مستندسازان سال‌هاست در رویای فراهم شدن شرایطی مناسب برای اکران آثارشان به سر می‌برند؛ رویایی که شاید با اکران فیلم‌های مستند در سینما سپیده تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرآنلاین، از سال​های دور دغدغه جدی مستندسازان نبود فضایی برای نمایش آثارشان بوده است.

در همه این سال​ها گاه بخش فیلم مستند جشنواره فیلم کوتاه پناهی برای آثار مستندسازان به وجود آورد و مهمترین پناهگاه آثار مستند جشنواره مستند کیش بود؛ جشنواره​ای که بعد از شش دوره برگزاری به دبیری کامران شیردل تعطیل شد و در ادامه با شکل​گیری جشنواره سینما حقیقت باز هم آثار مستند، فضایی برای نمایش به دست آورند. 

هیچ یک از این فضا​ها اطمینان کافی را برای مستندسازان جهت نمایش آثارشان به وجود نمی​آورد و همیشه خلأ نبود سینمایی برای اکران آثار مستند احساس می​شد؛ هرچند در این میان هر از گاهی برخی مستندها راه به اکران می​بردند که از جمله نمونه‌های اخیر آن می​توان به «تهران انار ندارد» اشاره کرد. 

در این شرایط سینما سپیده از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اکران آثار مستند اخصاص پیدا کرد. این سینما همزمان با مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با عنوان پاتوق هنرمندان سینما مستند (سینما سپیده) رسماً افتتاح خواهد شد تا هر روز میزبان عموم مستندسازان و علاقه‌مندان سینمای ایران باشد.

پاتوق هنرمندان سینما مستند دارای دو سالن مجزا با ظرفیت‌ مجموع 700 صندلی و مجهز به سیستم صدای دالبی و کیفیت پخش مطلوب آثار مستند در قطع 35 میلیمتری و همینطور دیجیتال است. 

برنامه‌های مختلف پاتوق هنرمندان سینما مستند شامل اکران دائمی آثار مستند ایرانی و خارجی، فیلم‌های سینمایی روز ایران و جهان و فیلم‌های انیمیشن، همراه با جلسات نقد و بررسی و تحلیل این آثار و. . . . است. مراسم افتتاح پاتوق هنرمندان سینما مستند عصر 17 آبان‌ماه با حضور مسئولان، مستندسازان، نمایندگان رسانه‌های گروهی و علاقه‌مندان سینما برگزار می‌شود. 

صانعی​مقدم: امیدوارم هدف خدمت به سینمای مستند باشد
تهیه​کننده مستند و دبیر کارگاه نمایش انجمن تهیه​کنندگان مستند اظهار امیدواری کرد اکران فیلم مستند با هدف کمک به این آثار باشد. 

جعفر صانعی​مقدم در گفت​وگو با خبرآنلاین در مورد افتتاح سالن سینمایی برای نمایش آثار مستند اظهار داشت: «از ماه​ها قبل برای گسترش اکران فیلم​های مستند در ادامه برنامه​های انجمن تهیه​کنندگان سینمای مستند طرحی به عنوان نمایش دو هفته یکبار فیلم​های مستند در سینما آزادی را مطرح کردیم که موافقت مسئولان این سالن حاصل شد.»

او ادامه داد: «برنامه ما این بود که از 12 مهر اجرایی شود و هر دو هفته یکبار فیلم​های مستند ساعت 18 تا 20 روی پرده بروند. همه این​ها در ادامه استقبالی بود که تماشاگران از تماشای فیلم​های مستند در خانه هنرمندان ایران به عمل آورده بودند.»

صانعی​مقدم با اشاره به استقبالی که از نمایش فیلم​های مستند در خانه هنرمندان صورت می​گرفت، گفت: «فیلم​​هایی که ما برای نمایش در این برنامه​ها انتخاب می​کردیم، کارهایی بودند که می​توانند برای مخاطبان جذاب باشد و بر این اساس بود که تمام برنامه​های نمایش فیلم ما با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو می​شد، به گونه​ای که حتی برخی از تماشاگران روی زمین می​نشستند و آثار را می​دیدند. مشابه این اتفاق در نمایش مستند مربوط به آقای انتظامی رخ داد و گروه پرتعدادی از تماشاگران در خانه هنرمندان این مستند را تماشا کردند.»

او اظهار داشت: «برنامه ما برای نمایش مستندها نتیجه مثبتی داشت و بر همین اساس تصمیم گرفتیم دایره نمایش آثار را گسترش دهیم و عصرهای روز چهارشنبه را نیز در سینما آزادی به پخش آثار مستند اختصاص دهیم و همچنین اگر فیلمی مورد توجه قرار گرفت برای نمایش آن در فرصت​های بعدی برنامه​ریزی کنیم.»

مدیر اسبق اداره کل نظارت و ارزشیابی گفت: «از 10 ماه قبل که مسئولیت دبیری گروه نمایش فیلم را برعهده گرفتم تلاش کردم با دقت بالایی مسئله نمایش مستندها را پیگیری کنم و سراغ کارهایی برویم که تماشاگران را به سینمای مستند علاقه‌مند کند. در این مسیر نسبتاً موفقیت​آمیز عمل شده و استقبال گسترده تماشاگران از نمایش فیلم​های مستند نشان از همین مسئله دارد.»

او در مورد گفت​و​گویی که با شهرداری تهران در مورد نمایش مستندها در پردیس​های مربوط به این بخش صورت گرفته، گفت: «با جمعی از مستندسازان ازجمله دو نماینده از انجمن تهیه​کنندگان مستند و انجمن مستندسازان صحبت​هایی با مسئولان داشتیم تا نمایش مستندها در پردیس سینمایی ملت آغاز شود.»

این تهیه​کننده مستند ادامه داد: «اما تغییر و تحولات مدیریتی در شهرداری موجب شد فعلاً این طرح متوقف شود؛ طرحی که قرار بود از مهر ماه شروع شود.»

او گفت: «از سوی موزه امام علی (ع) که به شهرداری تعلق دارد، درخواستی برای نمایش مستندها داشتیم که این مسئله هم در گروه نمایش آثار انجمن تهیه​کنندگان مستند در دست بررسی است. مشابه این تقاضا در مورد شهرستان​ها نیز وجود دارد.»

او یادآور شد: «افزایش درخواست​ها برای نمایش مستند در محل​ها و شهرستان​های مختلف همگی نشان از علاقه گروه گسترده​ای از افراد به سینمای مستند دارد که همین پتانسیل بالای تماشاگر این بخش را نشان می​دهد و قطعاً دست‌اندرکاران سینمای مستند با توجه به ظرفیت​هایی که برای نمایش آثار به وجود می​آید از چنین طرح​هایی استقبال خواهند کرد.»

عطارپور: اکران مستند باارزش است
ارد عطارپور، عضو انجمن تهیه​کنندگان سینمای مستند و از جمله مستندسازان فعال با استقبال از طرح اکران فیلم​های مستند اظهار امیدواری کرد این مسئله نتایج مثبتی را برای سینمای مستند ایران به همراه داشته باشد. 

این تهیه​کننده در گفت​و​گو با خبرآنلاین در این زمینه اظهار داشت: «اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فکر اکران فیلم​های مستند افتاده و اقدامی در این زمینه انجام داده کار بسیار پسندیده​ای است که قطعاً مستندسازان از آن استقبال می​کنند.»

او ادامه داد: «مخاطب سینمای مستند عادت نکرده که آثار تولید شده در این فضا را در سالن​های سینما ببیند و با چشم‌پوشی از برخی نمایش​های مستند تماشاگر این آثار اغلب فیلم​های مورد علاقه خود را به واسطه تلویزیون دیده است.»

عطارپور اظهار داشت: «اکران فیلم​های مستند همواره دچار این مشکل اساسی است که اقتصاد این گونه سینمایی به شکلی نیست که بتواند در چارچوب صنعت سینمایی جواب دهد. اقتصاد نه​چندان قوی سینمای مستند وابسته به تقاضای نسبتاً کم تماشاگران به دیدن این آثار در سالن سینما است.»

این تهیه​کننده مستند گفت: «در این شرایط اقدام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای اختصاص سالن سینمایی به نمایش آثار مستند کاری قابل تأمل و با ارزش است که باعث می​شود فضایی به عنوان پاتوق سینمای مستند به وجود آید.»

او گفت: «محل نمایش فیلم​​های مستند با توجه به ویژگی​های این نوع سینما و نوع مخاطبی که به تماشای این آثار علاقه دارند قابلیت آن را دارد که تبدیل به پاتوقی فرهنگی شود. براین اساس سالن سینمایی که از سوی مرکز به اکران فیلم​های مستند اختصاص پیدا کرده می​تواند پاتوقی برای مستندسازان تبدیل شود و این ویژگی مهم و باارزشی است که نباید از دستاوردهای آن غافل شد.»

این تهیه​کننده سینمای مستند گفت: «البته برای قضاوت در مورد اکران سینمای مستند باید این طرح اجرایی شود و بعد از دیدن نتایج در مورد آن صحبت کرد، اما با نگاهی به تاریخچه نمایش فیلم​های مستند ایرانی و خارجی در ایران می​توان به این نتیجه رسید که برخی از آثار این سینما مورد توجه عمده تماشاگران بوده است.»

او گفت: «اکران مستند «خانه خدا» به کارگردانی جلال مقدم و رضایی با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شد و مقابل سالن سینما صف​های طولانی برای تماشای این فیلم تشکیل می​شد. در مورد مستند خارجی «گل» که مربوط به جام​جهانی سال 1966 بود باز هم تماشاگران از کار استقبال گسترده​ای به عمل آوردند. براین اساس می​بینیم اگر آثاری مطابق خواسته تماشاگران روی پرده سینما برود می​توانیم استقبال گسترده آنان را شاهد باشیم. با اتکا به این تجربیات اگر اکنون باز هم فیلم​هایی از جنس کارهایی که مورد توجه عموم تماشاگران است روی پرده برود باز هم خاطرات خوب گذشته تکرار خواهد شد.»

عطارپور با اشاره به راه​اندازی شبکه مستند و اختصاص سالن سینمایی به نمایش فیلم​های مستند گفت: «رونق سینمای مستند بعد از این دو اقدام به نوع عملکرد مسئولان در این شبکه تلویزیونی و مسئولان در زمینه اکران فیلم​های مستند وابسته است.»

او ادامه داد: «صرف نظر از این دو دلیل باید شرایط دیگری هم فراهم شود تا سینمای مستند ایران رونق بگیرد. سینمای مستند نیازمند حمایت است و این حمایت باید در همه جنبه​ها از این سینما وجود داشته باشد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =