ایرنا: قریب به اتفاق نمایندگان 50 کشور جهان در کنفرانس گروه 'تماس' با هدف ترسیم آینده افغانستان و روند آشتی با طالبان که در شهر رم پایتخت ایتالیا برگزار شد بر نقش تاثیرگذار و مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعتراف کردند.

به گزارش رادیو صدای آلمان (دویچه وله) در این باره نوشت:این کنفرانس برای نخستین بار با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران با اهدافی چون آشتی با طالبان و خروج ناتو از افغانستان به ریاست 'میشائیل اشتایر' نماینده ویژه دولت آلمان در افغانستان و پاکستان برگزار شد.

نشست روز دوشنبه گروه تماس در رم زمینه ساز مجمع آتی ناتو است که ماه آینده به منظور بحث پیرامون راههای چگونگی انتقال کنترل امنیت از نیروهای ائتلاف به دولت افغانستان، در 'لیسبون' پایتخت پرتغال برگزار می شود.

به گفته دبیرکل ناتو در نشست آتی،برنامه عقب‌نشینی نیروهای ناتو از افغانستان به طور رسمی ترسیم خواهد شد چرا که از دید ناظران امور افغانستان،تا پیش از عقب ‌نشینی نیروهای خارجی، باید شرایطی فراهم شود که دولت مرکزی افغانستان بتواند مسئولیت کامل حفظ امنیت این کشور را به عهده گیرد.

به گزارش دویچه وله، شرایط امنیتی افغانستان در ماه‌های اخیر نه تنها بهتر نشده، بلکه رو به وخامت نهاده است و آمریکا و دولت افغانستان به این نتیجه رسیده‌اند که جلب همکاری آن بخش از ستیزه‌جویان طالبان که حاضرند دست از مبارزه مسلحانه بردارند، می‌تواند به بهبود اوضاع امنیتی افغانستان کمک کند.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه اخیرا به نقل از 'دیوید پترائوس' فرمانده نیروهای ناتو گزارش داد که تاکنون ازسوی گروه‌های کوچک نزدیک به طالبان ?? پیشنهاد مشارکت در برنامه آشتی ملی دولت کرزی دریافت شده است.

به گفته میشائیل اشتایر، جامعه جهانی اهداف خود را در مورد افغانستان تعدیل کرده و کنفرانس رم همین اهداف تعدیل شده را دنبال می‌کند.

به گزارش دویچه وله، اکنون مهمترین چالش این است که نیروهای بین‌المللی در چه شرایطی می‌توانند افغانستان را ترک کنند.
'ریچارد هولبروک' فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان نیز روز گذشته در حاشیه نشست تماس در یک کنفرانس مطبوعاتی که در وزارت امور خارجه ایتالیا در رم برگزار شد،ادعا کرد که برای دعوت از جمهوری اسلامی ایران در این نشست با واشنگتن مشورت شده بود.

وی با اعتراف به نقش تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران در تثبیت مسالمت آمیز وضعیت افغانستان در منطقه،با اشاره به مرزهای مشترک طولانی ایران و افغانستان، مساله مشارکت این کشور در حل مشکلات افغانستان را از اختلاف جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی جدا دانست.

براساس گزارش این رسانه آمریکایی، نشست تماس در حالی برگزار شد که تلاش تازه ای برای پایان دادن به جنگ 9 ساله افغانستان با ترغیب طالبان به مصالحه با کابل در حال انجام است.

فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان معتقد است، ایران به واسطه مرزهای کاملا باز با افغانستان و معضل عمده مواد مخدر می تواند نقش قابل توجهی در تثبیت مسالمت آمیز وضعیت افغانستان ایفا کند،به همین دلیل حضورش در اجلاس مثبت بوده است.

به ادعای دست اندرکاران برگزاری این نشست،دعوت از ایران به این اجلاس، بخشی از خط مشی ای است که در آن تلاش می شود همه بازیگران در صحنه سیاسی منطقه به نحوی در مباحث مربوط به آینده و سرنوشت افغانستان دخالت داده شوند.
مرحله گذار مهمترین موضوع بحث اجلاس روز گذشته گروه تماس بوده و شرکت کنندگان در اجلاس نیز چگونگی آغاز روند انتقال کنترل امنیت افغانستان را در مجمع ناتو که ماه آینده برگزار می شود به بحث خواهند نشست.

رادیو فردا نیز با اذعان به نقش اساسی ایران در حل مناقشات افغانستان، از حضور نمایندگانی از ?? کشور جهان، همچنین حضور نماینده سازمان کنفرانس اسلامی برای اولین بار در این اجلاس خبر داد.

'محمد علی قانع‌زاده' مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه، در این کنفرانس شرکت کرد که به گزارش رسانه های ایران، پیشتر 'فرانکو فراتینی' وزیر امور خارجه ایتالیا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در دیدار با همتای ایرانی خود 'منوچهر متکی'، تهران را به این کنفرانس دعوت کرده بود.

به نوشته این رسانه، قانع‌زاده ناامنی، قاچاق مواد مخدر و حضور نیروهای خارجی را عمده‌ترین مشکلات منطقه برشمرد و درخصوص حل این مشکلات به راه‌حل منطقه‌ای که از سوی جامعه جهانی پشتیبانی شود، اشاره کرد.

'ماسیمو ایانوچی' نماینده ایتالیا در کنفرانس افغانستان نیز با تاکید بر نقش مهم ایران در منطقه،تصریح کرد، اهمیت ایران بیش از آن است، که کنار گذاشته شود.

ماسیمو ایانوچی افزود: ایران دارای منافع مشترکی در منطقه است، بویژه درباره مسائلی چون قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی از مرز افغانستان.

این گزارش می افزاید:ایران همواره به طور رسمی از خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان سخن گفته است اما، گروه طالبان که هم‌اکنون با نیروهای بین‌‌المللی در جنگ است، در زمان زمامداری خود در افغانستان، روابط بسیار تیره‌ای با تهران داشت به نحوی که دیپلمات‌های ایرانی در شهر مزارشریف به دست این گروه کشته شدند.

به گفته نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان،آنچه همه را متحد می‌سازد این است که هرج و مرج در افغانستان را ایرانی‌ها نیز نمی خواهند.

'بی بی سی' دیگر رسانه غربی نیز اتفاق نظر نمایندگان شرکت کننده در این نشست را مبنی بر نقش بی بدیل ایران به عنوان بخشی از تلاش ها برای رسیدن به یک رویکرد جامع برای حل مشکلات افغانستان تایید کرد.

به نوشته این منبع خبری، ایران در ژانویه سال 2010 از شرکت در کنفرانس بزرگ افغانستان در لندن خودداری کرد، به طوری که بنا به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در آن زمان، از آنجا که رویکرد نشست لندن در حل مساله‌ افغانستان را رویکرد صحیح نمی‌دانیم، فکر می‌کنیم این نشست توفیقی به همراه نخواهد داشت و به همین دلیل در آن شرکت نمی کنیم.

این در حالی است که ایران،ماه مارس سال 2009 در اجلاس افغانستان در شهر 'لاهه' هلند شرکت کرد .
به گزارش بی بی سی، دیپلمات ها تاکید کردند که هیچ فهرست مشخصی از ولایاتی که کنترل آنها واگذار خواهد شد، در این اجلاس ارائه نگردید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
    0 0
    این تعارف کردنها زیاد خوشحال کننده نیست امریکا وناتوچیزی بدون دلیل تعارف نمیکنند باید حواسمون جمع باشه با طنابشون توچاه نریم.