۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۰

ایرنا: در پی تصمیم پایگاه 'ویکی‌لیکس' برای افشای اسناد محرمانه ای درباره جنگ عراق،'پنتاگون' بلافاصله برای حفظ آبرو از تشکیل گروه 120 نفری به منظور بررسی عواقب افشای این اسناد خبر داد.

به گزارش رادیو صدای آلمان (دویچه وله) امروز دوشنبه،از افشای اسناد فوق‌العاده محرمانه‌ای درباره جنگ عراق توسط پایگاه اینترنتی 'ویکی‌لیکس' در دو روز آینده خبر داد.


به نوشته این رسانه، وزارت دفاع آمریکا 'پنتاگون' روز گذشته (یکشنبه 25مهر) اعلام کرد که گروهی را برای بررسی عواقب ناشی از افشای حدود 500 صفحه از اسناد محرمانه جنگ عراق تشکیل داده است.
به ادعای دویچه وله، عملیات فوق بزرگترین رخنه اطلاعاتی در تاریخ نظامی آمریکا بوده است.


بنا به اظهارات 'ژنرال دیوید لابان' سخنگوی پنتاگون، زمان نشر اسناد محرمانه هنوز مشخص نیست اما، وزارت دفاع خود را برای انتشار این اسناد پیشاپیش آماده کرده است.

براساس گزارش دویچه وله، اگر اسناد مورد نظر منتشر شوند، رسوایی به مراتب بزرگتر از رسوایی فاش شدن 70 هزار سند محرمانه جنگ افغانستان به بار خواهد آمد.

چنانچه دیوید لابان در ادامه سخنانش اضافه می کند، اکنون ما همان گروهی را تشکیل داده ایم که پس از افشای اسناد جنگ افغانستان تشکیل شده بود.

به نوشته این منبع خبری، با این که موضوع عراق مدتی ا‌ست در بحث‌های روزمره مردم آمریکا کم رنگ شده اما، افشای اسناد محرمانه پنتاگون می‌تواند برخی از روزهای دردناک جنگ را بار دیگر زنده کند که از جمله آنها رسوایی شکنجه زندانیان در زندان 'ابوغریب' است.

از سوی دیگر این امر بحث و تنش درمورد عوامل خارجی و داخلی موثر بر عراق را بار دیگر زنده خواهد کرد که پس از انتخابات پارلمانی با وجود گذشت هفت ماه هنوز این کشور بدون تشکیل دولت در شرایط خلا بسر می‌برد.

به ادعای سخنگوی پنتاگون، گروه وزارت دفاع اسنادی که پایگاه ویکی‌لیکس قصد افشای آنها را دارد، می‌شناسد و به همین دلیل بازنگری در اسناد جنگ عراق را آغاز کرده اند.

این در حالی است که پایگاه ویکی لیکس اعلام کرده که به دنبال کسب شهرت یا درآمد نیست و توسط فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شهروندانی عادی اداره می‌شود.

با این حال وزارت دفاع آمریکا ضمن ابراز تردید در نگاه ضد جنگ این پایگاه، از ویکی لیکس خواسته تا اسناد محرمانه را باز گرداند.
رادیو صدای آلمان در ادامه گزارش خود از بازداشت 'برادلی مانینگ' که پیشتر تحلیلگر مسائل اطلاعات نظامی در عراق بوده به جرم خارج کردن اسناد محرمانه از پنتاگون خبر می دهد.

مانینگ همچنین متهم به انتشار فیلمی است که در آن یک بالگرد آمریکایی به گروهی از عراقی‌ها حمله می کند و در جریان آن 12 نفر از جمله دو خبرنگار رویترز جان خود را از دست می دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =