای وجود ندارد، اتاق ایران در حال ایجاد یک پلتفرمی است که با همکاری استانداران و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها و پیوند دادن استان‌ها و تعریف مناطق، الگوی جدیدی برای توسعه منطقه‌ای در دولت سیزدهم را ایجاد کند. این الگوی عملی شامل نحوه نهادسازی مالی و اجرایی (شامل بانک‌های توسعه منطقه‌ای و شرکت‌های سرمایه‌گذاری منطقه‌ای) هم خواهد بود.

برگزاری مجمع گفت‌وگوهای اقتصادی با کشورهای منطقه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ارتقای ظرفیت دیپلماسی اقتصادی از طریق بخش خصوصی را برنامه دیگر اتاق عنوان کرد و گفت: از یک سو اتاق ایران با ایجاد یک دبیرخانه قصد برگزاری مجمع گفت‌وگوهای اقتصادی متشکل از کشورهای منطقه با هدف کمک به اجرای منویات مقام معظم رهبری و دولت در مولدسازی فرصت‌ها و همگرایی‌های منطقه‌ای را دارد. از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک و تشکل‌ها و اتاق‌های معین استانی با هدف‌گذاری ۲۱ کشور عمدتاً همسایه یا کشورهایی که مزیت اقتصادی و تجاری با آن‌ها داریم یک برنامه کوتاه‌مدت برای افزایش مراودات تجاری و جذب سرمایه‌گذاری تهیه شده که از طریق شناسایی مقررات و رویه‌ها و دستورالعمل‌های مزاحم بتوان در کوتاه‌مدت حداقل ۳۰- ۲۰ درصد افزایش در حجم مراودات تجاری با این کشورها ایجاد کرد.

سلاح‌ورزی در ادامه، اجرای طرح ملی کارورزی توسط اتاق بازرگانی و ارتقای مهارت‌های شغلی جویندگان کار با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های عضو اتاق و اتصال آنها به کاریابی‌ها را اولویت بعدی این دوره هیات رئیسه عنوان کرد و گفت: تجارب گذشته در ایران و نیز تجارب حاصل از سیاست‌گذاری‌های کشورهای موفق درحال‌توسعه مانند هند و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی نشان می‌دهد که نظام‌های فنی و حرفه‌ای غیردانشگاهی و اتصال آنها به کاریابی‌ها توسط نهادهای خصوصی شبیه اتاق ایران باعث یافتن شغل مناسب و با کیفیت برای جمعیت در سن کار است.

او ادامه داد: اتاق ایران یک طرح اجرایی مدون و پلتفرم برای این موضوع طراحی و ایجاد کرده است.

طراحی مدل احداث مسکن در بخش خصوصی

رئیس اتاق ایران همچنین موضوع مسکن را جدی و اساسی دانست که در سطح رفاه مردم بسیار اثرگذار است و به دلیل اهمیتی که دارد، در دستور کار اتاق ایران قرار گرفته است.

او با اشاره به طراحی یک مدل در حوزه مسکن به‌منظور حل چالش‌های این بخش و دوری از تجربه نامطلوب طرح مسکن مهر، تصریح کرد: در بخش احداث و ساختمان به کمک تشکل‌های فعال، مدلی طراحی کردیم تا به کمک همین ظرفیت‌های تشکلی و تأمین مالی زنجیره‌ای مانند اوراق گام، بتوانیم تأمین مالی مطلوبی برای بخش مسکن داشته باشیم.

بازیابی اعتماد بخش خصوصی برای مولدسازی دارایی‌های دولت

او گفت: با توجه به از بین رفتن اعتمادبخش خصوصی برای خرید و یا تملک دارایی‌های دولتی (تجربه واگذاری‌ها) و عدم استقبال احتمالی از مصوبه مولدسازی، اتاق ایران می‌تواند در بازاریابی و تشویق و ترغیب فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکارهای نوآورانه برای حضور فعال شرکت‌های بخش خصوصی نقش مؤثری ایفا کند و ما برای این مهم برنامه‌هایی داریم.

به گفته سلاح ورزی کمک به بهبود جایگاه ایران در شاخص‌های محیط کسب‌وکار که جایگاه مناسبی نبوده است در دستور کار اتاق ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق ایران قصد دارد که با تشکیل دفاتر تخصصی متناظر با پارامترهای سهولت فضای کسب‌وکار بر اساس شاخص‌های بانک جهانی، یک برنامه مستمر برای رفع موانع و ارائه راهکار برای برنامه‌های اصلاحی در زمینه مؤلفه‌های فضای کسب‌وکار ارائه کرده و با پایش و پیگیری مستمر به‌صورت سالانه قدم‌های اجرایی را در همراهی با دولت برای بهبود جایگاه ایران در شاخص‌های سهولت محیط کسب‌وکار بردارد که به بهبود سرمایه‌گذاری کمک کند.

انتخابات موضوعی تمام شده است

حسین سلاح‌ورزی در بخشی از این نشست نیز گفت:از نظر ما انتخابات موضوعی تمام شده است. در انتخابات‌ها صنفی و سیاسی حتی در انتخابات انجمن اولیا مربیان رقابت شکل می‌گیرد.

او تاکید کرد: بی تقوایی برای اعمال فشار و لکه‌دار کردن چهره من در قالب ترند کردن واژه فساد شکل گرفت.

وی گفت: با قاطعیت می گویم در طول زندگی حرفه‌ای ام از هیچ رانتی استفاده نکردم و هیچگونه محکومیت مالی نداشتم.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1793458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =