فارس: یک فرمانده ارشد طالبان گفت: ما نیز همچون ویکی‌لیکس به زودی تصاویری را از شکست سربازان آمریکایی و انگلیسی منتشر می‌کنیم که تاکنون از افکار عمومی پنهان شده بود.

جنش طالبان افغانستان در واکنش شدید به اظهارات "ریچارد هالبروک " نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان و پاکستان مبنی بر توافق طالبان برای مذاکره با آمریکا، این مذاکرات را اقدامی از سوی "حامد کرزی " رئیس‌جمهوری افغانستان برای تداوم بخشیدن به حاکمیت خود توصیف کرد.

طالبان همچنین اعلام کردند که به ‌زودی تصاویر تکان دهنده‌ای را از شکست نیروهای ائتلاف در جنگ علیه افغانستان منتشر خواهد کرد.

در همین رابطه "قاری زیعور رحمان " یکی از فرماندهان ارشد طالبان مستقر در ولایت "کونار " افغانستان اظهارداشت: مقامات ایالات متحده قربانی داوری اشتباه خود هستند و هیچ بخشی از اظهارات هالبروک نیز حقیقت ندارد، زیرا عوامل حاضر در گفت‌وگوها هیچ ارتباطی با امارات اسلامی افغانستان ندارند.

بر اساس این گزارش، حامد کرزی 28 سپتامبر سال جاری میلادی گفت که شورای بلندپایه صلح را متشکل از 68 نفر از جمله مقامات دینی، مقامات سابق دولت، سران قبایل و هفت زن تشکیل داده است تا گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند، این در حالی است که فرمانده طالبان گفت‌وگوهای صلح را اقدامی از سوی کرزی برای تمدید مدت حکومت خود توصیف کرد.

این مقام طالبان افزود: شورای به اصطلاح صلح شامل "برهان الدین ربانی " می‌شود که سال 1996 طالبان وی را مجبور به کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری کرد. همچنین در این شورا جنگ‌سالارانی مثل "عبدالرب رسول سیاف " و "حاجی محمد محقق " حضور دارند که علیه حکومت طالبان جنگیده‌اند.

زیعور اقدام کرزی در انتخاب این اشخاص را، "شرورانه " توصیف کرد و گفت که هدف رئیس‌جمهوری افغانستان از این اقدام تضعیف جنبش طالبان و فهماندن این مطلب به آمریکایی‌ها بود که کرزی کنترل کامل افغانستان را در دست دارد.

وی تصریح کرد: اما واقعیت کاملاً متفاوت است، ما نیز همچون ویکی‌لیکس به زودی تصاویری را از اقدام علیه نیروهای ناتو و به ویژه سربازان آمریکایی و انگلیسی منتشر می‌کنیم. این تصاویر موجی از حیرت را در میان رسانه‌های جهانی بوجود خواهند آورد زیرا در این تصاویر شکست نیروهای ائتلاف در افغانستان که تاکنون از افکار عمومی پنهان شده بود به نمایش گذاشته می‌شود.

این فرمانده طالبان با رد خبر موافقت طالبان برای شرکت در گفت‌وگوها تصریح کرد: اگر این چنین است، پس چرا طالبان همچنان به کشتن سربازان آمریکایی و انگلیسی ادامه می‌دهد؟ چرا هالبروک در مورد این حقیقت حرفی نزد؟

در همین حال، ژنرال "حمید گل " رئیس سابق اطلاعات نیروهای مسلح پاکستان (ISI) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیانیه هالبروک در مورد موافقت طالبان برای شرکت در گفت‌وگوها را کاملاً بی‌اساس و نادرست خواند.

رئیس سابق سازمان جاسوسی پاکستان با تایید اظهارات رحمان گفت که کرزی همه تلاشش را می‌کند تا آمریکایی‌ها باور کنند که اوضاع افغانستان کاملا تحت کنترل او است.

وی افزود: هیچ نماینده واقعی از طالبان در شورای به اصطلاح صلح حضور ندارد و تنها کسانی که در دبی از آمریکا پول دریافت می‌کنند حاضر شده‌اند.

این مقام پاکستانی همچنین تاکید کرد که رهبری طالبان هیچ‌گاه با آمریکا و متحدانش گفت‌وگو نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، تنها یک روز قبل از اظهارات فرمانده طالبان، ژنرال "دیوید پترائوس " فرمانده آمریکایی نظامیان ناتو حاضر در افغانستان ادعا کرد که رهبران طالبان حاضر شده‌اند تا با مقامات دولت افغانستان در مورد آشتی و روند احتمالی صلح گفت‌وگو کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =