اوباما ضمن اعتراف به ناکامی سیاست‌های دولت‌های گذشته ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفت که رویکرد گذشته ما به طور قابل توجهی شکست خورده است.

رضا دانشمندی: باراک اوباما که برای شرکت در مراسم بزرگداشت شصت و پنجمین سالگرد جنگ جهانی دوم پس از خاورمیانه و آلمان، به فرانسه سفر کرده است، به تکرار سیاست خود در قبال ایران پرداخت. البته این بار و شاید تحت تأثیر فضای کشور میزبان، لحن اوباما کمی تغییر کرده بود. هر چند اوباما مجدداً بر گفت و گوی بدون قید و شرط با ایران تأکید کرد، اما در بخش دیگری از سخنانش چنان وانمود کرد که گویی اطمینان دارد برنامه هسته‌ای ایران غیر صلح‌آمیز است.

گرچه او از رویکردهای متفاوت ایالات متحده در قبال ایران و کره شمالی سخن گفته، اما به نظر می‌رسد ذکر نام ایران و کره شمالی در کنار هم، با احترام متقابلی که اوباما از آن سخن می‌گوید، در تناقض است. اوباما مشخصاً آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را «فوق‌العاده تحریک‌کننده» و دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را نیز «به شدت خطرناک» دانسته است. این در حالی است که او هفته گذشته در دانشگاه الازهر قاهره و خطاب به جهان اسلام سخنان مطلوب‌تری در مورد ایران گفته بود.

او در مصر ضمن پذیرش مسئولیت کودتای 28 مرداد 1332 در مورد دولت محمد مصدق گفته بود که در میانه جنگ سرد، ایالات متحده به ایفای نقش در سرنگون کردن حکومتی در ایران پرداخت که به صورتی دموکراتیک انتخاب شده بود. اوباما از آمادگی کشورش برای پیش روی به سمت جلو سخن گفته بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه برنامه هسته‌ای ایران در گفت و گوهای سارکوزی و اوباما نیز مطرح شد، آنها اظهار نظر اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر تردیدآمیز دانستن هولوکاست را «بی‌معنی» خوانده و محکوم کردند. بنا بر گزارش این خبرگزاری اوباما در یک کنفرانس خبری که پس از دیدار با سارکوزی برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در مورد تهدید هسته‌ای دو کشور کره شمالی و ایران به خبرنگاران گفت که اقدامات کره شمالی طی ماه‌های اخیر فوق‌العاده تحریک‌کننده بوده است.

اوباما در مورد ایران نیز گفت به شدت خطرناک خواهد بود که به ایران اجازه دهیم که به توسعه بمب هسته‌ای بپردازد و چنین رفتاری منجر به این امر می‌شود که سایر دولت‌های خاورمیانه نیز بگویند «ما نیز مجبوریم چنین کنیم». گرچه اوباما تأکید کرد رویکرد ایالات متحده در مورد ایران متفاوت با رویکردی است که آمریکا در برابر کره شمالی اتخاذ کرده است. اوباما ضمن اعتراف به ناکامی سیاست‌های دولت‌های گذشته ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفت که رویکرد گذشته ما به طور قابل توجهی شکست خورده است. او مجددا بر گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران تأکید کرد و گفت ما قصد داریم بدون پیش شرط و به صورت مستقیم در مورد طیف وسیعی از موضوعات با ایرانیان مذاکره کنیم، آن‌هم در فضای احترام متقابل. بنا بر گزارش رویترز اوباما رهبری فرانسه در اروپا را در درک ضرورت داشتن یک دیپلماسی محکم با ایرانی‌ها، ستود.

در حالی که طی روزهای اخیر رهبر انقلاب مجدداً بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا به تکرار استدلال خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که ما نمی‌توانیم مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه را تحمل کنیم. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه اوباما گفت مانند رئیس‌جمهور سارکوزی، نظر من این است که ایران دارای تسلیحات هسته‌ای نه تنها برای ایالات متحده، نه تنها برای اسراییل، بلکه برای تمامی منطقه و برای تمام جهان به شدت خطرناک خواهد بود. سارکوزی نیز در این کنفرانس خبری گفت که ایران می‌تواند انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد اما نمی‌تواند به توان هسته‌ای نظامی دست یابد و آنها مجبورند که این را بپذیرند. ایالات متحده و فرانسه کاملاً در مورد این موضوع اتفاق نظر دارند. ایران کشوری بزرگ با تمدنی عظیم است. ما خواهان صلحی و گفت و گو هستیم، می‌خواهیم برای توسعه به آنها کمک کنیم، اما تکثیر تسلیحات هسته‌ای را نمی‌خواهیم. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه سارکوزی در مورد محتوای دیدار خود با وزیر امور خارجه کشورمان، مدعی شده است که «پیش از هر چیز به او گفتم که شما مجبورید دست دراز شده اوباما به سویتان را بگیرید». اگر اهداف ایران صلح‌آمیز است، آنها باید بازرس‌های بین‌المللی را بپذیرند، ما اظهارات بی‌معنای رهبران ایران را نمی‌پذیریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =