مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که «ایران به گفت‌وگو با کشورهای عضو 1 + 5 ادامه دهد» و علاوه بر آن این ادعا را تکرار کرد که «ایران باید گام‌هایی ملموس را برای عمل به وظایف خود در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش اتخاذ کند.»

به گزارش ایسنا یوکیا آمانو روز سه‌شنبه در سفر به مسکو گفت که وظایفش اجرای توافقات پادمانی با ایران و نظارت بر پیروی ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و عمل به تعهداتش است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، هم‌چنین رسانه‌های محلی به نقل از آمانو گفتند: نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه محدود به تشخیص یا عدم تشخیص این‌که برنامه ایران صرفا غیرنظامی است، است.

آمانو علاوه بر آن بار دیگر بر اهمیت تداوم گفت‌وگوها بین ایران و شش کشور عضو گروه 1 + 5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه به علاوه آلمان) تاکید کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران براساس مدالیته حل و فصل مسائلی که میان ایران و آژانس وجود داشت به شش سوال آژانس در چارچوب قوانین و مقررات پاسخ داد و آژانس در نامه‌هایی جداگانه پاسخ‌های ایران را مورد تایید قرار داد و اعلام کرد که این پاسخ‌ها با یافته‌های آژانس مطابقت دارد.

اما آژانس پس از آن‌که ایران به تمامی سوالاتش در مذاکرات جداگانه پاسخ داد با طرح ادعاهایی واهی و غیرمستند و براساس اسناد و مدارکی که به گفته محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس اصالت آن‌ها مورد تایید آژانس نبوده است و صرفا براساس اسنادی که از سوی یکی از کشورهای عضو آژانس ارائه شده بود آن‌ها را مطرح می‌کردند در بیش از صد صفحه به این ادعاها پاسخ داد و البته ایران این ادعاها را جعلی ‌دانست. ایران پس از پاسخی که به مطالبات ادعایی داد اعلام کرد، بر اساس مدالیته میان ایران و آژانس، پرونده سوالات آژانس از ایران دیگر مختومه شده است، در حالی که آژانس همچنان از ارائه اصل اسناد به ایران خودداری ‌کرده است.

ایران همواره تاکید دارد که براساس ان‌پی‌تی و عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تعهداتش در رابطه با همکاری با آژانس و نظارت بازرسان آژانس در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پاسخ داده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که نیروگاه بوشهر که سوخت‌گذاری آن روز سه‌شنبه آغاز شد تحت ضمانت‌های آژانس قرار دارد و علاوه بر آن مواد هسته‌یی که ایران از آن استفاده کرده است نیز تحت توافقنامه پادمانی قرار دارد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی. وی، آمانو گفت: مقدمه‌چینی‌ها و فعالیت‌هایی که در بوشهر جریان دارد همگی تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =