۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۵

فارس: فرانسه به عنوان یکی از مدعیان حقوق‌بشر در جهان، بزرگترین موارد نقض حقوق‌بشر را در پرونده خود دارد

فارس: با اندک بررسی سوابق و عملکردهای دولت فرانسه در حوزه حقوق‌بشر ظرف چند سال اخیر در‌می‌یابیم که این کشور به عنوان یکی از مدعیان حقوق‌بشر در جهان، بزرگترین موارد نقض حقوق‌بشر را در پرونده خود دارد و اقدامات نژادپرستانه و رفتارهای تبعیض‌آمیز بسیاری را علیه اتباع خارجی و به ویژه مسلمان انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، با گذشت چند روز از هتک حرمت و به آتش کشیده شدن صفحه‌ای از قرآن کریم توسط یک فرانسوی در فرانسه به عنوان شنیع‌ترین و موهن‌ترین مورد نژادپرستی در این کشور و بررسی مواضع و عملکردهای اخیر دولت این کشور در قبال اتباع خارجی به ویژه مسلمان، در می‌یابیم که رفتارهای تبعیض‌آمیز در فرانسه رشد روزافزونی را در پیش گرفته و معضل نژادپرستی در این کشور مدعی حقوق‌بشر بیداد می‌کند.

*هتک‌حرمت به قرآن خشم جامعه مسلمان فرانسه را برانگیخته است

آخرین و جدیدترین مورد نژادپرستی در فرانسه به اقدام اخیر یک شهروند فرانسوی مربوط می‌شود که در اقدامی توهین‌آمیز و گستاخانه، صفحه‌ای از قرآن کریم کتاب مقدس و آسمانی مسلمانان جهان را پاره کرده و پس از هتک حرمت، آن را به آتش کشید.
این اقدام وقیحانه در ادامه اهانت و هتک حرمت به قرآن و در شرایطی که هنوز واکنش‌ها به اقدامات اسلام‌ستیزانه در آمریکا ادامه دارد، صورت گرفته و خشم جامعه مسلمان فرانسه را برانگیخته است.

*حمله نیروهای امنیتی فرانسه به اردوگاه‌های کولی‌ها رومانی‌تبار

مورد دیگر از نژادپرستی در فرانسه نیز اقدامات خصمانه دولت این کشور در قبال کولی‌های رومانی‌تبار و اخراج جمعی آنها است.
دولت فرانسه چندی پیش در پی دستور "نیکلا سارکوزی " رئیس‌جمهور این کشور کار برچیدن اردوگاه‌های کولی‌های رومانی‌تبار و تخریب آنها را با یورش نیروهای امنیتی فرانسه به زنان و کودکان در مناطق کولی‌نشین آغاز کرد که تصاویر این اقدام نژادپرستانه دولت فرانسه در سایت‌های اینترنتی منتشر شد و واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت به گونه‌ای که سازمان ملل متحد و عفو بین‌الملل طی بیانیه‌های جداگانه این اقدام غیرانسانی را محکوم کرده و خواستار توقف آن از سوی دولت فرانسه شدند، حال آنکه دولت فرانسه بدون توجه به انتقادات بین‌المللی همچنان به اخراج رومانی‌تبارها از فرانسه به شرق اروپا ادامه می‌دهد.
دولت فرانسه افراد رومانی‌تبار را کولی می‌نامد و مدعی است که این افراد اغلب مجرم هستند.

اعضای کمیته رفع تبعیض‌های نژادپرستی سازمان ملل (CERD) چندی پیش طی نشستی در ژنو، در بررسی موضع اخیر دولت فرانسه در قبال اتباع خارجی، ضمن خطرناک ارزیابی کردن وضعیت نژادپرستی در این کشور اعلام کرد که از گزارش رویدادهایی که در زمینه نژادپرستی در فرانسه رخ داده، متعجب و حیرت‌زده شده است و از دولت سارکوزی بخاطر نبود اراده سیاسی و همچنین شیوع فزاینده اقدامات نژادپرستانه در فرانسه، به شدت انتقاد کرد.

علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که طبق گزارش‌های موجود، کمیته ضدنژاد‌پرستی سازمان ملل از پنج سال پیش هشدارهای متعددی را در خصوص وجود نشانه‌هایی از رفتار‌ها و برخوردهای نژاد‌پرستانه دولت فرانسه به مقامات این کشور داده است حال آنکه دولت ساکوزی بدون توجه به این هشدارها همچنان به اقدامات غیرانسانی خود ادامه می‌دهد.

کمیته ضد نژادپرستی سازمان ملل همچنین با بیان اینکه ظرف پنج سال گذشته عملکرد دولت و سازمان‌های مسئول فرانسوی در زمینه رعایت حقوق انسانی را با دقت زیرنظر داشته، از روند رویدادهای فرانسه اعلام تأسف کرده و هشدار داده است که این رویدادها از موارد جدی نقض حقوق‌بشر محسوب می‌شوند.

* نژادپرستی در دستگاه‌های دولتی فرانسه

از دیگر موارد نژادپرستی در فرانسه نیز می‌توان به اظهارات نژادپرستانه "بریس هورتوفو " وزیر کشور فرانسه به عنوان یکی از افراد نزدیک به سارکوزی خطاب به یک جوان فعال الجزایری اشاره کرد که طی آن گفته بود: «همواره باید یکی از این‌ها (عرب‌ تبارها) حضور داشته باشد اما زمانیکه تعدادشان زیاد شود، مشکلاتی ایجاد می‌شود.»
مورد دیگر نیز اتهام وارده از سوی مأموران ژاندارمری منطقه ایولین فرانسه به فرماندهان خود مبنی بر نژادپرستی است.
در این مورد 6 مأمور مغربی و آفریقایی تبار ژاندارمری منطقه ایولین فرانسه، فرماندهان خود را به نژاد‌پرستی و تبعیض نژادی متهم کردند.
این شش مأمور نسبت به لزوم مبارزه با نژاد پرستی و مصادیق تبعیض نژادی که این افراد هدف آن قرار می‌گیرند، هشدار دادند و با ارسال نامه‌ای خطاب به مقام عالی برابری و مبارزه با تبعیض نژادی، خواستار تحقیق و بررسی این مسئله از سوی این مرجع شدند.
آنها در این نامه اعلام کردند که در محل خدمت خود هدف اقدامات تبعیض‌آمیز و و نژادپرستانه فرماندهان بالا دست خود قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که نیکلا سارکوزی در دوران تصدی وزارت کشور فرانسه هم خشن‌ترین رفتارها و مواضع ضد انسانی را علیه خارجی‌تبارهای فرانسوی اتخاذ کرد و در نهایت صراحت این اتباع را موجودات بی‌ارزشی تلقی کرد که باید از فرانسه اخراج شوند.
دوران تصدی سارکوزی به وزارت کشور فرانسه همچنین دوران پرالتهابی بود که در آن پلیس فرانسه و نیروهای امنیتی شدیدا علیه اتباع خارجی وارد عمل شده بودند و در بسیاری از موارد به خاطر رنگ پوست افراد و نژاد آنها، این افراد را مورد تحقیر قرار می‌دادند.
اکنون نیز سارکوزی با همان رویکرد و طرز فکر نژادپرستانه از موضع ریاست جمهوری به اتباع خارجی می‌نگرد و این رویکرد و نگرش تبعیض‌آمیز خود را به صورت یک رویه حکومتی در پیش گرفته است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =