چندی است که بحث داغ یارانه در تمامی محفل سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی و در گوشه و کنار جامعه شکل گرفته است. دولت با پیش کشیدن طرح یارانه ها طرح های متعددی را در بخش های مختلف شروع کرده است. یکی از اولین اقدامات، سهمیه بندی بنزین با قیمت صد تومان بود و بعد هم بنزین آزاد چهارصد تومانی در کنار بنزین، با قیمت دولتی است که از همان روز اول تاثیرات خودش را در جامعه نشان داد آنهم بیشتر در بخش حمل و نقل عمومی .
دولت با تصمیم گیری در مورد پرداخت نقدی یارانه ها به شایعه ی حذف بنزین سهمیه ای و توزیع بنزین آزاد دامن زد و هنوز هم این موضوع در سایه ای از ابهام مانده است اما موضوع قابل توجه اینست که بعد از پرداخت یارانه ها و احتمالا افزایش قیمت بنزین آیا رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه تاکسی ها که بیشترین خدمات را می دهند سهمیه بنزین دریافت می کنند یا نه و اگر نه چه برنامه ای برای کنترل رشد سریع نرخ حمل و نقل خواهند داشت ؟
امسال نسبت به سال گذشته نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی رشد قابل توجهی داشته است که این بیشتر به نفع رانندگان و به ضرر قشر کثیری از مردم که روزانه به صورت مداوم از تاکسی استفاده میکنند، بود.
نرخ کرایه تاکسی بر اساس اعلام سازمان تاکسی رانی |
|
وسایل حمل و نقل عمومی |
نرخ افزایش کرایه امسال نسبت به سال 88 |
تاکسی های خطوط |
15 درصد |
تاکسی های گردشی |
12 درصد |
تاکسی های فرودگاه |
15 درصد |
تاکسی تلفنی |
15 درصد |
تاکسی های راه آهن و ترمینال |
12 درصد |
تاکسی ون |
12 درصد |
با توجه به این اعداد ارقام نگرانی از گران تر شدن نرخ کرایه ها بعد از پرداخت نقدی یارانه ها در سال آینده همچنان به قوت خود باقیست واین موضوع زنگ خطر را برای مسئولان به صدا در آورده است. که به گفته رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با برنامه ریزی های انجام شده نگرانی بابت افزایش نرخ کرایه ها وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به تشکیل کمیته های نظارت و کنترل نرخ کرایه و عملکرد حمل و نقل عمومی گفت : این کمیته در سراسر کشور و با مرکزیت تهران به عنوان اتاق فرمان و با ریاست فرمانداران و با ابلاغ وزیر کشور در حال انجام و پیگیری است و رئیس دادگستری ، نماینده بسیج ، نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی ، اداره تعزیرات حکومتی و اداره بازرگانی و نمایندگان اتحادیه های حمل ونقل عمومی از دیگر اعضای این کمیته خواهند بود.
وی برنامه های این کمیته را سیاست گذاری بر تعیین نرخ کرایه حمل ونقل عمومی اعم از بار و مسافر بیان کرد و ادامه داد : میزان افزایش نرخ مجاز خدمات حمل ونقل ابتدا در روستاها و شهرستانها و بعد در استان و در انتها بخشی از این نرخ ها به صورت ملی تعیین و تصویب و ابلاغ خواهد شد و در صورتی که قیمت بنزین افزایش یابد با سامانه های موجود در وزارت کشور نرخ ها افزایش خواهد یافت .
در طرف دیگر این موضوع توسعه حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو است که نرخ کرایه اینها هم رو به رشد است.
نرخ کرایه اتوبوس بر اساس اعلام سازمان اتوبوس رانی |
||
اتوبوس |
قیمت |
فاصله طی شده |
دولتی |
یک بلیط |
7 کیلومتر |
خصوصی |
125 تومان |
5 کیلومتر |
دولتی |
2 بلیط |
7 تا 12 کیلومتر |
خصوصی |
150 تومان |
|
دولتی |
3 بلیط |
12 تا 16 کیلومتر |
خصوصی |
200 تومان |
|
دولتی |
4 بلیط |
16 به بالا کیلومتر |
خصوصی |
225 تومان |
در حال حاضر به گفته رویانیان 27 هزار اتوبوس درون شهری در جابجایی و حمل مسافر فعالیت می کنند و در واقع اراده دولت بر مهار افزایش بی برنامه و غیر منطقی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی است . و می توان اینگونه گفت که دولت به دنبال اینست که نه سیخ بسوزد نه کباب .
نظر شما