امسال ۱۴۰۳ چه جشن‌های محلی ایرانی برگزار می‌شود؟

در دل فرهنگ و قومیت‌های ایرانی جشن‌های مختلفی هست که شاید در تقویم ثبت نشده اما با دل و جان مردم آمیخته و در زمان‌های معینی برگزار می‌شوند.

جشن‌ های محلی ایرانی تصویری تمام نما از حضور موسیقی و رقص و رنگ‌های شاد در فرهنگ و زندگی اصیل ایرانی است.

در دل فرهنگ و قومیت‌های ایرانی جشن‌های مختلفی هست که شاید در تقویم ثبت نشده اما با دل و جان مردم آمیخته و در زمان‌های معینی برگزار می‌شوند.

آشنایی با این جشن‌ها و اطلاع از زمان برگزاری آن می‌تواند فرصتی جذاب برای سفر رفتن به مناطق مختلف کشور با چاشنی جشن و شادی، رقص و موسیقی باشد.

جشن‌های محلی معمولا با انجام رسومی مثل پوشیدن لباس محلی، اجرای موسیقی و رقص محلی برپا می‌شوند و مردم به شور و شادی در کنار هم جشن می‌گیرند.

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید:
www.jajiga.com

جشن گل غلطان دامغان

جشن گل غلطان مراسم سنتی و تماشایی است که قدمت آن به بیش از صد سال پیش برمی‌گردد که در شهر امیریه دامغان استان سمنان برگزار می‌شود.

این مراسم همزمان با شکفتن گل‌های محمدی یعنی در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در صورتی که تولد نوزاد با بهار همزمان باشد و یا در اولین بهار زندگی نوزاد، چند نفر از زنان فامیل به مزارع و باغ‌ها می‌روند و مشغول چیدن و جمع‌آوری گل‌های محمدی می‌شوند.

پس از چیدن و آماده سازی گل‌ها، نوزاد را به حمام می‌برند و شستشو می‌دهند و پس از خشک کردن بدنش، او را در میان پارچه‌ای سفید مملو از گل‌های پر پر شده صورتی و خوش عطر محمدی می‌گذارند و می‌غلتانند.

جشن هزاردف پالنگان

جشن هزاردف، فروردین ماه هر سال با حضور گروه‌های مختلف دف نوازی در روستای پلکانی پالنگان کردستان برگزار می‌شود.

در این جشن شاد، هموطنان کُرد، زن و مرد با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ محلی در این مراسم دف می‌نوازند.

جشن فردینه ماشو دهکده کندلوس

فردینه ماشو یک جشن ایرانی شاد است که با آغاز مرداد ماه و صدای ساز دهل و سرنای کندلوسی‌ها در میدان اصلی روستا آغاز می‌شود.

امسال ۱۴۰۳ چه جشن‌های محلی ایرانی برگزار می‌شود؟

زنان و مردان دهکده با لباس‌های رنگارنگ محلی به سبک و سیاق چوپانان طبرستانی به همراه نوازنده‌ها کارناوالی شاد و پر شور برپا می‌کنند.

این کارناوال شاد با ایست‌های مکرر و رقص‌ها محلی، بازی‌های دسته جمعی، نمایش و  پذیرایی در پایان در پارک کندلوس با شعرخوانی به ایستگاه آخر می رسد.

جشنواره توت فرنگی رامیان

شهر رامیان در استان زیبای گلستان با جالیزهای سرخ و پربار، اردیبهشت هر سال به بار نشستن بوته‌های توت فرنگی را جشن می‌گیرد.

امسال ۱۴۰۳ چه جشن‌های محلی ایرانی برگزار می‌شود؟

در این جشن محلی اهالی روستا مراسمی برای شکرگزاری از برداشت محصول برگزار می‌کنند که برگزاری بازی‌های محلی، اجرای موسیقی و دیگر برنامه‌های شاد و فرهنگی بومی همراه است.

جشنواره بهارنارنج رامسر

رامسر، عروس زیبای مازندران یکی از شهرهایی است که در فصل شکفتن بهارنارنج شکرانه برداشت این محصول را جشن می‌گیرد.

جشنواره گل گاوزبان جنت‌رودبار

روستای جنت‌رودبار، مهم ترین منطقه کشت گل گاوزبان در رامسر است که به «مهد گل گاوزبان» مشهور شده است.

اهالی این روستای زیبا با طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی متنوع چندسالی است که در فصل برداشت این گیاه پرخاصیت،یعنی اردیبهشت و خرداد جشنواره گل گاوزبان را با رقص و موسیقی شاد و زیبای محلی برپا می‌کنند.

جشنواره سوسن چلچراغ

رویش سوسن چلچراغ در داماش به جاذبه گردشگری این منطقه تبدیل شده و هر سال همزمان با شکفتن گل، یعنی اواخر خرداد تا تیر ماه جشنواره گلدهی سوسن چلچراغ توسط اهالی داماش برپا می‌شود.

در این جشن اهالی داماش لباس‌های رنگارنگ محلی می‌پوشند و با و ساز و آواز موسیقی و انجام بازی‌های بومی، شکفتن سوسن سپید و زیبای چلچراغ را جشن می‌گیرند.

جشن انار اورامانات

یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های برداشت انار، جشنواره انار اورامانات است که در اواخر مهرماه در ۴ روستای بلبر، سلین، ژیوا و ناو  از منطقه اورامانات کردستان برگزار می‌شود.

امسال ۱۴۰۳ چه جشن‌های محلی ایرانی برگزار می‌شود؟

با شرکت در این جشنواره علاوه بر خرید انار تازه و فرآورده‌های آن، مردم روستا را می‌بینید که با شور و شادی در این جشن شرکت کرده‌اند تا فرهنگ و سنت کهن خود را به شما معرفی کنند.

جشن پیرشالیار اورامانات

مراسم پیر شالیار جشن زیبا و کهنسالی است که علاوه بر اهالی اورامانات و روستاهای اطراف، گردشگرانی از سراسر ایران و حتی جهان را هم به سمت این منطقه با طبیعتی بکر و زیبا می‌کشاند.

در جشن پیرشالیار مردان روستا با لباس‌ محلی کردی دست در دست هم انداخته و با تکرار لفظ جلاله «الله» و ذکرهای معنوی حس پیوستگی و اتحاد روحی و جسمانی را در حلقه‌ای پیوسته و با حرکاتی موزون و هماهنگ به رقص در می‌آورند.

مراسم پیر شالیار معمولا دو بار در سال در کنار مقبره و خانه پیرشالیار به مدت سه روز جشن گرفته می‌شود، یکی در میانه زمستان و دیگری در میانه بهار.

برای آشنایی بیشتر با مسیرهای گردشگری و مقاصد سفر و ایرانگردی مجله جاجیگا را از دست ندهید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1918344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =