حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح روز دوشنبه در هفتمین روز سفر به شهر قم با هزاران نفر از طلاب و فضلای غیرایرانی دیدار کردند.

به گزارش ایسنا،این دیدار سراسر معنوی حاوی حاشیه‌هایی بود که به این شرح است:

** خیابان‌های اطراف مطهر حضرت معصومه و شبستان امام خمینی مملو از جمعیت مشتاقی بود که برای دیدار با رهبر معظم انقلاب لحظه‌شماری می‌کردند، اما با این تفاوت که امروز در بین آنها کسی اهل ایران و قم نبود، بلکه این بار نوبت طلاب غیرایرانی که از 70 کشور دنیا برای تحصیل علوم دینی و معارف اسلام در جامعه‌المصطفی قم تحصیل می‌کردند، بود.

** ساعت 9 صبح بود که بعد از گذشتن از مراحل بازرسی، وارد شبستان امام خمینی محل سخنرانی شدیم. فضای بزرگ شبستان امام خمینی پر بود از انسان‌هایی که از کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل علوم دینی به قم آمده بودند و در این بین از هر رنگ و زبان و نژادی که می‌خواستی می‌توانستی پیدا کنی.

** دو طرف شبستان سخنانی از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به چشم می‌خورد که این فراز از سخن امام خمینی (ره) به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی نوشته بود «اکنون ملت‌های محروم جهان بیدار شده‌اند و طولی نخواهد کشید که این بیداری‌ها به قیام، نهضت و انقلاب می‌انجامد و خود را از تحت سلطه‌ی ستمگران مستکبر نجات خواهد داد».

* از ساعت 9 صبح برنامه‌ها به طور غیررسمی آغاز شده بود و مجری برنامه از یکی از طلاب خارجی به نام سید اصغر رضوی دعوت تا به پشت تریبون بیاید و اشعار خود را بخواند. رضوی بعد از استقرار در جایگاه، خود را از کشور هندوستان معرفی کرد و با شور و حرارت اشعاری را به زبان هندی در وصف رهبر معظم انقلاب خواند.

* در ادامه گروه سرودی با نام گروه سرود فرزندان امام که از فرزندان طلاب غیرایرانی جامع‌المصطفی بودند وارد جایگاه شدند و همخوانی خود را با این مطلب آغاز کردند و آن را به پنج زبان فارسی، انگلیسی، ترکی، عربی و هندی خواندند که: «ما سفیران اسلامیم و با خدای خویش عهد می‌بندیم که راه او را ادامه داده و تا پای جان سرباز ولایت و امام زمان باشیم».

**در حین خواندن سرود توسط این گروه، حال و هوای معنوی خاصی در بین جمعیت حاکم بود و بیشتر گونه‌ها نیز اشک‌آلود و بسیاری نیز زمزمه‌هایی بر لب داشتند.

** تعداد 14 نفر از طلاب غیرایرانی را در جایگاه می‌دیدم که لباس روحانیت پوشیده و عمامه‌هایشان را داخل سینی به دست گرفته بودند که بعد مشخص شد این 14 نفر از ملیت‌های مختلف به دست مقام معظم رهبری به لباس روحانیت مفتخر شده بودند.

** بیشتر طلاب غیرایرانی که از کشورهای مختلف برای دیدار با رهبر معظم انقلاب آمده بودند لباس‌های محلی کشور خودشان را به تن کرده بودند، وقتی از یکی از آنها سوال کردم که آیا همیشه این لباس‌های محلی را به تن می‌کنید؟ در جوابم گفت: در فرهنگ ما این لباس‌ها بهترین لباس است و ما آن را تنها در مهمانی‌های بزرگ می‌پوشیم.

** تقریبا ساعت 10 صبح بود که رهبر معظم انقلاب وارد شبستان امام خمینی شد و این زمان بود که طلاب غیرایرانی مقیم قم سر از پا نمی‌شناختند و با شعارهایی همچون «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «صل علی محمد، نایب مهدی آمد»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده» به استقبال حضرت آیت الله خامنه‌ای رفتند.

** بعد از آن‌که اندکی از شدت شعارهای جمعیت کاسته شد، گروه هم‌خوانی 114 نفری که در جایگاه مستقر بودند شروع به تلاوت آیه‌های 35 تا 38 سوره‌ی نور و هم‌چنین سوره‌ی کوثر کردند.

** قبل از اجرای هم‌خوانی، با غلامرضا زمانی یکی از اعضای این گروه گفت‌وگو کردم. او می‌گفت این گروه متشکل از بیش از 50 ملیت است که از بین تعداد 300 نفر از حافظان و قاریان، تنها 114 نفر برای اجرا انتخاب شدند. زمانی می‌گفت من حافظ کل قرآنم و اکثر اعضای گروه نیز حافظ و قاری قرآنند و برای اجرای این هم‌خوانی در محضر رهبر انقلاب 16 جلسه تمرین کرده‌ایم.

** وقتی از احساس او از دیدار با رهبری پرسیدم می‌گفت امروز بهترین روز زندگی‌ام است که آن را تجربه می‌کنم. اگر در کشور ما افغانستان نیز چنین رهبری بود امروز از این همه مشکلات و ازهم‌پاشیدگی خبری نبود و وجود چنین رهبری برای هر کشور مایه‌ی افتخار برای آن کشور است.

** در کنارم یک طلبه‌ی سیاه‌پوست نشسته بود. اسمش یوسف علوی بود. می‌گفت اهل گمار از آفریقای جنوبی هستم و یک سال و نیم است که در جامعه‌المصطفی مشغول تحصیلم. وقتی از چگونگی آمدنش به ایران پرسیدم می‌گفت رییس‌جمهور کشور ما با سفر به ایران، تفاهم‌نامه‌ی علمی و فرهنگی با مسوولین ایرانی امضا کرد و این بستر فراهم شد تا به ایران بیایم و در حوزه‌ی علمیه مشغول تحصیل شوم. او می‌گفت من تا کنون رهبر انقلاب را ندیده بودم و تنها تصاویر ایشان را مشاهده کردم. امروز آمده‌ام تا ایشان را از نزدیک ببینم و سخنانشان را بشنوم تا به نکاتی که اشاره می‌کنند عمل کنم.

** حمید المبدی طلبه‌ی لبنانی بود که می‌گفت فوق لیسانس اقتصاد دارم و ساکن کشور سوئد هستم. او فارسی را به زحمت صحبت می‌کرد و خیلی کم بلد بود. می‌گفت سه هفته است که برای تحصیل در حوزه‌ی علمیه به قم آمده‌ام. حمید درخصوص دیدارش با رهبری می‌گفت من به مقام معظم رهبری علاقه‌ی فراوانی دارم و بی‌صبرانه منتظر این لحظه بودم و خدا را از این‌که به آرزویم رسیده‌ام شکر می‌کنم.

** رشید محمد رشید از طلاب غیرایرانی بود که در این مراسم حضور داشت. او می‌گفت اهل کانادا هستم و در مدرسه‌ی المهدی قم مشغول به تحصیلم. پدرم عراقی و مادرم اهل رومانی و هردوی آنها شیعه هستند. او درخصوص این دیدار می‌گفت از هفته‌ی قبل که به ما خبر دیدار با رهبر معظم انقلاب را دادند، برای این روز بسیار انتظار کشیدم و برای دیدن این لحظه بسیار اشک ریختم. امروز وقتی ایشان را از نزدیک دیدم احساس کردم که سال‌هاست ایشان را می‌شناسم و من فکر می‌کنم وجود چنین رهبری در بین هر ملت و جامعه‌ای مخصوصا برای جوانان آن کشور می‌تواند بسیار موثر و الگوی بسیار خوبی باشد.

** قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی رییس جامعه‌المصطفی العالمیه در سخنانی با غیرمقدم‌گویی به رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: جمع حاضر، طلاب غیرایرانی‌اند که از 100 کشور دنیا به قم برای تحصیل هجرت کرده‌اند و امروز به برکت انقلاب، امام و شهدا و به برکت راهنمایی‌ها و ارشادات رهبر معظم انقلاب شاهد درخشش معارف اسلامی و اهل بیت در سراسر عالم هستیم.

** در ادامه نیز رهبر معظم انقلاب به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم چفیه خود را به یکی از طلاب غیرایرانی حاضر در مراسم اهدا نمودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =