احسان محمدی: دیپلماسی فوتبال عمدتا بازی بدون توپ بازیگران است/ دیپلماسی عمومی شبیه ارکستر سمفونی

احسان محمدی در نشست رصد تحولات فرهنگی و اجتماعی کشورهای عربی خلیج فارس به بحث قدرت نرم از رهگذر ورزش و فوتبال پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، احسان محمدی در نشست رصد تحولات فرهنگی و اجتماعی کشورهای عربی خلیج فارس که با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی در خانه اندیشه ورزان ایران به تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد به بحث قدرت نرم از رهگذر ورزش و فوتبال پرداخت. 

رئیس آکادمی دیپلماسی در ابتدا ضمن مروری بر سیر تحول در مفهوم قدرت سخت و نرم، بر ویژگی تصویر-مندی روزافزون مفهوم قدرت در عین زور-مندی آن تاکید کرد. وی در ادامه قدرت و منافع ملی را غیر مترکز، سیال، پویا و پراکنده توصیف کرد و گفت: در چنین فضایی، نقطه عطف در ارتباط با قدرت نرم، محبوبیت، جذابیت و جاذبه است. 

محمدی در ادامه ضمن تبیین فوتبال و ابعاد و ماهیت آن، آن را ابرپدیده اجتماعی استثنایی خاص در عین حال عام و ابر تصویرساز معرفی کرد که جذاب ترین، محبوب ترین، پربیننده ترین است. وی با تاکید بر این که ابرپدیده فوتبال آنقدر استثنایی است که نمی تواند زیرمجموعه ورزش باشد و نیست، به سابقه درک فوتبال در چارچوب منافع ملی و شکل گیری مفهوم دیپلماسی فوتبال یا فوتلماسی Footlomacy پرداخت. 

احسان محمدی: دیپلماسی فوتبال عمدتا بازی بدون توپ بازیگران است/ دیپلماسی عمومی شبیه ارکستر سمفونی

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاراتی به دیپلماسی فوتبال قطر و تبیین ماهیت، ابعاد و ویژگی های شکلی و ماهوی، ساختار و بافتار سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، بر لزوم درک سیاست ها، رویکردها و برنامه های ورزشی و مشخصا فوتبالی عربستان در همین چارچوب و در ارتباط با استراتژی قدرت نرم این کشور تاکید کرد. 

محمدی، در ادامه ضمن مرور و تحلیل دیپلماسی فوتبال عربستان، دیپلماسی فوتبال را گاه بازی با توپ اما عمدتا بازی بدون توپ بازیگران دیپلماسی فوتبال از روسای جمهور تا شهروندان توصیف کرد. 

مشاور مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر اینکه استقرار قدرت نرم معمولا ماهیتی بلند-مدت همراه با درک و طراحی های پیچیده و با آثاری عمیق و پایدار دارد یادآور شد که گاهی هم قدرت نرم تصویر-مند و دیپلماسی عمومی از رهگذر ابرپدیده ای چون فوتبال و دیپلماسی آن، می تواند فرآیندی با ابتکاراتی سریع با آثار و نتایجی سریع و مهم باشد. 

معاون سابق دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی ضمن تشبیه دیپلماسی عمومی به ارکستر سمفونی، تاکید کرد به هر میزان که از رهگذر گفت و گو و فهم و درک مشترک، اجماع بر سر منافع ملی بیشتر باشد، ارکستر سمفونی دیپلماسی عمومی با شکوه تر و با نغمه خوش تری خواهد بود. 

در این نشست بردیا عطاران، پژوهشگر سیاست فرهنگی و سید عرفان الدین افضلی، پژوهشگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عارف دهقاندار حاضر بودند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1802633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =