روزانه 300 بیمار قلبی جان خود را از دست میدهند و بیماریهای قلبی عروقی باعث از دست رفتن 23.4 درصد عمر مردم کشور می‌شود.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در گزارشی، پیش بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد افراد مبتلا به بیماری های قلبی در جهان بیشتر از بیماری ایدز خواهد بود. برخلاف آنچه ممکن است تصور شود که فقط کشورهای فقیرهستند که باید نگران این آمارها باشند و در سایر کشورها این بیماریها کمتر دیده میشود، آمارها نشان میدهد بیماریهای قلبی عروقی با درصد بالایی در این کشورها مشاهده میشود به طوری که به گفته وزیر بهداشت 90 درصد مرگ‌های افراد کمتر از 60 سال در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد که همگی این مرگ‌ها قابل پیشگیری است.

مرضیه وحید دستجردی با بیان این که "سالانه بیش از 17.2 میلیون مرگ به علت بیماری قلبی عروقی رخ می دهد که مهمترین عامل مرگ در دنیا محسوب می‌شود و 80 درصد این مرگ های زودرس را می‌توان با کنترل عوامل خطر کاهش داد" گفت: 167.7 در 100 هزار نفر مرگ و 23.4 درصد عمر از دست رفته و همچنین 38 درصد کل مرگ‌ها در کشور به علت بیماریهای قلبی است. او از بیماریهای قلبی عروقی به عنوان مهمترین علت مرگ ناشی از بیماری در بسیاری از کشورها از جمله ایران نام برده و گفت: 48.6 درصد کل مرگهای دنیا به علت بیماریهای قلبی عروقی است که 80 درصد این مرگها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

در کشورهای فقیر اما اوضاع بغرنج‌تر است. وزیر بهداشت در این زمینه با بیان این که بیماریهای قلبی عروقی سالانه در کشورهای بسیار فقیر نسبت به کشورهای غنی قربانیان بیشتری می‌گیرد، اظهار کرد: این روند تا سال 2030 ادامه خواهد یافت به گونه ای که تعداد مرگهای ناشی از این بیماریها به ترتیب به 9 میلیون نفر و 3.8 میلیون نفر خواهد رسید.

اما در ایران نیز این آمار نگران کننده است به طوری که روزانه 300 بیمار قلبی جان خود را از دست میدهند و بیماریهای قلبی عروقی باعث از دست رفتن 23.4 درصد عمر مردم کشور می‌شود. اما علت زیاد بودن تعداد مبتلایان به بیماری‌های قلبی در ایران چیست؟ دکتر ایرج خسرونیا، رییس هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، تغییر شیوه زندگی را علت اصلی زیاد بودن تعداد مبتلایان به بیماری‌های قلبی در ایران، در مقایسه با میانگین جهانی می‌داند. به گفته او، رژیم‌های غذایی نامناسب، چاق شدن افراد، افزایش فشار خون و اضطراب و استرس، عواملی هستند که تعداد مبتلایان به بیماری قلبی را در ایران زیاد می‌کند.

با وجود آمار هشداردهنده درباره ابتلا به بیماری های قلبی در ایران، در بعضی کشورها، خبرهایی از کاهش ریسک ابتلا به این بیماری ها منتشر می‌شود. گزارش نشریه علمی "بریتیش مدیکال" که نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه آکسفورد را منتشر کرده است نشان می‌دهد مرگ ناشی از بیماری قلبی در بریتانیا، از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی تا کنون کمتر شده است. این پژوهشگران، تغییر شیوه زندگی را علت چنین روندی اعلام کرده‌اند.

ایرج خسرونیا هم معتقد است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در کشورهای پیشرفته جدی گرفته شده است. او می‌گوید: "در بعضی کشورهای پیشرفته، بیماری های ناشی از رژیم غذایی نامناسب، افزایش فشار خون و دیابت در حال کنترل است که نقش مهمی در جلوگیری از بیماری قلبی دارد."

به گفته خسرونیا عادت به استفاده از غذاهای آماده و فوری به تازگی در ایران پدید آمده است، در حالی که بیشتر این غذاها پرچربی، کالری‌زا و چاق کننده هستند. چنین عادتی هم باعث می‌شود آمار مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در کشور افزایش یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۴
    2 0
    حالا شما بنويس 300 هزلر نفر . مگه جان انسانها در ايران ارزش هم داره؟