در جدول‌های زیر علاوه بر بی‌میلی و یا بی‌توجهی برخی استان‌های کشور به حوزه ادبیات کودک و نوجوان، می‌توان به خوبی حدس زد که نهادهای نظارتی و حمایتی نیز در قبال این بی‌توجهی زیاد احساس خطر نمی‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آمار موجود در خانه کتاب تعداد 3854 عنوان کتاب در حوزه کودک‌ و‌ نوجوان شامل چاپ اول و تجدید چاپی در بازه زمانی اول فروردین 1388 تا 22 مهر 1388 در سراسر کشور منتشر شده است. همچنین تعداد 4394 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان شامل چاپ اول و تجدید چاپی در بازه زمانی اول فروردین 1389 تا 22 مهر 1389 در سراسر کشور منتشر شده است.

این آمار اگرچه از رشد کمی تولید آثار مکتوب در حوزه کودک و نوجوان خبر می‌دهد اما بر اساس جدول زیر، ناتوانی در تولید آثار بومی در بیش از 10 استان کشور به وضوح مشهود است؛ اتفاقی که در کنار هجوم آثار ترجمه در حوزه کودک و نوجوان نتیجه‌ای جز بی‌هویتی و یا وابستگی فرهنگی نخواهد داشت؛ خاصه در زمانی که بسیاری معتقدند خرده‌فرهنگ‌ها و همچنین فرهنگ غیر بومی در خانه‌های ما به راحتی نفس می‌کشد و آثار تولید شده در این عرصه هم در مقابل آثار ترجمه‌ای حرفی برای گفتن ندارد.

در جدول‌های زیر علاوه بر بی‌میلی و یا بی‌توجهی برخی استان‌های کشور به حوزه ادبیات کودک و نوجوان، می‌توان به خوبی حدس زد که نهادهای نظارتی و حمایتی نیز در قبال این بی‌توجهی زیاد احساس خطر نمی‌کنند و گویی همه کودکان و نوجوانان استان‌های کشور با وجود وضع ناگوار و رو به احتضار توزیع و تیراژ کتاب، مجبورند همان چیزی را بخوانند که تهرانی‌ها تولید و منتشر می‌کنند. اتفاقی که در اغلب اوقات نمی‌افتد و کودکان نقاط مختلف کشور چیزی به عنوان کتاب نمی‌بینند که قصد خریدش را داشته باشند و بعد هم مطالعه کنند.

از سوی دیگر طبق آمار بیش از نیمی از تولیدات عرصه کودک و نوجوان ترجمه آثار غیر ایرانی است که در کنار برخی آثار آموزشی در این حوزه، عملاً جایی برای مانور کودکان و نوجوانان در استان‌های صاحب نشر و البته تولید در حوزه کودک باقی نمی‌گذارد و اینگونه است که در کنار نداشتن ایده‌های نو و خلاقیت در طراحی سوژه و تولید آثار ماندگار و مؤثر، ویترین متنوعی هم برای کودک سرگردان در بازار داغ و جذاب دیجیتال وجود نخواهد داشت تا کودکان امروز و مدیران و آینده‌سازان فردا در حسرت آثار بومی و خواندنی و ماندگار بزرگ شوند؛ آن هم اگر در عقب‌ماندگی ما از دنیای نشر دیجیتال، اصلاً علاقه‌ای به مطالعه و کتاب‌خوانی داشته باشند.

 متن کامل گزارش خبرآنلاین درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان را اینجـــــا بخوانید.

نام استان-مرکز استان

آمار نشر در بازه زمانی

1/1/88  تا 22/7/88

آمار نشر در بازه زمانی

1/1/89 تا 22/7/89

آذربایجان‌شرقی-تبریز

41

17

آذربایجان‌غربی-ارومیه

4

2

اردبیل-اردبیل

1

-

اصفهان-اصفهان

30

58

ایلام-ایلام

-

-

بوشهر-بوشهر

-

-

تهران-تهران

3129

3592

چهارمحال‌و‌بختیاری-شهرکرد

-

-

خراسان‌جنوبی-بیرجند

-

-

خراسان‌رضوی-مشهد

374

278

خراسان‌شمالی-بجنورد

-

-

خوزستان-اهواز

1

2

زنجان-زنجان

3

1

سمنان-سمنان

1

1

سیستان‌و‌بلوچستان-زاهدان

-

-

  

  

  

فارس-شیراز

11

9

قزوین-قزوین

18

49

قم-قم

196

291

کردستان-سنندج

3

3

کرمان-کرمان

1

3

کرمانشاه-کرمانشاه

-

4

کهگیلویه‌و‌بویراحمد-یاسوج

-

-

گلستان-گرگان

1

5

گیلان-رشت

12

11

لرستان-خرم‌آباد

-

2

مازندران-ساری

5

11

مرکزی-اراک

-

-

هرمزگان-بندرعباس

-

-

همدان-همدان

2

-

یزد-یزد

-

-

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =