شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان کردستان، گفت: سال گذشته، ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی، پیگیری و تحت درمان قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر فرزام بیدارپور معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان با اعلام این خبر، اظهار کرد: سال گذشته، ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی، پیگیری و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی گفت: این آمارهای مربوط به موراد شناسایی و پیگیری شده بیماران مبتلا به تب مالت در شهرستان ها به ترتیب شامل سنندج(۱۰۵ نفر)، دیواندره و قروه(هر کدام ۸۴ نفر)، بیجار(۸۳ نفر)، سقز(۶۹ نفر)، مریوان(۶۵ نفر)، بانه(۵۹ نفر)، دهگلان(۵۰ نفر)، کامیاران(۴۴ نفر) و سروآباد(۲۵ نفر) بوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان اظهار نمود: شایع‌ترین طریقه انتقال تب مالت از طریق مصرف محصولات دامی غیرپاستوریزه است، اما ممکن است دامپروری که در قسمت‌های مختلف بدنش زخم و خراشیدگی دارد با دام بیمار تماس داشته و به بیماری مبتلا شود.

دکتر بیدارپور ادامه داد: مصرف لبنیات تازه غیرپاستوریزه، عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب در مواجهه با دام و عدم واکسیناسیون دام‌ها از علل ابتلا به بیماری تب مالت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، تب مالت از جمله بیماری های عفونی مسری است که به بیماری هزار چهره معروف است، ابراز نمود: پیشگیری در این بیماری بسیار اثرگذارتر بوده و بدلیل اینکه درمان موارد ابتلا ممکن است چند ماه به طول بیانجامد به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان این مطلب که، تب مالت در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود، به سرعت در ۱۰ تا ۱۵ روز قابل درمان بوده و از انتقال آن به افراد دیگر پیشگیری به عمل می آید، اظهار داشت: در صورتی که تشخیص و درمان آن با تاخیر مواجه شود درمان آن ممکن است تا حدود سه ماه به طول انجامد.

دکتر فرزام بیدارپور در خصوص علایم مبتلا شدن به این بیماری گفت: مهمترین علامت این بیماری تب بین ۳۸ تا ۴۰ درجه است که با احساس سرما یا لرز همراه باشد و دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال نیز ازجمله علایم دیگر تب مالت به حساب می آید و درصورتی که این بیماری مزمن شود، حالاتی مانند خستگی های دایمی، دردهای عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن و افسردگی نیز به تدریج ظاهر و مزمن می شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم مصرف شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلا به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل های آلوده، واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری ها از دیگر راه های پیشگیری از این بیماری است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1894627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =