ایسنا: بشار اسد، سعد الحریری را فردی بسیار مناسب برای شرایط لبنان دانست که قادر است از اوضاع کنونی این کشور گذر کند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات، با ابراز امیدواری نسبت به تشکیل دولت آینده عراق در سریعترین وقت ممکن، تاکید کرد: امروز هر گونه شکافی، بهایی بیش از اتلاف وقت خواهد داشت. ما از زمان پایان انتخابات به دنبال ایجاد روابط خوب با همه طرف‌های عراقی بودیم، زیرا می‌خواهیم روابط خوبی با دولت آینده عراق یعنی هر دولتی داشته باشیم و اگر به دنبال کمک به عراقی‌ها هستیم، باید روابط خوبی با همه طرف‌ها داشته باشیم.

وی افزود: مشکل آن نیست که چه کسی نخست وزیر می‌شود، مشکل اصلی نحوه تشکیل دولت یعنی دولت وحدت ملی که همه گروه‌ها را شامل شود و نیز برنامه دولت وحدت ملی در قبال استقلال عراق و خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

اسد با بیان اینکه حضور آمریکایی‌ها در هر مکانی موجب هرج و مرج شده تصریح کرد: تجربه ثابت می‌کند آمریکایی‌ها در هر کشوری که وارد شده‌اند، موجب ایجاد ناآرامی و هرج و مرج شده‌اند. آیا اوضاع افغانستان یا سومالی با ثبات است؟ بُعد دیگر، آسیب ناشی از حمله است. آسیبی که موجب ایجاد نوعی شکاف در سطح دولتی و مردمی می‌شود و این شکاف ممکن است با مسائل خوب و یا بد پر شود. در عراق این شکاف با امور نامطلوب که ویژگی اصلی آنها طائفه‌ای و قومی بود پر شد. با این حال می‌گویم که عراق با مشکلات زیادی که دارد تا این لحظه ثابت کرده است که ملت عراق به طور کلی طائفه‌ای نیست یعنی آماده طائفه گرایی نمی‌باشد.

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: به نظر من در عراق نشانه‌های بسیار مثبتی برای آینده وجود دارد به شرط آنکه در صورت خواست عراقی‌ها، در همه سطوح به آنها کمک کنیم تا از طائفه گرایی جلوگیری و به کاهش نقش نیروهای اشغالگر تا خروج آنان اندیشیده شود و عراق روابط خوبی با کشورهای همسایه ایجاد کند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در عراق گفت: وقتی ما به عنوان اعراب نقش خود را در عرصه عربی ایفا نکنیم، حق نداریم که از نقش دیگران انتقاد کنیم. آیا نقش ایران یک مشکل است و نقش آمریکا مشکل نیست؟

وی درباره توافق خود با نوری المالکی، نخست وزیر عراق خاطر نشان کرد: ما توافق کردیم که روابط خوبی بین سوریه و عراق وجود داشته باشد و صفحات گذشته بسته شود. همچنین موضع سوریه را نیز تشریح کردیم، زیرا بسیاری از گروه‌های سیاسی عراق در ماه‌های گذشته تلاش کردند موضع سوریه را تفسیر و ترجمه کنند و بگویند که سوریه طرفدار برخی و مخالف برخی دیگر است.

اسد تصریح کرد: موضع ما روشن است و ما در قبال همه گروه‌های عراقی موضع یکسانی داریم و سوریه آماده کمک و مشارکت در ایجاد ارتباط میان گروه‌های عراقی جهت تشکیل دولت در سریعترین زمان ممکن است.

وی افزود: دولت عراق وقتی یک دولت وحدت ملی باشد، باید همه گروه‌ها را شامل شود و گروه‌های سنی نیز باید شریک واقعی در این دولت باشند تا این دولت موفق عمل کند. ما در دیدار با همه گروه‌های عراقی بدون استثنا بر این مساله تاکید داشتیم.

رئیس جمهور سوریه همچنین مخالفت این کشور با همه گروه‌های جدایی طلب در عراق را اعلام کرد و افزود:‌ ما مخالف تجزیه عراق هستیم. نگرانی اصلی ما پس از حمله به عراق، وحدت این کشور است. مساله، وحدت عراق و عربی بودن آن است و دیگر مسائل مطرح موضوعاتی جزئی و فرعی هستند.

بشار اسد همچنین تصریح کرد که هیچ مشکلی بین وی و سعد الحریری، نخست وزیر لبنان وجود ندارد.

وی افزود: سوریه تمایلی به ورود به جزئیات مسائل لبنان ندارد. اگر لبنانی‌ها بر نقش سوریه توافق کنند، ما نیز آماده کمک به آنها هستیم.

از سوی دیگر که مهمتر نیز می‌باشد، ما مایلیم زمانی وارد شویم که راه حلی بزرگ وجود داشته باشد.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشره در رسانه‌ها درباره احتمال کناره گیری الحریری گفت: نمی‌خواهم خود را در جای لبنانی‌ها قرار دهم. تلاش می‌کنم که دقیق باشم ولی معتقد هستم سعد الحریری قادر به گذر از شرایط کنونی است. در بحران کنونی او قادر به کمک به لبنان است و معتقد هستم وی فردی توانا است و عقیده دارم وی فرد بسیار مهمی برای این مرحله دشوار است.

وی افزود:‌ دولت در لبنان همواره بیانگر وضعیت سیاسی این کشور است. اکنون نیز شرایط سیاسی لبنان مطلوب نیست و نگران کننده است. اگر روند گفت‌وگو و ارتباط میان گروه‌های سیاسی وجود نداشته باشد، دولت ناکارآمد خواهد بود.

رئیس جمهور سوریه موضوع مقاومت را غیر قابل بحث عنوان کرد و افزود: موضع ما در قبال مقاومت مشخص است. راه از مقاومت می‌گذرد و چنانچه کسی مخالف مقاومت باشد، نمی‌توانیم با وی گفت‌وگو کنیم.

بشار اسد تاکید کرد: در دیدار با شخصیت‌های لبنانی طی چند هفته گذشته موضوع تغییر دولت مطرح نشده و ما خواستار گفت‌وگو برای حل مشکلات هستیم.

وی با بیان اینکه توسل به زور همواره موجب افزایش کشتار و خرابی شده است، افزود:‌ سوریه هیچ اطلاعاتی در مورد موعد صدور حکم فرضی از سوی دادگاه بین المللی بررسی پرونده ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان ندارد و این موضوع یک موضوع لبنانی است.

وی در خصوص روابط با مصر گفت: اختلاف سیاسی با این کشور جدید نیست. ما باید در ابتدا روابط شخصی را از روابط دو کشور جدا کنیم تا بتوانیم رابطه سیاسی را از رابطه اقتصادی جدا نمائیم. در سطح سیاسی مسلما اختلاف نظرهایی وجود دارد، ولی سوریه مشکلی ندارد حتی اگر برخی مسئولان در مصر مشکل داشته باشند. آغاز روابط نیازمند برخی اقدامات است که گاهی این اقدامات صوری به نظر می‌رسند، اما در روابط سیاسی و دیپلماتیک ضروی هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =