ایسنا:سایت ویکی لیکس، افشاگر اسناد نظامی محرمانه جنگ در افغانستان، این بار نیز با اعلام تلاش برای افشای بیش از 400 هزار سند محرمانه در خصوص جنگ عراق در کانون اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت.

پیش از این، شبکه ویکی لیکس به دلیل افشای دهها هزار سند محرمانه جنگ افغانستان با انتقادهای شدید آمریکا روبه رو شده است، اما به نظر می‌رسد که مقامات پنتاگون به شدت نگران تلاش جدید سایت ویکی لیکس برای افشای بیش از 400 هزار سند محرمانه جنگ عراق هستند که بزرگترین افشاگری فعالیت‌های نظامی در تاریخ آمریکا خواهد بود.

یک مقام ویکی لیکس که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت: این افشاگری بسیار عظیم خواهد بود. پیش از این برخی مقام‌های ویکی لیکس گفته بودند که زمان افشای این اسناد محرمانه 18 اکتبر خواهد بود.

پنتاگون نیز به شدت تلاش می‌کند تا از افشای این حجم عظیم از اسناد محرمانه جنگ عراق جلوگیری کند.

دیو لاپان، سخنگوی پنتاگون نیز گفت:‌ وزارت دفاع آمریکا در راستای مقابله با جلوگیری از افشای این اسناد محرمانه گام برداشته است.

تلاش مقامات سایت ویکی لیکس برای انتشار 400 هزار سند محرمانه جنگ عراق از سال 2004 تا 2009 در یک مقطع زمانی حساس در عراق انجام می‌شود.

سیاست مداران این کشور هنوز نتوانستند دولت جدیدی در عراق تشکیل بدهند و نیروهای آمریکایی نیز قرار است دسامبر آینده عراق را ترک کنند.

مقامات ارشد پنتاگون پیشتر نسبت به افشای این حجم عظیم از اطلاعات محرمانه بسیار خشمگین شده بودند اما مردم آمریکا از افشای این اطلاعات در جنگ افغانستان رضایت داشتند.

این موضوع بسیار سخت است که تصور کرد افشای اسناد محرمانه نظامی امریکا توسط سایت ویکی لیکس موجب بروز ناآرامی ها در عراق خواهد شد اما باید پذیرفت که افشای این اسناد برای آمریکا اقدامی مناسب به نظر نمی‌رسد. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این اسناد حاوی چه اطلاعاتی است.

سخنگوی پنتاگون در ادامه تصریح کرد: مقام‌های پنتاگون در حال بررسی موضوع افشای احتمالی اسناد محرمانه جنگ افغانستان هستند و در حال حاضر اطلاعاتی را به فرماندهی مرکزی و هم پیمانانمان می‌دهند تا بدین وسیله آنها بتوانند آماده تاثیر احتمالی افشای این اسناد محرمانه و اتخاذ تدابیر مناسب شوند. مطمئنا مواردی در این اسناد وجود خواهد داشت که می‌تواند به عملیات ها در عراق ضربه وارد کند.

پیش از این برادلی مانینگ، یک افسر آمریکا ویدئویی را به سایت ویکی لیکس داد که در آن مشخص شد هلی کوپترهای آمریکایی به سوی غیر نظامیان شلیک می‌کنند و این موضوع انتقادهای گسترده ای را علیه آمریکا به همراه داشت.

مقامات آمریکا به سایت ویکی لیکس هشدار داده بودند که تلاش های این سایت برای افشای اطلاعات محرمانه نظامی آمریکا در افغانستان و عراق باعث تضعیف فعالیت های ارتش آمریکا و نیروهای خارجی در این دو کشور می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    0 0
    خسته نباشيد افشاي اسناد رو همه شنييدن ازخود اسناد مطالب بنويسيد باتشكر
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    0 0
    خسته نباشيد افشاي اسناد رو همه شنيدن ازخود اسناد مطالب بنويسيد باتشكر