واسلاو هاول نمایشنامه‌نویس چک و رئیس جمهور پیشین این کشور روز سه‌شنبه جایزه سالانه فرانتس کافکا را برای نمایشنامه‌ها و مقاله‌هایش دریافت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، هئیت داوران بین‌المللی 9نفره این جایزه هاول را از بین 14 نفر به عنوان دهمین برنده این جایزه که چکی به مبلغ 10 هزار دلار نیز ضمیمه آن است، انتخاب کردند.

این جایزه از سوی «انجمن فرانتس کافکا» اهدا می‌شود. کافکا زاده پراگ بود.

این انجمن در بیانیه‌ای گفت: «واسلاو هاول نویسنده آثار نمایشی بسیاری است... این آثار از جنبه‌های گوناگون ادبیات چک، اروپا و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.»

اولدریخ کرال یکی از داوران در جریان ضیافت اهدای جایزه گفت: «این جایزه به دلیل آثار ادبی خارق‌العاده متمایز به این نویسنده معاصر تعلق گرفت، آثار او خواننده را صرف از نظر از ملیت و زادگاه به خود جلب می‌کند.»

فیلیپ راث رمان‌نویس آمریکایی، هارولد پینتر نمایشنامه‌نویس برنده نوبل بریتانیایی، هاروکی موراکامی داستان‌نویس ژاپنی، ایو بونه‌فوی شاعر فرانسوی، ایوان کلیما و آرنوست لاستیگ هر دو از نویسدگان اهل چک از برندگان دوره‌های پیشین این جایزه هستند.

هاول 74 ساله در دوران حکومت رژیم کمونیستی از سال 1948 تا 1989 در چکسلواکی جزو معترضان به دولت بود و در انقلاب مخملی سال 1989 که دولت کمونیستی را سرنگون کرد به قهرمان ملی بدل شد.

او در سال 1989 به ریاست جمهوری چکسلواکی انتخاب شد. هاول سال 1993 نیز به عنوان رئیس جمهور چک زمام دولت را به دست گرفت و تا 10 سال در این مقام باقی ماند.

از جمله آثار مطرح او می‌توان به کتاب مجموعه نامه «نامه‌هایی به اولگا» (1983) و نمایشنامه‌های «مهمانی در باغ» (1963) و «وداع» (2007) اشاره کرد.

خبرگزاری‌فرانسه / 26 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =