خشک شدن تالاب هشیلان کرمانشاه/ ورود جدی و پیگیری موثر نهادهای مربوطه الزامی است

یک فعال محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب هشیلان کرمانشاه به دلیل بی‌کفایتی نهادهای مربوطه خشک شده است.

محمدرضا نقدی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه اظهار کرد: برای جلوگیری از خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر تنها پیگیری مراکز مردم نهاد کافی نیست بلکه نیازمند پیگیری جدی نهادهای مربوطه برای حفر چاه‌های غیر مجاز هستیم.

وی افزود: در روستاهای اطرف سراب نیلوفر و تالاب هشیلان بیش از هزار چاه غیر مجاز وجود دارد و وجود این چاه‌های غیر مجاز که تا عمق ۱۲۰ متری حفر شدند باعث کاهش آب‌ تالاب هشیلان و سراب نیلوفر می‌شود.

رئیس هیئت مدیره ان.جی.یو زیست محیطی ندای قاصدک کرمانشاه تصریح کرد: کشت‌های آب بر و پر مصرف در ایجاد این مشکل بی‌تاثیر نیست و با وجود تغییر اقلیم و کاهش بارش در استان کرمانشاه کشت و برداشت محصولات آب بر دیگر معنایی ندارد.

وی ادامه داد: با کشت محصولات آب‌بر و پرمصرف توسط کشاورزان آب‌های زیرزمینی نیز کاهش پیدا می‌کند.

نقدی بیان کرد: سال گذشته شرکت آب منطقه‌ای اجازه حفر چاه‌های غیر مجاز را داد و بعد از برداشت در ازای حفر هر چاه غیر مجاز سه میلیارد ریال جریمه دریافت کرد.

وی عنوان کرد: دریافت جریمه سه میلیارد ریالی به ازای چشم پوشی از انجام حفر چاه‌های غیر مجاز باعث شد که این روند افزایش یابد و باعث خشکی تالاب هشیلان‌ و دیگر سراب‌ها شود.

این فعال محیط زیست ابراز کرد: خشک شدن تالاب هشیلان و دیگر سراب‌ها باعث افزایش دمای استان کرمانشاه و به خطر انداختن گونه‌های جانوری می‌شود.

وی تاکید کرد: تالاب هشیلان سال گذشته و امسال خشک شد و زمانی که تالاب یا سرابی خشک شود گونه‌های جانوری و گیاهی آن کاملا از بین می‌روند.

نقدی خاطرنشان کرد: پیشنهاد مراکز ما برای جلوگیری از این مشکل این است که یک الگوی کشت تعریف شود.

وی تشریح کرد: حفر چاه‌های غیر مجاز تأثیر زیادی در این موضوع دارد و خواستار ورود جدی و پیگیری موثر محیط زیست استان کرمانشاه و آب منطقه‌ای هستیم.

نقدی اظهار کرد: برای حل این مشکل باید یک‌ جهادی درون استان کرمانشاه اتفاق بیفتد و الگوهای درست تعریف شود و کمیته‌های تخصصی ساخته شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1800867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =