۰ نفر
۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸

شاهرخ رامین

 امداد رسانی به مجروحان و مصدومان در زمان وقوع بحران و کاهش بار مصیبت ناشی از حوادث یکی از وظایف مراکز درمانی است و در این میان بیمارستان ها باید آمادگی لازم را برای رویارویی با این حوادث داشته باشند.

چنین کاری از سوی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر عمل به توصیه مقام معظم رهبری و پرچمداری جمهوری اسلامی ایران در اقدامی انساندوستانه وصلح طلبانه سبب می شود تا  زمینه  ارائه خدمات پرشکی و سلامت به مرزنشینان محروم فراهم شود.مثلا سیل اخیر در کشور پاکستان نشان داد که حضور بیمارستانها و کمپ های مرزی چقدر در درمان بیماران و جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر دار موثر است .

ایران و پاکستان، دارای حدود 900کیلومتر مرز مشترک هستند و فاصله سیل زدگان تا مرز ایران حدود 700 تا800 کیلومتر است با وجود این فاصله طویل، سیل زدگان با سرعت هر چه تمام تر خود را به مرز ایران رسانده اند و از این رو نگرانی برای شیوع انواع بیماری ها مثل تب کنگو و مالاریا وجود دارد.اما خوشبختانه راه اندازی 9 کمپ بهداشتی در مناطق سیل زده پاکستان از دیگر برنامه های وزارت بهداشت است و ایران از هیچ تلاشی برای کمک به مردم سیل زده پاکستان دریغ نخواهد کرد.

اما طبیعی است اپیدمی سراسری وبا در آن کشور به وجود بیاید. با این همه، نزدیکی فرهنگی و قومی زیادی بین بلوچستان ایران و پاکستان وجود دارد و به خاطر همین قرابتها، احتمال ورود موارد آلوده به وبا وجود دارد. که در این بیمارستان ها با قرنطینه کردن افراد از شیوع بیماری جلوگیری می شود.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر هم تاثیرگذارند. به همین دلیل امکان انتقال بیماری ها حتی با سرعت بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. از این رو لازم است با تمهیداتی همیشه مراقب بود و یک مدیریت درستی برای این کمپ ها در نظر گرفت.

ازطرفی با توجه به اینکه کشور ایران از لحاظ وسعت، موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی یکی از کشورهای بلاخیز دنیا محسوب می شود و مرتبه ششم را از این نظر دارا است لذا باید همواره تمهیدات لازم را داشت.

اما گاهی با داشتن تجهیزات و تسهیلات مطلوب  انها آمادگی لازم را برای رویارویی با بحران های مرزی ندارند  چون معمولا بیمارستانه های صحرایی در زمان حادثه مورد استفاده قرار می گیرند.  و ضرورتی ندارد که در تمام ایام سال فعال باشند اما تجربه نشان داده که در زمان بروز حادثه نقش مهمی دارند.

 با استناد به قوانین کشوری ، و مستندات قانونی و تشکیلاتی ، سازمان مسئول و متولی بهداشت و درمان کشور در شرایط عادی و نیز در حوادث و سوانح غیر مترقبه ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است . زیرا افزایش میزان مرگ و میر ناشی از جراحات و آسیب های شدید جسمی به دلیل عدم دسترسی به موقع و کافی به مراکز درمانی مجهز از عواقب بلایا است که دامن گیر بهداشت و درمان منطقه آسیب دیده می شود . لذا مراقبتهای بهداشتی ، درمانی نقش تعیین کننده ای در کاهش مرگ و میر و ناتوانی در بلایا دارد .

همچنین بیمارستانهای سیار باید شرایط کاری و فعالیتی مشابه بیمارستانهای واقعی با تجهیزات و امکانات کامل را داشته باشند و خدمات مورد نیاز بهداشتی درمانی در آن به راحتی قابل ارائه باشد.

تا انجایی که اطلاع دارم  بیمارستان هایی در استان های کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، کرمان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، استان تهران، هرمزگان و ایلام مستقر هستند.

در این بیمارستان های صحرایی بیش از 50 هزار پزشک و پیراپزشک در قالب صدها تیم عمومی و تخصصی با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در مناطق محروم، اقدام به غربالگری و معرفی بیماران نیازمند به خدمات تخصصی در بیمارستان های برپا شده خواهند کرد.

اعزام تیم‌های تخصصی به روستاها و مناطق نیازمند در شرایط اضطراری و وقوع حوادث غیر مترقبه ، از دیگر اقداماتی است که توسط این بیمارستان ها انجام می شود.

البته تنها تفاوت  کار این مراکز با کمپ هایی که در زمان بلایا ایجاد می شود همان دائمی بودن انها است.

 مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =