۰ نفر
۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
شب شازده حمام

خاطرات شازده حمام نمونه عینی از کتاب هایی است که خواننده با مطالعه آن گذشته را به خوبی درک خواهد کرد.  خاطرات شازده حمام بیان قسمتی از تاریخ اجتماعی یزد است که خواننده با مطالعه آن گاهی احساس غم و گاهی شادی می کند.

به گزارش خبرآنلاین خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری مجله بخارا، «شب شازده حمام» را با سخنرانی مهدی محسنیان راد، محمد فاضلی، رضا امیرخانی، فاطمه وثوقی، مرضیه نگهبان و علی دهباشی برگزار می کند.

این مراسم یکشنبه ۷ آبان، با حضور پاپلی یزدی نویسنده شازده حمام در سالن فردوسی برگزاری می شود و ورود برای همگان آزاد است.

شب شازده حمام

خاطرات شازده حمام نمونه عینی از کتاب هایی است که خواننده با مطالعه آن گذشته را به خوبی درک خواهد کرد. خاطرات شازده حمام بیان قسمتی از تاریخ اجتماعی یزد است که خواننده با مطالعه آن گاهی احساس غم و گاهی شادی می کند. این گونه خاطرات که بیان کننده زندگی شخصی و اتفاقاتی که در لایه های پائین جامعه رخ داده اند از جذابیت خاصی برخوردارند. هر سطر آن انعکاس اوضاع و احوال مردمانی است که با فقر دست و پنجه نرم کرده اند. خاطراتی که خیلی ها از نوشتن آن احساس ترس یا شرم دارند. شجاعت دکتر پاپلی در بیان واقعیت ها قابل تحسین است ولی در مواردی نویسنده از نوشتن برخی از اسامی خوداری کرده است و آن را به صورت رمز بیان کرده است. علت این موضوع چیست؟

آنچه موجب شده تا خاطرات دکتر پاپلی مورد توجه عموم واقع شود محدوده زمانی شروع خاطرات است. در واقع این خاطرات بیان دوران گذر یزد از سنتی به مدرنیزم است. نویسنده خیلی از باورها و خرافات و تجربیات مردمان گذشته را بیان کرده است. عدم یکنواختی خاطرات موجب می شود تا خواننده با زوایای مختلفی از تاریخ اجتماعی و حتی سیاسی جامعه آشنا شود. نقطه قوت این خاطرات جلد اول کتاب است که خواننده را تحریک می کند سایر ماجراها را مطالعه نماید. نویسنده خاطرات با گزینش خاطرات و بیان دردهای فقر به خواننده القا می کند گذر از سنت ها چه پیامدهای برای حاشیه شهرها داشته است.

چنین به نظر میرسد خاطرات شازده حمام یک نوع اعتراض به شرایط بد اقتصادی است که در رخدادهای بیان شده مستور است. وی با بیان داستان زری سلطان اوج بدبینی و بی عدالتی جامعه سنتی را به خواننده القا می کند. داستان زری سلطان تبلور اندیشه های خانواده های سنتی است که هیچ تفکر منطقی در آن وجود ندارد. اندیشه های خرافی که واقعیت های از زندگی زنان و دختران در گذشته را تصویر کشانده است.

برخی دیگر از کارشناسان مطرح می کنند که کتاب «شازده حمام» خاطره است و خاطرات وجه ادبی و تاریخی دارند. با اینکه این کتاب خاطره‌نگاری است؛ اما نویسنده خاطره‌سازی نکرده‌؛ بلکه عینی‌گرایی را تزریق کرده است. هر کتاب، سه رکن دارد که یک رکن آن دیدگاه نویسنده، رکن دوم منتقد و رکن سوم، خواننده است؛ در «شازده حمام» نویسنده زندگی خود را از پنج سالگی روایت می‌کند و این کتاب، روایتی از واقعیت‌های اجتماعی جامعه امروز ما از سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۹۳ است.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1829446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =