روز سیاه کشتی در کنار بازگشت باشکوه حسن یزدانی!

مسابقات لیگ کشتی با حواشی زیاد و قهرمانی بانک شهر به پایان رسید.

امیررضا احمدی؛ جذابیت، هیجان، زیبایی، شکوه، درگیری، توهین، دعوا و جنجال؛ همه این ها کلیدواژه هایی است که می تواند اتفاقات رخ داده در فینال لیگ برتر کشتی آزاد را توصیف کند. جمعه ۲۱ آذرماه، سالن پیر هفتم تیر در قلب تهران میزبان مرحله نهایی لیگ برتر کشتی آزاد بود تا تماشاگران کشتی شاهد نبردهای جذابی باشند که ابتدا در کشتی استقلال و خیبر، بازگشت حسن یزدانی موید همین موضوع بود اما چندی نگذاشت که ماشه حواشی در فینال چکانده شد. اتفاقاتی که می توان ریشه آن را نه در روز فینال، که در روزهای قبل از شروع لیگ جست و جو کرد تا مشخص شود چرا لیگ برتر کشتی با همه پتانسیل هایش اینگونه به حاشیه کشیده می شود.

استقبال کم اسپانسرها و قرعه کشی پر از ایراد

فدراسیون در سال های اخیر با وجود همه افتخار آفرینی هایش در میادین مختلف و پیشرفت های چشمگیر، هنوز نتوانسته برای درد لیگ درمانی مناسب داشته باشد. لیگ برتر کشتی در این سال ها با عدم استقبال اسپانسرها مواجه بوده و هرساله اسپانسرهایی به مهمانی می آیند و می روند و پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند. برای مثال در سال ۱۴۰۱، تیمی از  پتروپالایش قهرمان شد و بعد از آن محو شد، در سال ۱۴۰۲ تیم انبوه سازان نایب قهرمان شد و دیگر تیمداری نکرد.

سال گذشته نیز سایپا قهرمان شد و تیمی از  صنایع غذایی سوم، اما هردوی این ها نیز عطای کار را به لقایش بخشیدند. در لیگ فرنگی نیز اوضاع بدتر است که بهتر نیست. این در حالی است که اسپانسرها به دلایل مختلفی که تمایل به دیده شدن و تبلیغات در صدر آن قرار دارد، پا به لیگ کشتی می گذارند اما سازمان لیگ هنوز نتوانسته دلایل قانع کننده ای برای ماندن آن ها داشته باشد. تا جایی که امسال پس از قرعه کشی مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد، وقتی تیم های بانک شهر، استقلال و دانشگاه آزاد در یک گروه قرار گرفتند، تیم دانشگاه آزاد انصراف داد. دلیل آن ها هم این بود که دو تیم قدرتمند این گروه از پیش صعود کرده اند و این تیم یارای رقابت با آن ها ندارد و وقتی اسپانسر می بیند دیده نمی شود، رغبتی ندارد. انتقادی درست که باید سازمان لیگ فکری برای آن کند تا تیم های مدعی به سادگی در یک گروه قرار نگیرند و با روش هایی مانند سیدبندی، گروه بندی ها جذاب تر شود.

روز سیاه کشتی در کنار بازگشت باشکوه حسن یزدانی!

ضعف نظارتی در ثبت قرارداد یک ملی پوش؛ چرا تیم ستارگان انصراف داد؟

در مرحله نیمه نهایی، تیم بانک شهر تحت هدایت رضا یزدانی باید به مصاف ستارگان ساری تحت هدایت مرتضی قربانی می رفت که از تیم های قدیمی و ریشه دار لیگ کشتی است. درست لحظاتی قبل از معارفه دو تیم، خبر رسید که یک کشتی گیر ستارگان ساری قصد کشتی گرفتن ندارد. ماجرا از این قرار بود که علی مومنی، ملی پوش وزن ۵۷ کیلوگرم ایران در مسابقات جهانی و بازی های کشورهای اسلامی، مجوز حضور در لیگ را نداشت. فدراسیون کشتی بعد از مسابقات جهانی و زمانی که قصد داشت همان ملی پوشان را به بازی های کشورهای اسلامی اعزام کند، مبلغی را به ۶ کشتی گیر اعزامی داد تا این نفرات دیگر در لیگ شرکت نکنند و بعد از بازگشت از ریاض، استراحت کنند و در معرض آسیب دیدگی نباشند. علی مومنی در این شرایط با ستارگان ساری قرارداد بست و گمان می کرد مسئولان این باشگاه، تاییدیه فدراسیون را گرفته اند. در حالی که سرمربی تیم ملی و عوامل فدراسیون خبری نداشتند.

از سوی دیگر این ایراد به سازمان لیگ فدراسیون وارد است که چطور بدون استعلام از فدراسیون کشتی و کادرفنی، اقدام به ثبت قرارداد ملی پوش ها کرده است؟ سازمان لیگ می بایست قبل از ثبت قرارداد، استعلام ها و هماهنگی لازم را انجام می داد تا چنین اتفاقی رخ ندهد و در این شرایط اعتراض کادرفنی ستارگان ساری نیز بر حق بود که وقتی به کشتی گیر پول داده اند، انتظار دارند برایشان کشتی بگیرد. در نهایت نیز کادرفنی تیم خیبر به این موضوع اعتراض کردند که اگر مومنی به عنوان ملی پوش قرارداد بسته، باید به آن ها هم اجازه داده می شد با ملی پوش مدنظرشان یعنی امیرعلی آذرپیرا قرارداد ببندند. همه این ها منجر به ترک سالن توسط تیم ستارگان شد و نهایتا آن ها با دیسکالیفه شدن، حق حضور در رده بندی را هم نداشتند.

روز سیاه کشتی در کنار بازگشت باشکوه حسن یزدانی!

فینال داغ، جنجالی و پرحاشیه؛ استقلالی ها به سیم آخر زدند

از همان هفته های نخستین لیگ کشتی آزاد می شد پیش بینی کرد که تیم های استقلال و بانک شهر که اکثر مدعیان و ملی پوشان را جذب کرده بودند، فینالیست می شوند. در دیدار فینال که دوئل بین دومربی جدید و هم تیمی سابق یعنی کمیل قاسمی و رضا یزدانی نیز بود، کشتی از ابتدا وارد حاشیه شد. در بعضی مسابقات مانند ۷۹ یا ۸۶ کیلوگرم، طرفداران استقلال جویبار علیه کشتی گیران جویباری تیم رقیب یعنی محمد نخودی و عزت الله اکبری شعار دادند که همین باعث ناراحتی آن ها و تنش در سالن شد. در ادامه در کشتی حساس وزن ۹۲ کیلوگرم بین دومدعی تراز اول این وزن یعنی امیرحسین فیروزپور و مبین عظیمی، در لحظات پایانی مبین عظیمی یک کنده گردون اجرا کرد تا نتیجه کشتی به نفع او تمام شود. همین موضوع باعث اعتراض کادرفنی استقلال به داوری شد و نهایتا کمیل قاسمی قصد داشت تیمش را بیرون بکشد. در ادامه در سالن گرم مسابقات، کادرفنی استقلال اصرار بر ترک سالن داشتند و رئیس سازمان لیگ نیز سعی داشت آن ها را قانع کند به تشک برگردند تا بعد از یک وقفه، نهایتا کشتی ها از سر گرفته شود.

روز سیاه کشتی در کنار بازگشت باشکوه حسن یزدانی!

نقطه عطف فینال؛ بازگشت موفق حسن یزدانی

در کنار همه حواشی، نقطه عطف فینال لیگ برتر کشتی آزاد، بازگشت موفق حسن یزدانی به تشک بود. مرد ده مداله ی کشتی ایران بعد از یک و نیم سال دوری به دلیل جراحی کتف، این بار در دو وزن بالاتر یعنی ۹۷ کیلوگرم کارش را شروع کرد. یزدانی در نیمه نهایی با ابوالفضل بابالو کشتی گرفت و بعد از برد ده بر صفر، در فینال نیز با مجتبی گلیج مدعی تراز اول این وزن رقابت کرد تا با برد مقابل او، نشان دهد برای موفقیت در وزن جدیدش هم آماده است.

روز سیاه کشتی در کنار بازگشت باشکوه حسن یزدانی!

جنجال استقلالی ها بعد از فینال؛ حق آبی ها خورده شد؟

نظر دادن درباره داوری تک کشتی وزن ۹۲ کیلوگرم در فینال لیگ کشتی آزاد، در حیطه کار داوران متخصص است. با وجود این حتی اگر استقلال در آن کشتی نیز برنده می شد، در نهایت دو تیم ۵-۵ مساوی می شدند که در امتیاز شماری بانک شهر پیش می افتاد و قهرمان می شد. با وجود این، یکی از نقدهای کارشناسی از روز نخست، نقد به ترکیب استقلال بود. استقلال از همان ابتدا ضعف های مشهودی در یارگیری داشت و باگ های این تیم باعث شد تا این تیم در مقابل بانک شهر تسلیم شود. در شرایطی که رضا یزدانی با آرامش و دقت نفرات تیمش را گلچین کرد، استقلال با ضعف در یارگیری نتوانست رقابت متوازنی با شاگردان رضا یزدانی داشته باشد و شاید اگر در کنار جنجال های مدیران استقلال مانند تاجرنیا، این تیم در یارگیری عملکرد بهتری داشت، کاپ قهرمانی روی دستان آن ها آرام می گرفت.

۲۵۷ ۲۵۱

کد مطلب 2155530

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین