عباس کعبی

روشنگری ها و سخنان حکیمانه ای که مقام معظم رهبری در جمع مردم قم و دیدارهایی که با بزرگان حوزه، مراجع تقلید و اقشار گوناگون داشته و خواهند داشت همه نشانگر آن است که این سفر مبارک فرصت بزرگی برای حوزویان جهت رشد، تعالی، بالندگی و شکوفایی حوزه و روحانیت و شکل گیری حوزه برنامه ریز و آینده ساز با مقیاس تاثیرگذاری جهانی است.

از سوی دیگر این سفر یک فرصت بزرگ برای شکوفایی و رشد و توسعه استان قم نیز است. البته تاثیرگذاری سفر مقام معظم رهبری به قم جنبه بین المللی دارد. چرا که از یکصد و بیست کشور در قم در حال تحصیل هستند و معظم له در جمع دانش آموختگان و طلاب غیرایرانی نیز سخنرانی خواهند داشت.

طبعا حوزه های علمیه این مسئله را یک فرصت بزرگ برای رشد و تعالی، توسعه و بالندگی خود می پندارد. نعمت وجود رهبرانقلاب حوزه و روحانیت شناس، کارشناس عالی و خبره بایدها و نبایدهای روحانیت که خود در درجه اول مرجع تقلید و اسلام شناس حاضر در صحنه و در متن و عینیت جامعه و درجه بعدی هادی جریان فکری و بیداری جهان اسلام و ولی فقیه نافذ الکلمه است. سخنان ایشان به ویژه میان حوزویان به مثابه منشور حوزه ها و روحانیت در دهه چهارم انقلاب و نقشه راه آینده است.

مقام معظم رهبری در جمع حوزویان آسیب ها، چالش ها، نقاط ضعف و قوت، فرصت ها، امیدها، انتظارات و مطالبات را در یک سخنرانی جامع و روشنگرانه که ابعاد گسترده ای داشت بیان فرمودند. به نظر می رسد این سخنرانی که روز پنج شنبه در جمع حوزویان انجام گرفت بارها توسط حوزه بازخوانی شده و مورد مداقه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بسیاری از افق های آینده را روشن خواهد کرد.

همان طور که ایران اسلامی به سمت ایران 1404 و چشم انداز بیست ساله حرکت می کند، از منظر رهبری افق ایران 1404 واقعی و قابل تحقق است و ایران به قدرت منطقه ای اول تبدیل و از فن آوری، علم و پیشرفت برخوردار خواهد شد. به عقیده من عزم و آهنگی که رهبری در فرمایشات خود در جمع حوزویان گرفته ترسیم حوزه آینده است تا حوزه های علمیه بتوانند به موازات ایران 1404 رسالت و مامورت های تاریخی خود را به نحو احسن ایفا کنند. خصوصا با توجه به فضای بین المللی و فرصت های استثنایی که فراروی حوزویان قرار دارد.

مقام معظم رهبری در سخنان روز اول در جمع مردم قم به دو خطر از سوی دشمنان یعنی اسلام منهای روحانیت و اسلام منهای سیاست اشاره داشتند. معظم له این دو خطر را در کنار هم و به عنوان دو هدف دشمن بیان فرمودند. اسلامی که منهای روحانیت عرضه می شود همان اسلام التقاطی و اسلام انحرافی و اسلام همساز با جریان ها و نحله های کج و دگر اندیش است که به جز پیام تسلیم و سکون و فاصله گرفتن از اهداف متعالی دین و ایمان و علم نمی تواند چیزی به ارمغان بیاورد.

اسلام منهای روحانیت کشور را به سمت سلطه، استبداد و استعمار حرکت می دهد.

در نهایت یکی دیگر ار موضوعایت که ایشان در جمع حوزویان مطرح کردن در باره اجتهاد بود؛ روش تحقیق در اسلام اجتهاد است و هر گونه طراحی و سخن گویی به نام دین بدون پشتوانه اجتهاد بر اساس سنت سلف صالح سر از التقاط و انحراف در می آورد.

سخنان مقام معظم رهبری ناظر بر این مسئله است که روحانیت بیانگر معارف حقه دین و مذهب و آموزه های اهل بیت (ع) است. روحانیت پرچم دار انقلاب اسلامی و خاستگاه انقلاب اسلامی قم است. احترام، تکریم و تعظیم روحانیت و توجه به جایگاه ارزنده روحانیت در پیشبرد حرکت ملت بزرگ ایران حائز اهمیت بسیار است.

هم اکنون دشمنان به خوبی دریافته اند که حتی حرکت های اعتراضی در ایران بدون پرچم داری یک روحانی شکل نخواهد گرفت. لذا از یک طرف پروژه اسلام منهای روحانیت را طراحی و از طرف دیگر پروژه روحانیت علیه روحانیت، ایجاد دوگانگی و تقابل و پیشبرد اسلام منهای سیاست را طراحی کردند. پروژه اسلام منهای روحانیت به دنبال انزوا و حاشیه نشینی، به انفعال کشاندن روحانیت است که در نهایت به طراحی یک اسلام سکولار و همراه با جمود و تحجر می انجامد.

اسلام منهای روحانیت و اسلام منهای سیاست قطعا اسلام آمریکایی را به ارمغان می آورد. جریان دنبال کننده این دو تز یعنی اسلام منهای روحانیت و اسلام منهای سیاست همان جریان طراحی کننده پروژه های اتاق فکر استکبار دشمنان اسلام است. خارج نشینان این نقشه ها را طراحی و فتنه گران داخلی با آن همسویی کرده و تلاش دارند تا مقابل جریان و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی جریان دیگری را دنبال کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =