۵ نفر
۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
آشنایی با انواع آلیاژهای پروفیل استیل

پروفیل استیل یکی از پرکاربردترین مقاطع استیل است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان سازی دارد. آلیاژهای پروفیل استیل بنا به نوع کاربرد آن‌ها متفاوت است و معمولاً از چند گرید خاص برای ساخت پروفیل استفاده می‌شود. در این مطلب به گریدهای رایج مورد استفاده در تولید پروفیل می‌کنیم.

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ، آلیاژهای پایه آهنی هستند که با افزودن عناصر آلیاژی مختلف، می‌توان ویژگی‌های متفاوتی در آن‌ها به وجود آورد. آلیاژهای پروفیل استیل نیز از خانواده استنلس استیل‌ها هستند. با تغییر درصد عناصر آلیاژی مختلف در استیل، می‌توان ویژگی‌هایی متفاوت را در استیل پدید آورد.

برای مثال، کروم سبب بهبود مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. کربن سبب افزایش استحکام استیل می‌شود و مولیبدن نیز می‌تواند مقاومت در برابر ترک خوردگی تنشی را افزایش دهد. هرچند باید توجه داشت افزایش میزان برخی از عناصر آلیاژی می‌تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند. مثلاً میزان بالای کربن باعث کاهش شکل‌پذیری و مشکلاتی در جوشکاری می‌شود.

گریدهای مورد استفاده در ساخت پروفیل استیل کدام‌ها هستند؟

آلیاژهای پروفیل استیل بنا به نیاز، ویژگی‌های مورد نیاز و محل استفاده تعیین می‌شود. برای مثال، در برخی از کاربری‌ها، نیاز به مقاومت به خوردگی بالا داریم، در این موارد بهتر است از پروفیل استیل 304 استفاده کنیم. هر آلیاژ استیل ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه برخی از آلیاژهای پروفیل استیل را برای شما شرح می‌دهیم:

استیل 304

استیل 304 از جمله آلیاژهای پرکاربرد در ساخت پروفیل است. این گرید مقاومت به خوردگی بسیار خوبی دارد. عنصر فلزی کروم با 18% وزنی در استیل 304، سبب تشکیل یک لایه اکسید مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی می‌شود. استیل 304 دارای شکل پذیری و قابلیت جوشکاری خوبی است. از پروفیل استیل 304 می توان در محیط‌های مرطوب نیز استفاده کرد.

استیل 304 را می‌توان به انواع روش‌های مرسوم جوشکاری کرد. این قابلیت سبب می‌شود تا از این آلیاژ در انواع کاربری‌ها استفاده شود. قیمت پروفیل استیل 304 به دلیل آلیاژ آن بالاتر از گریدهایی نظیر 201 و 430 است. علت آن نیز محتوای 18 تا 20% کروم و 8 تا 10% نیکل آن است.

استیل 201

یکی دیگر از آلیاژهای رایج پروفیل استیل، گرید 201 استیل است. این آلیاژ در مقایسه با استیل 304 مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بسیار کمتری دارد. استحکام استیل 201 به دلیل محتوای کم کربن در مقایسه با استیل 304 است.

قابلیت جوشکاری استیل 201 خوب است و می‌توان آن را به روش‌های مختلفی جوشکاری کرد. از پروفیل استیل 201 نمی‌توان در مناطق مرطوب و ساحلی استفاده کرد چرا که پس از مدتی دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

استیل 430

استیل 430 نیز از جمله آلیاژهای پروفیل استیل است که استحکام و مقاومت به خوردگی خوبی را نشان می‌دهد. این گرید استیل دارای 16 تا 18% کروم در ساختار خود می‌باشد. مقدار نیکل در این آلیاژ بسیار ناچیز است.

به دلیل ساختار فریتی این گرید دارای شکل پذیری و جوشکاری خوبی است. پروفیل استیل 430 مقاومت بسیار خوبی در برابر محیط‌های حاوی اسید نیتریک دارد و می‌توان از آن در کاربری‌های شیمیایی نیز استفاده کرد.

استیل 316

این گرید استیل یکی از مقاوم‌ترین گریدهای استیل در برابر انواع خوردگی است. استیل 316 دارای حدود 16 تا 18% وزنی کروم، 10 تا 14% وزنی نیکل و 2 تا 3% وزنی مولیبدن در ساختار خود دارد. استیل 316 به دلیل محتوای مولیبدن خود در برابر ترک خوردگی تنشی بسیار مقاوم است و می‌توان از آن در محیط‌های شیمیایی تحت تنش استفاده کرد. قیمت این آلیاژ نسبتا بالاست و به همین دلیل نیز استفاده از آن در محیط‌های معمولی رایج و مقرون به صرفه نیست.

مشخصات ابعاد پروفیل استیل

پروفیل استیل مقطعی توخالی و به شکل مربع یا مستطیل است. پروفیل استیل با اندازه خارجی طول و عرض مقطع و ضخامت جداره آن به میلی‌متر معرفی می‌شود. برای مثال پروفیل استیل 20 در 20 و ضخامت 1 میلی‌متر. پروفیل استیل به صورت شاخه‌ای و معمولاً در شاخه‌های 6 متری عرضه می‌شود.

یکی دیگر از مشخصه‌های مطرح برای معرفی پروفیل استیل کیفیت سطح آن است، که معمولا برای کاربردهای دکوراتیو حساسیت بیشتری دارد. پولیش‌های براق و خشدار از جمله کیفیت سطح‌های رایج پروفیل استیل دکوراتیو هستند.

آشنایی با انواع آلیاژهای پروفیل استیل

کاربردهای پروفیل استیل

همانطور که گفتیم بیشترین کاربرد پروفیل استیل در ساختمان سازی است. از پروفیل استیل در ساخت نرده‌ها، حفاظ‌ها، دستگیره‌ها و... استفاده می‌شود. استفاده از این مقطع در ساختمان سازی، می‌تواند جنبه‌های تزیینی داشته باشد.

کاربردهای دکوراتیو پروفیل استیل را می‌توان در طراحی‌ها، نمای ساختمان‌ها، طراحی داخلی و... استفاده کرد. برای استفاده از پروفیل استیل در کاربری‌های دکوراتیو، باید به کیفیت سطحی آن توجه کرد.

پروفیل استیل دکوراتیو نیز از آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شود. این محصولات اغلب برای طراحی‌های داخلی و مبلمان شهری استفاده می‌شوند و به همین جهت برای کاهش قیمت آن‌ها از آلیاژهای گران استفاده نمی‌شود.

هرچند در مناطق مرطوب و ساحلی بهتر است از گریدهایی مانند 304 و 316 استفاده کرد. شما می‌توانید برای خرید پروفیل استیل از مجموعه استیل رخ، از طریق سایت استیل رخ اقدام نمایید.

علاوه بر کاربرد پروفیل استیل در ساخت و ساز، از این مقطع در ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی نیز استفاده می‌شود. برای ساخت بسیاری از تجهیزات صنعتی، پروفیل استیل انتخاب مناسبی در ساخت فریم و استراکچر ماشین‌آلات است. همچنین بسیاری از سازه‌های صنعتی را نیز از پروفیل استیل می‌سازند.

نکاتی پیرامون خرید پروفیل استیل

برای یک خرید مناسب، شما در ابتدا باید بررسی‌های لازم از نظر شرایط محیط نصب، میزان بودجه، عمر سازه، الزامات فنی و... را انجام دهید. این‌ها مواردی هستند که می‌توانند در انتخاب آلیاژهای پروفیل استیل اثر گذار باشند.

همچنین نوع استفاده می‌تواند دکوراتیو و یا صنعتی بودن پروفیل استیل و کیفیت سطح آن را نیز تعیین کند. این عوامل همگی بر قیمت نهایی سازه شما تاثیر مستقیم دارند.

طول عمر سازه نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب آلیاژهای پروفیل استیل است. در صورتی که نیاز دارید سازه شما تا سال‌ها دوام داشته باشد، باید از گریدهای مقاوم‌تر استفاده کنید. اما اگر برای سازه عمر چندان طولانی در نظر نداشته باشد، استفاده از گریدهای مقاوم‌تر، باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

سخن آخر

پروفیل استیل از جمله مقاطع پرکاربرد استیل است که در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت پروفیل استیل از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود. آلیاژهای پروفیل استیل اغلب از گریدهای 304 و 201 هستند.

برای خرید پروفیل استیل از استیل رخ شما می‌توانید بر روی سایت، قیمت، ابعاد و کیفیت سطحی مورد نظر خود را تعیین کنید و سپس یا مقایسه قیمت و ویژگی‌های آن، نسبت به خرید اقدام کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1912738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =