مناظره احمدی نژاد و محسن رضایی در فضایی آرام و کم تنش برگزارشد و رضایی فرصت تندشدن فضا را به احمدی نژاد نداد.

دکتر محمود احمدی نژاد و دکتر محسن رضایی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه در مناظره‌ تلویزیونی شبکه 3 سیما که ششمین و آخرین مناظره دو به دوی نامزدهای انتخابات دهم بود به تشریح دیدگاه های خود پرداختند.رضا پورحسین مجری مناظره در آغاز مانند دفعات قبل توضیح داد که در صورت صحبت کردن در مورد نامزدهای غایب ، زمان محاسبه شده و حق پاسخگویی آنها محفوظ است.
در ابتدای این مناظره محمود احمدی نژاد که بر اساس قرعه کشی آغاز کننده گفتگو بود با تقدیر از حضور گسترده حامیان خود که در مصلی تهران، گفت: از این عزیزان عذر می‌خواهم که نتوانستم در خدمت‌شان باشم و ما به خواست خدا در چهارشنبه صبح در اجتماع آنها در مسجد دانشگاه شریف حاضر خواهم شد.

وی ادامه داد: درباره بحث‌هایی که در مناظره دیشب مطرح شد، البته وقت من محفوظ است و چند بار در مناظره‌ها تکرار شد و من فقط دو جمله خدمت ملت شریف ایران عرض می‌کنم، آماری که ما اعلام می‌کنیم از ماخذ بانک مرکزی، مرکز آمار ارائه می‌شود و اینها نهادهایی هستند که بیش از 40 تا 50 سال است در حال انتشار آمار هستند.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اینکه در برنامه تلویزیونی برخلاف همه قوانین به طور مکرر یک کاندیدا،‌ کسی که هنوز مسئول است، متهم به دروغ‌گویی می‌شود و توهین‌های فراوانی به وی داده می‌شود این جای بحث دارد و من انشاءالله در وقتی که حق قانونی من است، ‌پاسخ خواهم داد و یک جمله را در این جا عرض می‌کنم که دروغ‌گو خائن است و خائن ترسو است، چه کسی تا امروز از این دولت ترس سراغ دارد و من فکر می‌کنم همین کافی باشد اما در این باره که چرا اینگونه هجوم می‌‌کنند و بدون اینکه برنامه‌ای ارائه بدهند علیه بنده به هر حرفی که دلشان می‌خواهد متوسل می‌شوند انشاءالله توضیح خواهم داد.

فرصت دفاع را حق خود می‌دانم

احمدی‌نژاد افزود: میلیون‌ها سی‌دی منتشر کرده‌اند که در آنها با بریدن حرف‌ها در اول و آخر و با یک بازی رسانه‌ای علیه بنده راه انداختند که همه اینها برخلاف قانون و اخلاق است و کسانی که می‌خواهند درس اخلاق و ادب به مردم بدهند نباید از این کارها انجام دهند و من جزئیات این موضوع را در آن وقت قانونی خودم اعلام خواهم کرد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سفرهای خود در روزهای آتی اشاره کرد و گفت: ما فردا مهمان مردم مازندران در ساری خواهیم بود و عصر را نیز در اهواز خواهیم بود و از همین جا به آنها سلام عرض می‌کنم.

احمدی نژاد در پاسخ به سئوال مجری که از وی درباره برنامه هایش برای ایجاد تحول در کشور پرسید گفت : در خصوص مدل اقتصادی بحث‌های مختلفی وجود دارد و وقتی ما چشم‌انداز و سیاست‌های کلان و قانون برنامه و سیاست‌های چشم‌انداز را داریم در واقع اینها تئوری اقتصادی ما است، تئوری اقتصادی پیشرفت و عدالت است، در تئوری پیشرفت و عدالت یعنی مردم کشور را اداره می‌کنند و فرصت‌ها نیز عادلانه توزیع می‌شود، کشور باید ثروتمندباشد و هر چه ثروتمندتر، بهتر اما توزیع ثروت بر اساس عدالت و فرصت‌ها و استعدادها بر اساس عدالت باید فرصت ظهور و بروز پیدا کنند.

محمود احمدی‌نژاد به سراغ سوالی از محسن رضایی رفت و گفت: در میان کاندیداها تنها کسی که ایده‌های جدیدی در بخش‌های مختلف مطرح کرده است، غیر از آن دو نفر، آقای رضایی است که این ایده‌ها قابل توجه است و می‌خواهم این ایده‌ها بیشتر باز شود تا بتوانیم در قالب آن به یک نقطه عملیاتی برسیم، یک بحثی که شما مطرح کردید، موضوع فدرالیسم اقتصادی است و این یک ایده نو است اما ارتباط آن با تقسیمات کشوری و مدیریت‌های سیاسی و منطقه‌ای چگونه گره می‌خورد؟ شما وضعیت تقسیمات کشوری را به خوبی می‌دانید،‌ چه طور می شود اینها را به گونه‌ای به هم گره زد که آن هدف اساسی محقق شود و لابد این به عنوان یک روشی که در واقع کمک به توسعه اقتصادی است؟ یعنی می‌خواهیم توسعه اقتصادی سریع‌تر اتفاق بیافتد، یعنی تمرکز به 9 نقطه بدهیم که در این میان باید پرسید که بقیه استان‌ها با یکدیگر چگونه ارتباط برقرار می‌کنند و رابطه مدیریت سیاسی و اجتماعی و امنیتی با این مدیریت اقتصادی چگونه می‌شود و چه طور می‌شود اینها را با هم هماهنگ کرد.

تورم 25درصد وبیکاری 12.5درصداست

محسن رضایی کاندیدای دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره تلویزیونی با محمود احمدی‌نژاد دیگر کاندیدای انتخابات با بیان اینکه من با رمز یا زهرا(س) وارد صحنه انتخابات شدم، گفت: از هوادارانم نیز می‌خواهم تا در روز انتخابات با همین رمز پای صندوق‌های رأی بیایند.

وی از مردم ایران خواست تا برای شادی روح شهدا، امام و علمای راحل سه صلوات بفرستند.

رضایی در خصوص برگزاری مناظره‌های تلویزیونی گفت: انتظار می‌رفت این مناظره ها از دوره قبل شروع شود اما الحمد‌الله این کار یک ابتکار خوبی است که موجب شفافیت و اطلاع‌رسانی برای مردم در تصمیم‌گیری می‌شود ولی معتقدم مناظره ها باید در رابطه با خود موضوع مناظره یعنی تشکیل دولت آینده باشد و ما بیاییم از توانائی‌ها و برنامه‌های خود بگوییم و به سئوالاتی که در صورت پیروز شدن از ما می‌پرسند، جواب دهیم.

وی تصریح کرد: البته لازمه این کار نقد گذشته نیز هست ولی روش مناظره باید توام با ایجاد امید، نشاط، شادابی و برداشتن یک گام تاریخی به جلو برای ملت همراه شود. ولی اگر بیاییم بازی را عوض کنیم و موضوع را به جایی دیگر ببریم، این یعنی اینکه نمی‌خواهیم حقایق را به مردم بگوییم.

رضایی خاطر نشان کرد: جا دارد از آقای احمدی‌نژاد تشکر کنم که بحث را به موضوع برنامه‌ها برد و لازم است برای پاسخ‌دادن نگاهی به وضعیت اقتصادی کنونی و پیش‌بینی از آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز هم با تورم و هم با رکود در کشور روبرو هستیم، خاطر نشان کرد: تورم همانی‌ است که بانک مرکزی گفته و آقای احمدی‌نژاد هم در 50 مرتبه‌ای که از آن سخن گفته 48 بار متوسط تورم سالانه را اعلام کرده است.

این کاندیدای دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه شاهد تورم امروز 25 درصدی و بیکاری 12 و نیم درصدی هستیم اینها نشان‌دهنده آن است که در اقتصاد وضع خوبی نداریم.

رضایی اضافه کرد: از طرف دیگر در دو بازار اصلی کشور یعنی بازار پول و سرمایه دچار مشکل هستیم در حالی که بازار پول با 35 هزار میلیارد تومان معوقه بانک‌ها مواجه است که این موضوع گردش پول را کند می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بازار بورس از 11 هزار به 8 هزار رسیده و کشش و توانایی لازم برای جذب پس‌انداز مردم و ایجاد اشتغال و تولید را ندارد.

رضایی اظهار داشت: متوسط رشد سرمایه‌گذاری در چهار‌سال گذشته حدود 4 و 7 درصد و متوسط رشد اقتصادی نیز 2 و 6 درصد بوده است و با این وضع متوجه می‌شویم که وضع اقتصادی نامطلوب است اما اگر آینده را نگاه کنیم، نهادهای بین‌المللی این روند را مثبت ارزیابی نمی‌کنند و با این روند پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی امسال کمتر و سال آینده باز هم کمتر شود و در طی دو سال آینده ممکن است به زیر 4 درصد برسد.

رضایی خاطر نشان کرد: البته مشکل کاهش قیمت نفت را هم داشته‌ایم و به همین خاطر درآمد فراوان سال‌های گذشته را در اختیار نخواهیم داشت اما طراز تجاری‌امان مثبت 18 است ولی در سال آینده صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که به منفی 13 خواهد شد.

وی افزود: در سال 86 کل ذخایر ارزی ما 20 درصد کاهش داشته در حالی که امروز عربستان 400 میلیارد دلار و الجزایر لیبی 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارند و اگر وضع امروز را با آنچه که باید طبق سند چشم‌‌انداز می‌بود، مقایسه کنیم رشد باید 8 درصد می‌شد، نرخ سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شد، تورم و بیکاری هم یک رقمی شده و ضریب جینی نیز وضعیت بهتری را می‌داشت.

این کاندیدای دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از احمدی‌نژاد پرسید شما در صورت پیروزی در انتخابات چه راهکاری برای خروج از این وضعیت دارید و این وضع را چطور علاج می‌کنید آیا با همان شیوه چهارسال قبل عمل می‌کنید که بنابراین باید بگویید چه موانعی بر سر راهتان بود و یا وضعیت جدیدی را اتخاذ می‌کنید.

رضایی ادامه داد: من هیچ رئیس‌جمهوری را کاملا سیاه یا سفید نمی‌دانم و آقای احمدی‌نژاد هم کارهای مثبتی هم داشته‌اند ولی کاستی‌های نیز وجود دارد و اگر فکر جدیدی نکنند این مجموعه ما را از برداشتن گام‌های بلند در سند چشم‌انداز باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه ما فدرالیسم اقتصادی اعلام کردیم و نه فدرالیسم کامل، گفت: این یعنی اقتصاد به صورت منطقه‌ای و بقیه مسائل به صورت سیاسی و امنیتی به صورت متمرکز از تهران اداره می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات تعداد استان‌های کشور را افزایش می‌دهم اظهار داشت: احتمالا تعداد استانها به 40 یا 45 استان خواهد رسید که به این ترتیب استان‌ها از نظر سیاسی، دفاعی و امنیتی کوچکتر و از نظر افتصادی اداره کشور بزرگ‌تر می‌شود و همچنین 9 نفر با اطلاعات کامل در حد معاون رئیس‌جمهور، مسئول این مناطق خواهم کرد.

رضایی اظهار داشت: رابطه آنها با مدیریت‌های سیاسی کشور روشن است چون تقسیم کار کاملی صورت می‌گیرد و در هر منطقه‌ای 5 استان خواهد بود که جلسات آنها مانند شورای امنیت برگزار می‌شود اما در مسائل اصلی و استراتژیک را به صورت متمرکز و از تهران اداره خواهیم کرد.

این همان تقسیم بندی 9گانه سپاه است

احمدی‌نژاد در پاسخ محسن رضایی به سئوال وی در خصوص فدرالیسم اقتصادی، گفت: این تقسیم‌بندی‌هایی که شما گفتید ظاهرا همان تقسیم‌بندی‌هایی 9گانه‌ای است که در سپاه بود منتها شما می‌دانید که یک مدیریت اقتصادی بدون مدیریت سیاسی و اجتماعی معنا پیدا نمی‌کند.

وی افزود: این موضوع تداخل پیدا می‌کند اگر معاون رئیس جمهوری، یعنی همه می‌آیند تحت امر وی؛ استانداران، فرمانداران و بخشداران؛ به طور مثال اگر در شیراز مستقر می‌شود بقیه استان‌ها چه می‌شوند این هم تحت امر آنجا است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رقم جابجایی یک دهستان از یک شهرستان و به یک شهرستان دیگر مشکل دارد استان‌ها دارند از یکدیگر جدا می‌شوند این موضوع مقداری توضیحات دارد که باید به آن توجه کرد.

احمدی‌نژاد درخصوص اظهارات رضایی مبنی بر اینکه درحال حاضر ما تورم همراه با رکود داریم، تاکید کرد: به نظر بنده این اشتباه است، تورم به دو شکل محاسبه می‌شود که شما هم می‌دانید البته شکل‌های دیگر هم دارد ولی اصل آن این دو شکل است؛ یک متوسط سالانه نسبت به سال قبلی که نقطه به نقطه است، بله متوسط سال 87 به 86 تورم 25 درصد شد که بنده این موضوع را اعلام کردم و بانک مرکزی هم آن را اعلام کرد اما نقطه به نقطه الان چند است.

وی ادامه داد: یعنی امروز 18 خرداد نسبت به 18 خرداد سال قبل که الان تورم زیر 15 درصد است و این به معنی رو به کاهش بودن تورم می‌باشد، اما علت تورم چه بود، شما می‌دانید علت تورم بخش مهمی از آن تورم جهانی است بالاخره افزایش قیمت نفت را می‌برد بالا، برخی کالاهای وارداتی به کشورمان 400 درصد و یا 300 درصد، فولاد در بازارهای جهانی 1300 تومان شد درحالی که قبل از سال 86 قیمت آن 400 تومان بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما هم که به قانون برنامه نمی‌توانیم صادرات فولاد یا هر کالای دیگری را کنترل کنیم،‌ این اثر می‌گذارد که بخش مهمی از تورم مربوط به آن می‌شود اما این موضوع بر رشد اقتصادی ما اثر نگذاشته است. شما می‌دانید که در قانون برنامه چهارم عددها را دست بالا گرفته‌اند و متوسط برنامه سوم ما رشد اقتصادی آن 4 و نیم است و در برنامه چهارم این دفعه گفتند 8 و 2 و نیم گذاشتند برای بهره‌وری، بهره‌وری‌ که 4 دهم درصد بود یعنی از این 8 درصد کمتر از نیم درصد آن باید برسد به 2 و نیم، ما فکر می‌کنیم با این شرایط جهانی رشد 6 و 2 دهم متوسط در 4 سال برنامه رشد بسیار خوبی است. این رشد از برنامه‌های قبلی بیشتر است بخصوص در برنامه قبل از این دولت بیشتر می‌باشد، نقطه به نقطه ما هم که رو به کاهش است ضمن اینکه دریافت کارکنان و حقوق‌بگیران ثابت جبران شد بنابراین از نظر دریافتی طبقاتی و حقوق ثابت ما مشکل چندانی نداشتیم به غیر از یک گروه از کارگرانی که کار معین داشتند.

بورس یک رشد منطقی پیدا کرد

احمدی‌نژاد ادامه داد: این که شما گفتید بازار بورس غیر فعال است این اشتباه است اتفاقا بازار بورس ما بسیار هم فعال است اما باز هم شما خبر دارید حبابی که سال 82 و 83 در بورس وارد کردند آن یک تقلب بود یعنی حباب درست کردند و قیمت را به صورت کاذب بالا بردند، در این دولت این حباب تخلیه شده و بورس یک رشد منطقی پیدا کرده است.

وی افزود: بیشترین واگذاری‌های در بورس و حجم معاملات بورسی در همین دو سه سال اخیر انجام شده و درحال حاضر هم بورس ما فعال است و مراکز جهانی هم که اندازه‌گیری می‌کند این موضوع را تایید کرده‌‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت:‌ عددی را شما گفتید در خصوص رشد سرمایه‌گذاری، بله، عدد رشد سرمایه‌گذاری ما الان کمتر از 4 سال قبل است، علت آن چیست؟ علت این موضوع این است که ما آمدیم و این اعداد و ارقام را اصلاح کردیم؛ ماشین‌آلات دسته دوم وارد کشور شده و با نرخ بالا فاکتور می‌شد و وام ارزی هم گرفته می‌شد. لذا ما آمدیم قیمت‌ها را واقعی کردیم و قیمت واقعی شده عدد هم آمده پائین، اما بیائید این طرف، حجم سرمایه‌گذاری صنعتی 4 سال قبل از این دولت 10 هزار و اندی میلیارد تومان بوده، اما در این دولت 50 هزار و اندی میلیارد شده و یعنی قریب به 5 برابر سرمایه‌گذاری صنعتی شده است و معنای آن این است که فعالیت صنعتی و رشد سرمایه‌گذاری وجود دارد اما به دلیل اینکه یکی از عوامل اصلی آن ماشین‌آلاتی بود که وارد می‌کردند و با قیمت دیگری ثبت می‌شد این عدد کوچک نشان می‌دهد و بخشی از آن هم رفته در انبارداری بخاطر مسائلی که ما داریم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: سئوال اول بنده هنوز سرجای خودش است به دلیل اینکه می‌خواهم این موضوع روشن بشود به دلیل اینکه بنده مدیر بوده و شما هم مدیر بوده‌‌اید، ما می‌خواهیم یک حلقه مدیریت جدیدی در کشور درست کنیم حالا معاون رئیس جمهور این ارتباطش با استانداران و این استانداران با هم و با آن مرکز چطور می‌شود، یعنی یک بنگاه اقتصادی می‌خواهد درست بشود فرض کنید در کهگیلویه و بویراحمد، حالا با این تئوری ممکن است از این نظر برود زیر نظر استان فارس از این رو باید یک عده‌ای بیایند در آنجا متمرکز شوند لذا این ارتباطات سیاسی اینها چطور با هم برقرار می‌شود به دلیل اینکه ما حلقه‌هایی که داریم هماهنگی بین آنها خیلی سخت است.

وی اضافه کرد: حلقه‌های مدیریتی هر چقدر که اضافه‌تر می‌شود به توان پیچیدگی ارتباطشان هم اضافه می‌شود لذا بنده فکر می‌کنم شرایط اقتصادی ما به نسبت وضعیتی که در جهان است، درحال حاضر در سال 2008 که ما رشد تورم داشته‌ایم همه قاره‌ها رشد داشته‌اند و یعنی نسبت رشد آنها بیش از ما بوده است و این به معنای اعمال مدیریت خوب در ایران است، ضمن اینکه ما مجموعه برنامه‌های اقتصادیمان روشن است، طرح هدفمند کردن و تحولات اقتصادی در 7 سرفصل مهم آماده کرده‌ایم که در واقع زیرساخت‌ها می‌باشد، اصلاح یارانه‌ها و بانک‌ها، اصلاح مالیات و بیمه، نظام بهره‌وری، نظام توزیع و ارزش پول ملی لذا این اقدامات کارهایی است که باید در اقتصاد ما انجام شود که در ادامه توضیح خواهم داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم  اظهار داشت: اینکه شما می‌گوئید خوب نبوده بالاخره باید شاخص‌های عمل کردی را ما بیاوریم، در همه بخش‌ها، عملکردها نسبت به گذشته رشد قابل توجه و جدی دارد که در ادامه بحث برخی از آنها را مطرح خواهم کرد.

احمدی‌نژاد خطاب به رضایی گفت: شما یک صندوق توسعه ملی هم مطرح کردید می‌خواهم ببینم این صندوق همانی است که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم است یا چیز دیگری می‌باشد و بطور مثال 200 میلیارد دلاری که می‌خواهد در آن بیاید از این به بعد است یعنی از درآمدهای نفتی است و چقدر طول می‌کشد تامین شود یا قرار است آن را قرض بگیریم، آیا قرار است این را تبدیل به ریال بکنیم و به بانک‌ها بدهیم و بعد هم سود گرفته و آن را توزیع کنیم؛ شما گفتید که به هر نفر 100 هزار تومان خواهیم داد، از این رو ضرب و تقسیمی بکنید تا ببینید چقدر می‌شود و 20 میلیارد دلاری که منبع آن معلوم نیست چقدر حاصل می‌شود ما ماهی 100 هزار تومان می‌خواهیم به مردم بپردازیم. 

آمار باید دقیق باشد

محسن رضایی در ادامه مناظره با بیان اینکه آمار باید دقیق‌تر گفته شود، اظهار داشت: من در این خصوص بحث دروغ ‌گفتن را قبول ندارم اما آمار امکان ندارد مبانی متغیری داشته باشد مثلا فرض کنیم که تورم جهانی سال 2009 را حذف کنیم و اگر می‌خواهیم آمار بدهیم باید با یک مبنای مشترک باشد.

وی افزود:‌ آماری که بانک مرکزی اعلام کرده است این است که در سال 1384 که دولت آقای احمدی‌نژاد روی کار آمد تورم 10.4 و در سال 85 تورم به 11.9 و در سال 86 تورم به 18.4 و در سال 87 تورم به 25.4 رسیده است و آن روش نقطه به نقطه برای بررسی تورم موضوع بحث ما نیست چرا که ما می‌خواهیم ببینیم بر قدرت خرید مردم چه تاثیری گذاشته است مثلا فرض کنیم پنیری که ما در سال 84 می‌خریدیم در انتهای سال 87 به چه قیمتی رسیده است و خود مردم که اهل محاسبه هستند.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: در حقیقت از ابتدای 84 تا 87 پی در پی این تورم در کشور افزایش یافته است و آیا در این 4 سال همه دنیا تورمی بوده اما این گونه نبوده است. مثلا اگر قیمت تخم مرغ را در فروردین 84 حساب کنیم یک شانه دو کیلویی 1450 تومان بوده اما در سال 88 به 2870 تومان رسیده است و یا دیگر محصولات را که مقایسه می‌کنید می‌بینید که با این حرف که تورم 25 درصد است کاملا منطبق است.

رضایی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد در پنج ماه اخیر دستمزد بازنشستگان را افزایش دادند که کار بسیار خوبی بود و برخی از قوانینی که قبلا تصویب شده بود، و خود ایشان در آن زمان عمل به آن قانون را مصلحت نمی‌دانست اخیراً ایشان آن قوانین را اجرایی کرده اما بحث این است که قدرت خرید مردم در 4 سال کاهش پیدا کرده و ایشان در این 6 الی 7 ماه اخیر زحمت کشیدند و مقداری از این قدرت خرید را با افزایش دستمزدها جبران کردند.

وی در خصوص شاخص فلاکت در دنیا گفت: این شاخص جمع تورم و رکود را نشان می‌دهد و کاملاً مشخص است که در سال 84 فصل اول و دوم این شاخص کاهش یافته یعنی فشار زندگی بر روی مردم یا همان شاخص فلاکت کم شده و به حدود 18 الی 19 درصد در فصل اول سال 85 رسیده است و از فصل دوم سال 85 تا فصل سوم سال 87 باید ملاحظه کنیم که با چه شیبی فشار بر مردم افزایش پیدا کرده و در این خصوص منبع محاسباتی بانک مرکزی است.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ اینکه من می‌گویم وضع مردم خوب نیست تصورم این است که نباید این موضوع را کتمان کنیم و آن روشی که آقای احمدی‌نژاد در خصوص محاسبه تورم به صورت نقطه به نقطه دردی را دوا نمی‌کند چرا که بحث ما زندگی مردم است و ما می‌خواهیم ببینیم فشارهایی که بر مردم وارد می‌شود چقدر است و اگر از خودشان سوال کنیم خودشان واضح پاسخ خواهند داد.

رضایی در پاسخ به سوال محمود احمدی‌نژاد در خصوص فدرالیسم اقتصادی گفت: ایشان می‌دانند که فدرالیسم اقتصادی طرح بسیار خوبی است و می‌دانند که ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آن بحث کرده‌ایم چراکه ما کشوری پهناوری مانند ایران داریم و نمی‌شود که رئیس‌جمهور با هیئت دولت صبح تا شب در استان‌ها و شهرستان‌ها بروند اما خود مدیریت آنجا یک مدیریت قوی و توانمند و با اختیارات لازم نباشد تا بتواند مسائل را حل کند و مثلاً اگر می‌خواهند یک جوی آب بکشند، ما با هیئت دولت آنجا برویم و آن را تصویب کنیم که این امر جزء پروژه‌ها باشد و این در شان دولت نیست و ما یک خلاء‌ مدیریتی در کشور داریم.

بی‌ثباتی یکی از اشکالات مدیریتی است

وی افزود: در تمام دنیا سه الی چهار کشور هستند که سیستم اداری ایران را دارند و فاقد فدرال هستند اما ما آمده‌ایم و به خاطر مسائل امنیت ملی مسائل سیاسی را از مسائل اقتصادی کاملا تفکیک کرده‌ایم و نمونه آن مانند کیش است و بخش سیاسی با بخش منطقه آزاد آن کاملا تفاوت دارد و 2 حوزه کاملا تفکیک شده هستند و با هم تداخل آنچنانی ندارند.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسئله مدیریت در کشور گفت: من اصولا موافقم که هر چقدر انتقادات رو در رو باشد، بهتر است و شاید من یکی از دلایلی که انتقاداتم را برای چنین جلسه‌ای گذاشتم همین مسئله است و اینکه ما در غیاب فردی که در جلسه حضور ندارند حرفهایی را بیان کنیم نمی‌پسندم،‌ چرا که نمی‌توانیم همه آدم‌ها را روبروی هم قرار دهیم و اگر من وارد مسائل نقد می‌شوم به خاطر این است که برنامه‌ خود را در جلسات مختلف گفته‌ام و امروز فرصتی پیدا شده که چون آقای احمدی‌نژاد حضور دارند بحث‌های من محوریت نقدی بیشتری داشته باشد و دلیل آن این است که من برنامه‌های خود را به اندازه کافی ارائه کرده‌ام.

رضایی با اشاره به یکی از اشکالات مدیریت دولت گفت: مسئله بی‌ثباتی یکی از اشکالات مدیریتی است که من نسبت به آقای احمدی‌نژاد دارم و مثلا ایشان 15 عضو کابینه که 8 نفر آنها وزیر بودند را در یک سال عوض کرده و مثلث اقتصادی ایشان نیاز به ثبات دارد چرا که ما در چشم‌انداز و سیاست‌های اصل 44 به این نتیجه رسیده‌ایم که ثبات اقتصادی مهم است اما این مثلث بارها تغییر یافت و مثلاً رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و برنامه و بودجه مرتباً عوض شدند و ما سه رئیس بانک مرکزی در زمان احمدی‌نژاد داشته‌ایم و به دلیل اقتصادی تغییر در بانک مرکزی پایه‌های پولی یک کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و یا حدوداً 24 استاندار عوض شده و حتی به باشگاه‌ها هم کشیده شده و مدیریت باشگاه استقلال و پیروزی در مجموع 7 بار عوض شده است.

وی تعویض مدیران را جزء‌ اختیارات رئیس‌جمهور دانست و گفت: پیشنهاد من این است که اگر ما دولت را به دست گرفتیم اولین کاری که می‌کنیم این است که به عنوان رئیس‌جمهور خود را محدود می‌کنم که دست به عزل ونصب‌های تخصصی نزنم و ما مصوبه‌ای را در مجلس تصویب می‌کنیم که پست‌های تخصصی از پست‌های سیاسی جدا شود و این نه تنها به نفع من بلکه به نفع کشور و مردم است.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث تعرفه‌ها گفت: تصور من این است که زمانی که تورم در کشور بالا رفت دوستان ما تا حدودی دستپاچه شدند و تعرفه‌ها را بدون حساب و کتابی دست زدند و یا در خصوص گاز ترکمنستان که ما آن را 4 سنت می‌خریدیم آنها پیشنهاد 14 سنت به ما دادند اما ما توجه نکردیم و ناچار شدیم که بعداً به خاطر آن زمستان 35 سنت آن گاز را بخریم.

رضایی در خصوص مسائل امنیتی گفت: ما در دولت‌های قبل نیز مانند این دولت چنین مشکلاتی داشتیم و یا در مسائل شرق کشور مانند خوزستان و ‌اهواز انفجارهایی که داشته ایم و بحث‌هایی که به خاطر یک اهانت به برادران ترک‌زبان ما صورت گرفت و تشنجاتی که به وجود آورد و من سوالم از احمدی‌نژاد این است که ایشان چه الگوی مدیریتی را اگر رئیس‌جمهور شوند می‌خواهندداشته باشند که ما از این فرصت‌های تاریخی بیشتر استفاده کنیم چرا که ما برای این انقلاب خون‌های بسیاری داده‌ایم و زحمات بسیاری کشیده‌ایم و مادر این شرایط تاریخی که هستیم نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم و سوال من مشخصاً این است که ایشان در این خصوص چه فعالیت‌هایی می‌خواهند انجام بدهند.

حقوق کارکنان معادل تورم افزایش یافت

محمود احمدی‌نژاد در ادامه مناظره تلویزیونی با بیان اینکه آقای محسن رضایی در مناظرات قبلی نیز از وقت استفاده کرده و علیه این دولت صحبت کرده‌اند، اظهار داشت: این طور نیست که آقای رضایی در مناظرات قبلی راجع ‌به این دولت صحبت نکرده باشد، ضمن اینکه بعضی‌جاها صحبت‌های ایشان حالت تمسخر داشته است ولی من وارد آنها نمی‌شوم.

وی با بیان اینکه محسن رضایی عدد بیکاری را با تورم جمع می‌کند، افزود: تورم 25 درصد شده است که ما راجع‌به آن توضیح دادیم اما بیکاری که براساس همان آمار بانک مرکزی که آقای رضایی فرمودند، حداقل 2 درصد کاهش پیدا کرده، پس این دو هم هم‌جهت یا یکدیگر حرکت نکرده است. ضمن اینکه ما در این چهار سال طبق قانون برنامه حقوق کارکنان را معادل تورم افزایش دادیم، حال ممکن است 3 یا 4 درصد بالا و پایین داشته باشیم. بنابر آن مطلبی شما می‌گویید صحت ندارد ضمن این که فلاکت را هم به آن افزودید، یعنی اینکه حالا یک جوری مردم به وضعیت فلاکت رسیده‌اند.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه این نکاتی که من می‌گویم به معنای این نیست که در وضعیت ایده‌ال قرار داریم افزود: همیشه شرایط را بایستی به شکل مقایسه‌ای ارزیابی کنیم و الا همین‌که اینگونه بگوئیم وضعیت اینطوری است صحیح نیست چرا که دولت قبل و میزان تورم دولت آقای خاتمی نیز هست و باید متوسط تورم در دور اول دولت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه که هر بار که دولتی روی کار می‌آید شرایط کشور تغییر می‌کند، افزود: متوسط تورم چهارساله اول دولت نهم از متوسط تورم‌های چهارساله همه دولت‌هایی که آمده‌اند، کم‌تر است و این آمار را بانک مرکزی ارائه کرده است. ولی اگر شما نوسان آن را مطرح می‌کنید، باید بگوییم که در دولت‌های قبل نیز همین گونه بوده یعنی بعضی‌ها سال اول تورمشان کم بوده و سال‌های دوم و سوم اضافه شده است. ضمن اینکه بخش مهمی از تورم سال دوم و سوم در دولت نهم خارجی و یا معلول سهمیه‌بندی‌ کردن قیمت بنزین بوده است.

وی ادامه داد: کسانی که واضع سهیمه‌بندی بنزین بودند، پیش‌بینی‌شان 15 واحد درصد تورم بود و گزارش مکتوب آن موجود است، اما ما با این روش موافق نبودیم و با شیوه بهتری می‌خواستیم کنترل کنیم که این تورم را نداشته باشد.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بیکاری طبق آمار بانک مرکزی دو درصد کاهش یافته است، خطاب به محسن رضایی گفت: باید در جواب این گفته شما که وضع مردم خیلی خراب است، باید گفت بلی مردم گرانی را حس می‌کنند اما کاهش آن را نیز همه حس می‌کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به قرائت قیمت برخی از کالاها توسط محسن رضایی، خطاب به وی اظهار داشت: ای کاش شما فهرست همه کالاها را می‌خواندید و با هم مقایسه می‌کردید، نه اینکه چند کالای خاص را بخوانید.

وی  با بیان اینکه تورم اضافه شده اما قدرت خرید مردم نیز افزایش یافته است افزود: تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه نیز اضافه شده که همه اینها قابل بحث است.

احمدی‌نژاد در خصوص صحبت‌های محسن رضایی مبنی بر تغییر 15 عضو کابینه دولت نهم گفت: این تعهدی بوده است که من به مردم داده‌ام و الان نیز همین تعهد را می‌دهم؛ چرا که بالاخره ما در انتخاب‌هایمان که معصوم نیستیم ما یک برنامه داریم و طبق آن پیش می‌رویم و تلاشمان را می‌کنیم که بهترین انتخاب را داشته باشیم ولی ما در حال یک مسابقه با جهان هستیم و برنامه‌ای داریم که باید آن را اجرا کنیم. مربی بازیکنان را عوض می‌کند و مهم برنامه است که جهت آن بایستی حفظ شود. و باید کارهایی که در برنامه پیش بینی شده است را پیگیری کنیم.

وی خطاب به محسن رضایی با بیان اینکه شما گفتید ما بی‌حساب و کتاب تعرفه‌ها را عوض کردیم، اظهار داشت: برای اولین بار در کشور دفترچه ثابت گذاشتیم. بله ممکن است در کالاهای معدودی به خاطر نوسانات تند بازار جهانی تغییر ایجاد شده باشد اما دفترچه تعرفه‌ای برای محصولات کشاورزی و غیره گذاشته‌ایم که چه وقتی از سال تعرفه آنها پایین رفته و چه وقتی از سال بالا می‌آید که این برای اولین بار است که اتفاق افتاده. دو سال است که این کار را انجام می‌دهیم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رضایی با بیان اینکه جالب است جنابعالی بدانید که متوسط تعرفه در دولت قبلی 22 درصد بوده اما در این دولت 33 درصد شده است، ادامه داد: اینهایی که مدام می‌گویند دولت با کاهش تعرفه‌ها بازار را پر از واردات کرده حرف خلافی می‌گویند چرا که متوسط تعرفه ما 33 درصد است ولی متوسط تعرفه دولت قبل 22 درصد بوده است که معنای آن این است که ما تعرفه‌های بیشتری گرفته‌ایم.

بی‌حساب و کتاب بودن تعرفه ها، اتهام است

احمدی‌نژاد با بیان اینکه بیش از 80 درصد کالاهای وارداتی کشور سرمایه‌ای و واسطه‌ای هستند اظهار داشت: اینها معاف از بخش مهمی از تعرفه هستند و چهار درصد به آنها تعلق می‌گیرد، لذا اینکه گفته می‌شود تعرفه‌ها بدون حساب و کتاب بوده، چنین چیزی نیست و این یک اتهام است.

وی با بیان اینکه نسبت صادرات غیرنفتی به واردات در دولت نهم رشد داشته است، اظهار داشت: معنای آن این است که مدیریت خوبی روی صادرات و واردات انجام گرفته است. ما الان متوسط 18 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم ولی 57 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی داشته‌ایم که بیش از سه برنامه گذشته و بیش از عدد کل برنامه چهارم توسعه است. که معنایش این است که خوب مدیریت شده است.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه تولید داخل هم نیز رشد داشته و ما به نرخ رشد تولید 2/6 درصد رسیده‌ایم، اظهار داشت: یعنی با توجه به وضعیت جهانی و شرایطی که تحویل گرفتیم اقتصاد خوب مدیریت شده است.

احمدی‌نژاد خطاب به رضایی با بیان اینکه شما سوال من را در مورد صندوق توسعه ملی پاسخ ندادید و امیدوارم به آن پاسخ بدهیم، اظهار داشت: شما گفته‌اید مالیات‌ها را کم می‌کنید، حقوق کارمندان را نیز اضافه می‌کنید و بودجه را بدون نفت می‌بندید.

احمدی‌نژاد در خصوص طرح رضایی مبنی بر اداره فدرالی اقتصادی کشور، اظهار داشت: فدرال اقتصادی با شرایط اداری کشور ما بسیار و به شدت ناسازگار است.

وی با طرح این پرسش که اصلا برای چه استانها از یکدیگر جدا می‌شوند، ادامه داد: الان تقاضای چند استان جدید داریم و معنای آن این است که تقسیمات جدید باید ایجاد شود و اینکه شما می‌خواهید چند استان را بیاورید زیر یک پرچم و در آن هم بخش اقتصادی را از بخش‌های سیاسی جدا کنید، به نظرم یک اشتباه بزرگی است که محقق هم نخواهد شد. ضمن اینکه شما اگر تصور کنید می‌توان بعضی پست‌ها را ثابت کرد و بعضی‌ها را متغییر، باید گفت اینها از هم جدا نیست و پست سیاسی و کارشناسی و پست اقتصادی با هم کار می‌کنند و از یکدیگر جدا نیستند و اینگونه نیست که یک جزایر جدا از هم باشند که برای خود کار کنند تا ما یک مدیری را جایی بگذاریم تا آنها را اداره کنند. البته ممکن است ما در بیست سال آینده بتوانیم با یک تمهیداتی به آنجا برسیم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ضمناً آنجاهایی که به صورت فدرالی اداره می‌شود، در واقع چند کشور هستند و نه یک کشور؛ یعنی یک هویت ملی واحدی آنجا شکل نگرفته و اینها اقوامی مستقل بوده‌اند که به یکدیگر چسبیده و حالا یک فدرال تشکیل داده‌اند والا در یک کشوری که هویت ملی واحدی دارد و حکومت متمرکز باید در آنجا باشد تا همه کشور را اداره کند، اجرای سیستم فدرالی در آن بسیار سخت است.

در سیستم اداری کشور نبودید

وی خطاب به محسن رضایی با بیان اینکه شما یک اشاره‌ای کردید که من نمی‌خواهم بگویم تعرض بود، اظهار داشت: شما گفتید دولت برای کشیدن یک جوی در یک استان، نمی‌رود و در آن استان تصمیم‌ نمی‌گیرد، که باید در جواب بگویم اگر شما ساختار‌های اداری کشور را می‌شناختید این گونه حرف نمی‌زدید و من این حرف را می‌گذارم پای اینکه ساختار بروکراسی کشور را نمی‌شناسید. یعنی در سیستم اداری کشور نبودید. بالاخره سپاه بودید و از آنجا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته‌اید و بیشتر در کارهای نظری هستید و هیچ وقت یک مدیریت اجرایی در کشور نداشتید تا این ساختارها را بشناسید و بدانید اینکه دولت وقتی به یک استانی می‌رود چه مفهومی دارد و چه اثری می‌گذارد.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هر قانونی را زمانی می‌توانیم اجرا کنید که مجلس بودجه‌اش را به ما بدهد، اظهار داشت: لایحه مدیرتی خدمات کشوری از امثال در بودجه پیش‌بینی شد و برای بازنشستگان نیز از پارسال این اتفاق افتاد و ما نیز قانون را اجرا کردیم.

بحران است و دولت می‌گوید نیست

محسن رضایی کاندیدای در ادامه مناظره تلویزیونی در پاسخ به اظهارات احمدی‌نژاد گفت:‌ اینکه مسائل سیاسی و تخصصی را نمی‌شود از هم جدا کرد چطور در کل دنیا این کار را کرده‌اند؟ چطور ما نمی‌توانیم. صندوق توسعه ملی که من گفتم همان صندوق ملی است که ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به مطالعاتی که داشتیم به تصویب رسانیدم و بحث من هم این بود که اگر از اول انقلاب ما چنین صندوقی داشتیم تا امروز 200 میلیارد دلار در آن بود هر ماهه 100 هزار تومان می‌دادیم و ارزش سهام آن صندوق هم بالای 400 تا 500 هزار تومان برای هر فرد بود یعنی اگر می‌خواست آن را بفروشد این مقدار می‌توانست داشته باشد.

وی افزود: اینکه ما مالیات‌ها را کم می‌کنیم بله حتماً در شرایط رکود مالیات‌ را کم می‌‌کنم چون من دنبال این نیستم که از بنگاهها انتقام‌کشی بشود چیزی که الآن دارند می‌کشند. الان دولت بنگاهها را رها کرده است و بنگاهها در رکود دست‌وپا می‌زنند. به بنده گفتند در این شرایط دولت یک پس‌گردنی هم به ما می‌زند نه تنها کمک‌مان نمی‌کند، واقعاً وضعیت اسفباری است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اتاق بازرگانی اعلام کرده 50 درصد وضعیت بنگاه‌های کشور و کارخانجات کشور با نصف ظرفیت کار می‌کنند و 60 درصد کارخانجات کشور و بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادی طی 8 تا 9 ماهه اخیر تعدیل نیرو تا حد یک سوم داشتند، اظهار داشت: این نشان‌دهنده بحران است دولت وقتی می‌گوید خیر هیچ بحران و خبری نیست؛ اصلاً مسئله‌ای نیست. این معلوم است که بنگاهها به حال خود رها شده‌اند که این مسئله است.

رضایی ادامه داد: اینکه بنده می‌‌گویم مالیات را کم می‌‌کنیم معلوم است که یکی از سیاست‌های کمک به خروج بنگاهها از رکود است که در همه دنیا شناخته شده است. اگر آقای احمدی‌نژاد تجربه این کار را ندارند یا اطلاع ندارند می‌توانند از تیم‌های کارشناس اقتصادی بپرسند که وقتی رکود پیدا می‌شود شما یک بسته سیاستی را به من پیشنهاد کنید ما چکار باید بکنیم و راهکار بخواهند از دیگران.

سابقه من و خودتان را می‌دانید

وی تصریح کرد: اینکه می‌فرمایند من مسائل اداری را نمی‌دانم خوب خودشان قضاوت کنند ایشان که هم سابقه من را می‌دانند و هم سابقه‌ خودشان را. ما در کل دوران جنگ عملاً کل دولت را اداره می‌کردیم. اوایل انقلاب تا 3 سال تمام از ائمه جمعه و فرمانداران گرفته پیش ما بودند ما کشور را اداره می‌کردیم و بعدش هم همین‌طور بود و در رابطه با دوران 12 سال اخیری که بنده آمدم اطلاعات من در رابطه با داخل وزارتخانه‌ها چند برابر آقای احمدی‌نژاد است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان داشت: حتی مخالفینی که در ادارات هستند و به ایشان نمی‌توانند حرف بزنند می‌آیند و به ما می‌گویند دوستان نزدیک ایشان هم می‌آیند به ما می‌‌گویند و دوستان مشترک هم دو نفرمان زیاد داریم و می‌آیند به من ‌می‌گویند. بنابراین بنده دقیقاً در جریانات ریز مسائل هستم خود ایشان هم توانایی من را در سازماندهی می‌دانند یعنی من مسائل مدیریتی و سازماندهی را اگر بیشتر از ایشان ندانم که خود ایشان هم اعتراف دارند حتماً کمتر از ایشان نیست.

رضایی برای باز کردن مسائل اقتصادی به تعرفه شکر و چای اشاره کرد و یادآور شد: یک مثالی می‌زنم؛ ببینیم چه بر سر شکر کشور آمده و در اثر تعرفه تا ببنیم نظر جناب احمدی‌نژاد که می‌گوید نه ما براساس یک قواعدی این تعرفه‌ها را درست کردیم ببینید ما 3 تا محصول در ایران داریم از جمله شکر، دانه‌های روغنی و چای که اینها در حقیقت کشت و صنعت کشور هستند. آقایان آمده‌اند در نیمه دوم سال 1384 تعرفه شکر خام را از 120 درصد به 4 درصد، تعرفه شکر سفید از 150 درصد به 10 درصد رساندند که نتیجه آن این شده است که به جای 500 هزار تن واردات 2 میلیون و 481 هزار تن در سال 85 شکر وارد کشور شده که در نتیجه از 32 کارخانه شکر چغندر قند که داریم 8 کارخانه تعطیل شده است بعد بقیه به جای اینکه 5 ماه کار کنند الان فقط 40 روز کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: کشت چغندر ما به کلی از بین رفته است و به جای آن رفته‌اند و سیب‌زمینی کاشته‌اند و آنقدر سیب‌زمینی در کشور زیاد شده که خود سیب‌زمینی‌‌‌‌کاران قبلی دچار مشکل شده‌‌اند به طوری که خود احمدی‌نژاد ناچار شدند یک مقدار زیادی از اینها را بخرند که ورشکستگی زیاد نشود.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: 85 هزار نفر در حقیقت بیکار شده است و به جای 12.5 میلیون تن تفاله‌ها و مواد خامی که در اثر چغندر قند بوده یک کاهش بسیار زیادی است و 2500 میلیارد تومان عدم‌النفع به کشاورزان حاصل شده‌است. وقتی ما همه اینها را حساب می‌کنیم می‌بینیم یک تصمیم‌گیری که ما بیایم تعرفه شکر را پایین بیاوریم یک دامنه وسیعی از زیان‌های اقتصادی هم را به کارخانجات شکر و قند وارد می‌کند که از آنجا بحران در مسئله کارگران و اشتغال رفته و از طرف دیگر در مسئله سیب‌زمینی و مسائل زیادی هم بوجود آورده است.

در دولت نخبگان محلی از اعراب ندارند

رضایی در خصوص مسئله مسکن مهر و سایر کارهای دولت در این زمینه گفت: اینها بیانگر این است که تصمیمات به صورت پخته صورت نمی‌گیرد و شاید هم دلیلش این باشد که در دولت آقای احمدی‌نژاد اصلاً نخبگان محلی از اعراب ندارند.

وی به 2 جلسه احمدی‌نژاد با اقتصاددانان اشاره و آن را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: اما این دیگر ادامه پیدا نکرد بالاخره ما توسعه را از کجا می‌خواهیم شروع کنیم. چینی‌ها به من گفتند که ما نقطه آغاز توسعه را مالکیت گذاشتیم و ما با مطالعاتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانه آن انجام دادیم، نقطه عزیمت توسعه ملی ما نخبگان کشور هستند یعنی ما باید نخبگان را درگیر کنیم بعد به تفاهم و اجماع برسانیم تا اینکه بتوانیم یک حادثه بزرگ که همان توسعه است را تحقق بخشیم.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خطاب به احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ اگر آقای احمدی‌نژاد دوباره بخواهند رئیس جمهور شوند یک فکری برای درگیری کردن و به اجماع رساندن نخبگان در اداره کشور نکنند این مشکلاتی برای من درست می‌‌کند. طرحی داشتم که اعلام کردم و اگر لازم باشد دوباره در اینجا خواهم گفت همان اتاق‌های فکری که باید در کنار هر وزارتخانه‌ای بوجود بیاید البته من چون مخالفین خودم از صاحب‌نظران را می‌خواهیم در این اتاق فکر شرکت بدهم بعضی‌ها گفتند این را دولت در سایه شما بگویید ولی حالا می‌شود آن دولت در سایه هم ما نگوییم اما هر وزارتخانه‌ای در حقیقت یک اتاق فکری داشته باشد که منتقدین خود من هم بیاید در آنجا شرکت کنند و حضور داشته باشند به هر حال سؤال من از آقای احمدی‌نژاد این است که با توجه به توانایی‌های عظیم نخبگان کشور اگر ایشان دوباره رئیس جمهور شوند نخبگان را چطور درگیر توسعه ملی می‌کند و به اجماع می‌رساند.

موسوی نه، رضایی

محمود احمدی‌نژاد در ادامه مناظره گفت: آقای محسن رضایی چند مورد را مطرح کردند و قبلا هم مطرح شده بود و در بعضی از روزنامه‌های مخالف دولت هم بارها و بارها مطرح شده بود؛ ایشان بحث‌های داخل کشور را می‌گوید و خارج از کشور را رها می‌کنند.

وی افزود: ایشان حتما می‌دانند در سال گذشته و همین الان بسیای از صنایع در دنیا در حال رکود است و کاهش تولید دارند، از جمله صنعت فولاد و بسیاری از کشورهای دنیا 40 یا 50 یا 39 درصد کاهش تولید دارند و فقط دو کشور رشد دارند، یکی ایران و یکی چین؛ ایران 20 درصد و چین 2.4 درصد. و انجمن فولاد جهانی گزارشی رسمی را منتشر کرد که من در این جا دارم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اینکه می‌گویند بنگاه‌ها را رها کردند، من نمی‌دانم رها کردن یعنی چه؟. آیا دولت‌ها را باید بنگاه‌ها اداره کند یا بنگاه‌ها روی پای خود بایستند؟ بیشترین مراقبت در این دولت انجام شد، وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم، 50 هزار بنگاه صنعتی داشتیم و از این 50 هزار بنگاه، 280 هزار بنگاه در مرز بحران بود؛ الان تعداد بنگاه‌ها به 80 هزار رسیده است آقای موسوی.

محسن رضایی در میان سخنان احمدی‌نژاد گفت: موسوی نه، رضایی.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: عذر می‌خواهم آقای رضایی، بالاخره شما هم در نقطه‌ای به سیادت وصل هستید؛ رضایی اظهار داشت: من مادرم سیده بوده، اما هیچ وقت اظهار سیادت نکردم.

احمدی‌نژاد گفت:‌ ما 200 بنگاه داریم که برای آن ساز و کار تعیین کردیم و کارگروه برای تک تک آنها تشکیل شده و رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صنایع و وزیر کار و برخی دیگر از مسئولان در آن حضور دارند و بیشترین رسیدگی را ما انجام دادیم، من تعجب می‌کنم که شما می‌گویید یک سوم کارگران از دست رفته‌اند؛ تعداد کارگرانی که بیکار شده و به اداره کار مراجعه کرده‌اند، هر سال معلوم است؛ در این 5 -6 سال اخیر هر سال به طور متوسط 340 هزار کارگر از کار منفک می‌شوند و تغییر جدی نداشته‌ایم. اما اینکه اتاق بازرگانی گفته بنگاه‌ها با 50 درصد کار می‌کنند، درست است؛ اولا بیش از 50 درصد است و در این دولت 50 درصد شده، جهت اطلاع حضرت عالی، در بخش صنعت ما همیشه 40 درصد ظرفیت پر بوده، یعنی ظرفیت همیشه خالی بوده و صنعت ما هیچ وقت از همه ظرفیت خود استفاده نکرده و علت آن نیز ساختارهای غلط اقتصادی بوده است.

ساختاربانکی اصلاح شد

وی افزود: آنها از راکد کردن پول و راکد کردن کالا سود می‌بردند و شما درست گفتید که پول در کشور احتکار می‌شود واینکه تبدیل به معوقه می‌شود، در واقع احتکار پول است ونرخش در بازار بالا می‌رود، اما اینکه چه باید کرد، باید ساختار بانکی را اصلاح کنیم و ما هم همین کار را کرده‌ایم، سه سال با حضور کارشناسان مطالعه کردیم که بعدا عرض خواهم کرد و طرح آن را کاملا تهیه کردیم و به زودی لایحه اصلاحیه آن را نیز به مجلس خواهیم داد.

احمدی نژاد تصریح کرد: در طرح‌های اقتصادی که ما تهیه کردیم،‌ تقریبا از همه ظرفیت کارشناسی کشور استفاده کردیم، ‌الا معدود که نخواستند همکاری کنند؛ بیش از هزار ساعت خود بنده در جلسه کارشناسان شرکت کردم، همان کسانی که به قول حضرت عالی نامه نوشتند، ما با آنها جلسه گذاشتیم؛ آنها 13 بند را مطرح کردند که 3 بند آن را خود رئیس ستاد جنابعالی (دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد) جواب داد و وقتی به بند سوم رسید، همه گفتند کفایت می‌کند و ما اصلا بحث‌مان چیز دیگری است؛ ما گفتیم بحث‌های شما سیاسی است نه بحث‌های اقتصادی و الا ردیف کردن ایرادات اقتصادی کشور که کاری ندارد؛ 10 هزار ایراد در کشور هست اما باید ببینیم که دولت‌ها چه روندی را طی کرده‌اند، آنهم با شاخص‌های کلان.

وی اظهار داشت: شما به یک مورد خاص شکر اشاره کردید، بله، در سال 84 که بحث تحریم شد، وزارت بازرگانی موظف شد که اجازه دهد یک مقداری کالاهای اساسی بیشتر وارد شود که اگر تحریم شد، ما دچار مشکل نشویم، از جمله شکر. اتفاقا در شکر هم تعرفه شکر خام را پایین آوردیم تا شکر خام در کارخانه‌های ما تصفیه شود و کارخانجاتی که قبلا سه ماه کار می‌کردند، هشت ماه کار کنند؛ بله بعضی از کارخانجات تعطیل شد، بالاخره کارخانه فرسوده 60 ساله یا 40 ساله که قیمت را دو برابر در می‌آ‌ورد، شکر آرژانتینی و یا برزیلی دم مرز ما 330 تومان است اما از این کارخانه‌ها وقتی 500 تومان می‌خواهیم بخریم، نمی‌فروشند و می‌گویند 560 تومان باید بخرید، خوب تا کی می‌توان این را ادامه داد. درست است که 10 کارخانه تعطیل می شود یا یک کشت تغییر می‌کند اما بعدش کمک کردیم که کارخانجات نوسازی شود و در چند نقطه کشور به کارخانجات کمک کردیم که نوسازی شوند و بهره‌وری بالایی داشته باشند تا بتوانند رقابت کنند و الا از کجا می‌توان آورد که شکر 330 تومانی را 560 تومان بخریم و 100 تومان هم هزینه کنیم تا تحویل مردم بدهیم. این فاصله را از کجای بودجه یا برنامه می‌توان تامین کرد.

اعضای دولت جدی جدی دکترا دارند

احمدی‌نژاد تصریح کرد: شما گفتید ما از نخبگان استفاده نمی‌کنیم، به نظر من این یک توهین به دولت است؛ آقای رضایی شما سطح تخصص دولت را ببینید، قریب به اتفاق آنان دکترای تخصصی جدی‌ دارند، یعنی جدی جدی دکترا گرفته‌اند یعنی رفته‌اند کنکور داده‌اند و به دانشگاه وارد شده‌اند و در کلاس درس خوانده‌اند و پای درس استاد نشسته‌اند و از آن دکتراهایی که مد شد و یک عده‌ای همه ریختند تا دکترا بگیرند، ‌نیست و دکترای تخصصی گرفته‌اند؛ شما هر اقتصاددانی که می‌خواهید بیاورید تا با وزیر اقتصاد ما و وزیر بازرگانی ما بحث کنند؛ برای اولین بار در تاریخ کشور کل اصناف در کنار وزارت بازرگانی با هم در حال کنترل بازار هستند و ما کمترین تنش را داریم و خودشان شب عید را کنترل کردند و این یک مدیریت بسیار خوب است که بازار کنترل شده. در حالی که تورم جهانی با افزایش قیمت نفت چند درصد بوده، اینجا چند درصد شده است، من خواهش می‌کنم شما فقط به یک عده خاص نخبه نگویید. شما چه طور وزیر بهداشت ما را نخبه تلقی نمی‌کنید، وزیر بازرگانی و وزیر راه ما را نخبه تلقی نمی‌کنید؟ اینها همه حلقه‌های مشورتی دارند؛ شما می‌گویید ما اسم آن را دولت سایه می‌گذاریم، بله این یک اسم است. اما مهم مشورت خواستن و نظر خواستن است و به همین دلیل خود بنده که مسئول دولت هستم، به طور مستمر با کارشناسان اقتصادی از گروه‌های مختلف جلسه داریم که منتهی خبر همه آنها منتشر نمی‌شود و این جلسات حداقل 5 ساعت است و من سوال می‌کنم، می‌شنوم و آنها هم سوال می‌کنند.

نباید فقط خودتان را نخبه بدانید

وی ادامه داد: نباید این طور باشد که شما فقط خودتان یا از دوستانتان را نخبه بدانید و مخالفان دولت فقط نخبه باشند و آنها که موافق دولت هستند نخبه نیستند، این واژه هم از آن واژه‌های مظلومی است که باید بالاخره یک روزی به آن برسیم.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: شما بحث امنیت را مطرح کردید، و امنیت هم مقایسه‌ای است آقا محسن؛ آقای رضایی عذر می‌خواهم که به خاطر احساس رفاقت، آقا محسن می‌گویم.

وی افزود: امنیت یک بحث مقایسه‌ای است و شما می‌توانید گزارش آن را سال به سال از نیروی انتظامی بخواهید، تعداد بزه‌ها و جرم‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد روند کاهشی دارد، به جز جرم‌های ریز و جرم‌های ریز در بعضی از مناطق سال به سال رو به کاهش یا افزایش دارد و نمی‌توان گفت که کل روند آن کاهشی بوده است اما جرم‌های اساسی نوعاً کاهشی بوده و این هم به خاطر فضای امنیت بالایی است که به لطف خدا در کشور حاکم است و یک امنیت مردمی و عالمانه است که امروز در کشور ما برقرار است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در مورد مالیات، ممکن است در جایی مامور مالیاتی اشتباهی کند و مراجعه کند. ارتباط ما با مردم بسیار صمیمی و دقیق است و رسیدگی می‌کنیم و برای اصناف که می‌دانیم سال گذشته مشکل داشتند ویژه تصمیم گرفتیم و برای صنعت هم تصمیمات ویژه‌ گرفتیم که مراعات حال آنها را بکنند؛ اما اقتصاد و اداره کشور را نمی‌توان با حرف‌های کلی مطرح کرد؛ بالاخره شما فرمودید که تجربه شما خیلی بیشتر از من است و سن‌تان هم بالاتر از من است اما شما بوروکراسی کشور را نمی شناسید. بله با مخالفین ما هم در تماس هستید و می‌آیند حرفهایی را به شما می‌زنند و چه بسا، بسیاری از این اطلاعات را آنها به شما داده باشند اما بوروکراسی اداری که در کشورهایی مثل ما وجود دارد، ایرادات اساسی دارد.‌ آقای رضایی و این طور نیست که شما یک حلقه به آن اضافه کنید و یک دفعه شکوفا شود.

وی تصریح کرد: این را هم کنار بگذارید اما در اقتصاد ما نمی‌خواهیم شکل را عوض کنیم، و بخواهیم یک صندوق درست کنیم اما نگفتید که آن 200 میلیارد دلار از کجا می‌تواند سالی 70 یا 80 میلیارد دلار سود داشته باشد؟ اگر از خارج از کشور باشد که چنین سودی ندارد، و اگر بخواهید به داخل بیاورید و تبدیل به ریال کنید، در کجا می‌خواهید تبدیل به ریال بکنید؟ چون چنین کششی در کشور وجود ندارد؛ فرض کنید 200 میلیارد دلار قرض کردید و این را به ریال تبدیل کردید، اما در کجا می‌خواهید بگذارید که سود آن را بگیرید؟ اینها سوالات اساسی است که همان صندوق توسعه ملی هم یعنی باید آرام آرام از کنار نفت آنجا بگذاریم و بعد آن را وام بدهیم تا سرمایه‌گذاری کنند و خود این وامی که می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری کنند سود چندانی ندارد؛ اگر بخواهیم سود را بالا بگیریم که سرمایه‌گذاری توجیه‌ناپذیر می شود، مثل همین ذخیره ارزی است که باید 3 درصد، 2 درصد، 4 درصد بدهیم که بصرفد و بیایند کارخانه بسازند، در واقع هدف صندوق توسعه ملی رشد تولید است.

مجری در این قسمت از مناظره پایان 10 دقیقه مناظره این قسمت از سخنان احمدی‌نژاد را اعلام کرد و از او پرسید که آیا باز می‌خواهید صحبت‌هایتان را ادامه دهید که وی پاسخ داد: نه، بفرمایید.

باید کار را به نخبگان واگذار کرد

محسن رضایی با اشاره به مدیریت امنیتی گفت: بنده در این زمینه قبلا هم گفته‌ام که ما قوی‌ترین سازمان اطلاعاتی منطقه و قوی‌ترین پلیس را داریم و قوی‌ترین نیروهای مسلح را ما داریم،منتهی مدیریت امنیتی ضعیف است، یعنی شورای امنیت کشور و شورای امنیت ملی به نظر من باید خیلی قوی تر عمل کنند چون مصلحت نیست که در چنین ایران مقتدری در منطقه ما شاهد چنین حوادثی باشیم و این یک مسئله است.

وی افزود: بحث نخبگان نیز برای من بسیار جدی است، آقای احمدی‌نژاد از سوال من در رفتند، من می‌گویم نخبگان عظیمی که در کشور هستند، تعداد اساتید کشورمان را خود شما و مردم می‌دانید، ایران امروز یکی از پرنخبه‌ترین کشورهای جهان است، من سوالم این است که ما چگونه می‌خواهیم این امر را درگیر امر توسعه کنیم نه درگیر اجرائیات دولت و مسائل اداری کشور؛ یکی از پاسخ‌ها همین است که باید به سیاست‌های اصل 44 را عمل کرد و باید کار را به آنها واگذار کرد، من در طرح‌هایم گفتم که باید 50 درصد از مدارس را به خود فرهنگیان بدهیم. من فکر می‌کنم ایشان پاسخ من را ندادند.

کارهای خوب را ادامه داده اما جلوی اشتباهات را می‌گیرم

رضایی تصریح کرد: بله، بعضی از دوستانی که با ایشان هستند دوستان بسیار ارزشمندی هستند و من اگر رئیس‌جمهور شوم حتما از بسیاری از آنها استفاده می‌کنم، مثل وزیر اقتصاد که من هم تائید می‌کنم و خودمن هم در مجلس تائید کردم که ایشان بعد از آقای دانش‌جعفری در مجلس رای بیاورند و ایشان از دوستان آقای دانش جعفری هستند؛ منظور من این نیست که هر کار خوبی که در گذشته شده را بیرون بریزیم و من حتما این کار را نخواهم کرد؛ مثل این 12 سال گذشته که اتوبوسی آمدند و رفتند، من حتما این گونه عمل نمی‌کنم؛ کارهای خوبی که آقای احمدی‌نژاد کرده را من حتما ادامه می‌دهم اما حتما جلوی کارهای اشتباه و کاستی‌ها را می‌گیرم؛ من منظورم اینها نیست، من می‌گویم این جمع عظیم نخبگان کشور را ما چه طور می توانیم درگیر امر توسعه بکنیم که با سرعت بتوانیم به آن مقامی که می‌خواهیم درسطح جهان دسترسی پیدا کنیم ومن سوالم این بود.

رضایی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم همین مقدار در زمان من کافی باشد تا آقای احمدی‌نژاد بحث‌شان را بیان کنند و بنده سخنانم را به پایان ببرم.

بالاخره اقتصاد و مدیریت زمان جنگ چه بود؟

محمود احمدی‌نژاد در ادامه مناظره، از محسن رضایی پرسید: شما گفتید دولت را در زمان جنگ شما اداره می‌کردید؟ این جمله عین جمله‌ای بود که شما گفتید و ضبط هم شده الان.

رضایی گفت: نوبت شما است و به صحبت‌های خود ادامه بدهید.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: نوبت من است و از شما سوال کردم.

رضایی اظهار داشت: بله من منظورم همین بود که در دوران جنگ در بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌ها، اصلا بار اصلی بار دولت بر دوش ما بود و در خود 5 استان جنگی، ما پاسدارهای خود را می‌فرستادیم و فرماندار و استاندار می‌شدند و صبح تا شب ما با اینها ارتباط داشتیم و جلسه می‌گذاشتیم؛ منظورم از اداره دولت این بود و بیشتر تاکید کردم که در سه سال اول انقلاب که دولت مستقر نشده بود، عملا اداره دولت در اختیار ما بود، دوران جنگ هم تا مدتی اینگونه بود.

احمدی‌نژاد گفت: دقیقا منظورتان از سه سال اول چه زمانی است؟

رضایی پاسخ داد: از همان اوایل سال 58 که سپاه تشکیل شد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: یعنی در سال 58 سپاه فرمانداران را نصب می‌کرد؟ در آن زمان که جنگ نبود.

رضایی گفت: جنگ نبود اما سپاه بود .

احمدی‌نژاد گفت: شما گفتید در مناطق پنج‌گانه.

رضایی گفت: دلیل اینکه آقای بازرگان مرتب می گفت اینها در کار ما دخالت می‌کنند، مربوط به همین بود دیگر.

احمدی‌نژاد پرسید: یعنی استانداران آقای بازرگان فرمانداران شما را می‌پذیرفتند؟

رضایی گفت: استانداران بازرگان نه اما فرمانداران عمدتا بر عهده ما بود و کسی غیر از این نمی‌توانست باشد.

احمدی‌نژاد گفت: یعنی آقای صباغیان که وزیر کشور بود از شما فرماندار می‌پذیرفت؟

رضایی اظهار داشت: خوب شما تاریخ از یادتان رفته.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: ‌من یادم نرفته.

رضایی اظهار داشت: چرا یادتان رفته.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: یعنی آقای مدنی در خوزستان از سپاه فرماندارانش را گرفته بود؟

رضایی گفت: فرمانداران و بخشداران اکثر شهرستان‌ها با ما بود. شما به تاریخ مراجعه کنید.

احمدی‌نژاد گفت: من که بالاخره نمی‌گویم به اندازه شما، چون چیزهایی که شما در مورد خودتان گفتید، من هیچ وقت جرات نمی کنم این حرفها را در مورد خودم بزنم. اما به هر حال با ساختار اداری کشور آشنا هستم؛ شما فرمودید دولت را اداره می‌کردید، اینکه چند فرماندار بگذارید تا اینکه دولت را اداره کنید خیلی با هم فرق دارد، اداره دولت یعنی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دولت. اگر واقعا اینها هم بوده، خوب من سوالاتم را از آنجا از شما بپرسم که بالاخره اقتصاد و مدیریت زمان جنگ چه بود؟

هنرنمایی است یا تبلیغات

رضایی در میان سخنان احمدی‌نژاد اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد، ما به دنبال چیزی نیستیم که.

احمدی‌نژاد حرف او را قطع کرد و گفت: خوب شما چیزهایی فرمودید و من هم سوالم را دارم می‌پرسم.

رضایی گفت: ما وقتی در مقابل 40 میلیون جمعیت می‌خواهیم صحبت کنیم، هنرنمایی یا تبلیغات که نمی‌خواهیم بکنیم که اینطور برخورد کنید، شما فرمودید که من از مسائل اداری اطلاع ندارم.

احمدی‌نژاد گفت: من گفتم شما ساختار بوروکراسی کشور را نمی‌شناسید.

رضایی گفت: شما فرمودید بنده از ساختارهای بوروکراسی اطلاع ندارم و من هم گفتم که بالعکس است و ما از اولی که در انقلاب شرکت کردیم، بسیاری از جاهای دولت را ما اداره می‌کردیم و بحث ما ساختار سیاست‌های اقتصادی نبوده. شما الان سوالتان این است که من گفتم‌ که سیاست‌های اقتصادی و اداره کلان دولت را ما بر عهده داشتیم، نخیر من چنین حرفی نزدم. بلکه منظور من این بود که اینکه شما می‌گویید با ساختارهای اداری آشنا نیستید، این طور نیست و من آشنا بودم و دلیلش این بود که آن اوایل انقلاب فعالیت داشتیم.

برای اصلاح اقتصاد باید بنیان‌هارا درست کنیم

احمدی‌نژاد اظهار داشت: وقتی ما می‌خواهیم اقتصاد را اصلاح کنیم، باید بنیان‌ها را درست کنیم و با شکل‌ها مشکلی حل نمی‌شود؛ اینکه ما بیاییم 9 فدرال درست کنیم، این یک شکل و روش کار است و یا بیاییم یک صندوق درست کنیم، این هم یک روش کار است. اما در اقتصاد ما سوالاتی اساسی مطرح است که باید به آنها پاسخ داده شود که یک نمونه آن همین مصرف انرژی است. معادل 4 میلیون و 200 هزار بشکه معادل مصرف داخلی و شما هم قبول دارید که این اسراف است، از یارانه جدی هم استفاده می‌کند، ‌یارانه‌اش هم ناعادلانه توزیع می‌شود چون هر کس بیشتر مصرف می‌کند بیشتر می برد؛ پایه بسیاری از بهره‌وری‌ها همین است چون بسیاری از صنایع ما با انرژی سر و کار دارد و اصلا مدیریت منابع در روند تجربه‌آموزی، ‌آموزش داده نمی‌شود یعنی همه یاد می‌گیریم اسراف کنیم و مصرف بیش از حد داشته باشیم، شما این را می‌خواهید چه کار کنید؟ یعنی طرح شما برای حل این مسئله چیست؟

وی تصریح کرد: بحث دیگر، بحث تسهیلات بانکی است، شما می‌دانید که تسهیلات بانکی مثل خون در رگ است، شما آن را چه طور توزیع می‌کنید که همه بخش‌های اقتصاد کشور را پاسخ دهد؟

احمدی‌نژاد در حالی که منتظر پاسخ محسن رضایی بود، مجری از وی خواست که سخنانش را ادامه دهد چون پایان بردن مناظره با محسن رضایی است اما احمدی‌نژاد خطاب به مجری گفت: شما زمانبندی نکنید، ما می‌خواهیم بحث کنیم، چرا شما می‌خواهید مدام بحث را قطع کنید؟

مجری گفت: من می‌خواهم توافق هر دو طرف باشد و زمان به نحوی که تقسیم شده مصرف شود.

احمدی‌نژاد گفت: من سوال می‌کنم و ایشان هم می‌تواند جواب دهد.

رضایی گفت: خوب شما از وقت خودتان استفاده کنید من هم بحث خودم را مطرح کنم.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: من سوال کردم اگر نمی‌خواهید پاسخ دهید، من ...

رضایی گفت: من که پاسخ می‌دهم، چقدر وقت باقی مانده؟

مجری گفت:‌ آقای احمدی‌نژاد تا کنون 35 دقیقه صحبت کرده‌اند و شما 33 دقیقه.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: ما می‌خواهیم از تجربیات شما استفاده کنیم.

پاسخ سوالاتتان را در سایت من پیدا کنید

رضایی اظهار داشت: من برنامه‌های مفصلی دارم که آن را می‌توانید به سایت من مراجعه کنید و پاسخ سوالاتتان را پیدا کنید، چون من مفصل عرض کردم که می‌خواهیم یک انقلاب اقتصادی بکنیم و اگر این انقلاب اقتصادی اتفاقا فرم و شکل نداشته باشد، تبدیل به حرفهای شعاری می‌شود که ما می‌گوییم می‌خواهیم تحول اقتصادی درست کنیم. خب با چه شکلی؟ با چه مکانیزمی؟ با چه برنامه‌ای؟ اتفاقا اینکه من شکل را هم ارائه می‌کنم بیانگر این است که هم تئوری وجود دارد و هم راهکارهای عملی. اما در مورد بحث یارانه‌ها انتقاد اصلی بنده به جنابعالی همین است که شما یارانه‌ها را بیشتر به سمت مصرف می‌برید؛‌یکی از ابعاد انقلاب اقتصادی ما این است که می‌خواهیم یارانه‌ها را به سمت تولید و اشتغال ببریم که توضیحات آن روشن است به جای اینکه ما بخواهیم میوه به مردم بدهیم، می‌خواهیم درخت میوه به مردم بدهیم و یا به جای آنکه ماهی بدهیم،‌می‌خواهیم ماهیگیری و قلاب ماهیگیری بدهیم.

احمدی‌نژاد در میان حرفهای رضایی وارد شد و گفت: یعنی شما می‌خواهید تغییر قیمت‌ها را برای مردم جبران نکنید و به آنها کار یاد بدهید .

رضایی اظهار داشت:‌نه، ما بین هزینه و قیمت تفاوت قائل هستیم، یعنی ما اول هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم این خودروهای بنجلی که درست می‌شود و این آبگرمکن‌ها و کالاهایی که کارخانجات دولتی به مردم تحمیل می‌کنند و هزینه‌ها را بالا می‌برند، ما اول از اینجا شروع می‌کنیم،‌نه اینکه قیمت‌ها را بالا بیاوریم.

وی خطاب به احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌اگر مجلس واقعا طرح جنابعالی را تصویب کرده بود و تورم 60-70 درصد می شد، معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

احمد‌ی‌نژاد گفت:‌ کارخانجات را با کدام منابع اصلاح می کنید چون بالاخره اینها بایدنوسازی شود. چه کسی علاقمند است اینها را نوسازی کند؟ وقتی انرژی ارزان دارد؛‌کدام کارخانه حاضر است بیاید و نوسازی کند؟

رضایی پاسخ داد: این هم یک اشکال دیگر دولت شما است.

احمدی‌نژاد گفت: ‌این اشکال دولت ما نیست، اشکال طرح شما است.

رضایی پاسخ داد: شما امنیت سرمایه‌گذاری را نمی‌توانید تامین کنید، من امنیت سرمایه‌گذاری را تامین می‌کنم و کارآفرینی را حمایت می‌کنم و از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کنم.

احمدی‌نژاد گفت: ‌شما در مورد کارخانه‌ای که هم اکنون موجود است و کارآیی آن پایین است چه طور می‌توانید بازدهی‌اش را بالا ببرید وقتی که انرژی ارزان در اختیارش است.

رضایی تاکید کرد: شما اگر امنیت می‌دادید در این 4 سال، مطمئن باشید انگیزه پیدا می‌کردند؛ الان ببینید که کارآفرینان خود را متعلق به دولت نمی‌دانند و ناامن هستند و شکافی احساس می‌کنند، امروز مثلا خصوصی‌سازی می‌شود و فردا مثلا طرف را داخل هیئت مدیره راه نمی‌دهند.

تحلیل شما یک سلسله ادعاست

محمود احمدی‌نژاد در بخش پایانی سخنان خود در مناظره خطاب به محسن رضایی گفت: تحلیلی که شما به کار برده‌اید یک سلسله ادعا است و من با تمام احترامی که برای شما قائل هستم، می‌گویم دولت را زمانی که تحویل گرفته‌ایم 50 هزار بنگاه اقتصادی پروانه بهره‌برداری داشت که الان این میزان به 80 هزار رسیده است و این معنایش این است که امنیت اقتصادی بهتر از قبل است و ما یک واژه کلی می‌گوییم و درون آن معلوم نیست که چه چیزی است و به نظرم دیگر برای من و شما خوب نیست که با هم اینگونه صحبت کنیم. ما باید واقعی صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: قبل از این دولت 50 هزار بنگاه بوده و الان به 80 هزار بنگاه رسیده است و اینها پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند، رشد تولید و رشد اقتصادی ما که بیشتر از دولت گذشته است، چطور بیان می‌کنید که این دولت امنیت اقتصادی برقرار نکرده است و یا بلد نیست؟ سئوال من از شما یک سئوال فنی بسیار روشن است، من می‌گویم که بنگاه‌هایی داریم به تعداد 80 هزار و اکنون در حال تولید هستند و اینها قیمتشان بالاست و انرژی ارزان استفاده می‌کند، شما اگر بخواهید قیمت آن را پایین بیاورید چگونه عمل می‌کنید؟ یعنی چه انگیزه‌ای ایجاد می‌کنید که صاحب کارخانه نسبت به آوردن ماشین‌آلات جدید و براساس آن مصرف انرژی را پایین آورده و مدیریتش را بهتر کند تا قیمت آن پایین بیاید و این سئوال بسیار ساده‌ای است که ما بتوانیم با یک رئیس‌ کارخانه نیز حرف بزنیم.

رضایی در پاسخ گفت: من اولین کاری که می‌کنم این است که در سیستم بانکی دخالت نمی‌کنم، شما دخالت‌هایی که در سیستم بانکی کرده‌اید، اساسا سیستم پول را به سمت دیگری برده‌اید و ببینید که این چه آثاری داشت.

احمدی‌نژاد پرسید که ما چه دخالتی کرده‌ایم؟

رضایی پاسخ داد: این را باید کارآفرینان بگویند، شما سیستم بانکی را و شورای پول و اعتبار را منحل کردید و خود جناب‌عالی رئیس کل سیستم پولی کشور شده‌اید. مگر می‌شود در دنیا سیستم پولی کشور بدون متولی باشد؟ شما این را برداشتید و یکی از نا‌امنی‌های‌ است که من می‌گویم.

فقط دولت نهم ازبانک مرکزی قرض نگرفت

احمدی‌نژاد در پاسخ به رضایی گفت: جهت اطلاع جنابعالی شورای پول و اعتبار هست و در کمیسیون اقتصاد دولت با هم تشکیل می‌شود و در آن نمایندگان ناظر مجلس در آن شرکت می‌کنند، دخالت در بانک‌ها این نیست که شما می‌گویید. من این را می‌گویم چون قبل از شما هم گفته‌اند، همه بدانند تا قبل از این دولت همه دولت‌ها از بانک مرکزی قرض گرفته‌اند به جز این دولت، پس ما دخالت نکرده‌ایم.همینطور در تسهیلاتی که شده است 8 درصد کل تسهیلات به بنگاه‌های کوچک اختصاص یافته است و این هم آیین‌نامه مصوب دولت را دارد که طبق قانون دولت فوق شورای پول و اعتبار است و این مصوبه را شورای پول و اعتبار نیز تصویب کرده و 8 درصد پرداخت شده است و 900 هزار شغل ایجاد کرده و اگر این به میزان 20 درصد می‌رسید حتما بیکاری کنونی ما زیر 4 یا 5 درصد بود.

اواضافه کرد: من متاسفم که بعضی‌ها از 92 درصد که بدون هیچ کنترل و نظارتی است دفاع می‌کند ولی با این 8 درصد می‌گوید که دخالت است اگر شما آیین‌نامه را خوانده باشید دولت هیچ دخالتی در این امر نیز نکرده است و در آن نوشته بانک‌ها خودشان مسئولند و خودشان نیز ارزیابند و خودشان نیز باید کنترل‌ها را انجام دهند، چه دخالتی کرده‌ایم، دولت‌های قبل از ما، آخرین دولت 14 درصد از منابع بانکی را شرکت‌های دولتی گرفته‌اند اما در این دولت این میزان به 8 درصد رسیده و آن 8 درصد نیز از سپرده‌های قانونی کم کرده و 100 درصد آن را به بخش خصوصی داده‌ایم.

مجری برنامه در این لحظه به احمدی‌نژاد متذکر شد که تنها دو دقیقه وقت دارد.

احمدی‌نژاد گفت: بگذارید آقای رضایی صحبت کند.

مجری از احمدی‌نژاد خواست با توجه به اینکه رضایی 4دقیقه وقت دارد احمدی‌نژاد صحبت‌های پایانی را بیان کند.

اگرمی‌دانستید جنگ می‌شود،باید می‌گفتید؟

احمدی‌نژاد بیان کرد: البته من نمی‌‌خواستم که واقعا این طوری بشود که ایراد بگیریم از دوستان خودمان ولی بالاخره بعضی از مسائل را باید اینجا مطرح بکنیم. آقای محسن رضایی شما فرمودید که از نخبگان استفاده می‌کنید و من نمی‌گویم که نمی‌کنید و دولت هم استفاده می‌کند ولی هیچ دولتی و هیچ کسی نمی‌تواند همه نخبگان کشور را به کار بگیرد برای اینکه خیلی‌ از آن‌ها علاقه‌مند نیستند و یا امکان آن برایشان وجود ندارد. ضمن اینکه شما می‌توانید جمع‌بندی کنید که در بهترین حالت این است که شما بیشتری نخبگان را درگیر کنید، شما دو سال قبل آمدید و در تلویزیون یک نظری دادید و گفتید که یک ماه دیگر جنگ می‌شود آیا این حاصل نظر نخبگان بود؟ بعدا گفتید من چون این موضوع را گفتم حمله برطرف شد و دشمن حمله نکرد. می‌دانید که آمریکا هر جا که بخواهد حمله کند شش ماه قبلش خبر می‌دهد. شما به عنوان یک سیاستمدار اگر هم می‌دانستید آیا باید می‌گفتید؟ یعنی پشت جبهه مردم خودتان را خالی می‌کردید؟

در این لحظه مجری برنامه به احمدی‌نژاد در خصوص پایان وقتش تذکر داد و به وی گفت: تنها 30 ثانیه وقت دارید که خداحافظی کنید که احمدی‌نژاد با تقدیر از محسن رضایی و مجری برنامه و نیز تحمل مردم، بیان کرد: تهمت‌هایی که در این مناظراتی که غیر از جلساتی که من در آنها وجود داشتم به بنده زده شد و متأسفانه در حضور من استدلالی نداشته‌اند و پشت‌سر حرف زدند. وقت من محفوظ است که باید بیایم و انشاء‌الله به آنها پاسخ بدهم.

رضایی در مدت زمان 4دقیقه‌ باقی‌مانده از زمان مناظره‌اش با محمود احمدی‌نژاد گفت:‌ من اتفاقا یکی از اشکالات جدیم به آقای احمدی‌نژاد این است که ایشان خودشان را فوق تخصص درهمه مسائل می‌دانند، در بحث‌های نظیر امنیت ملی فکر می‌کنند که تنها ایشان خیلی می‌فهمند، در اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و همین باعث شده که یک نوع تنهایی در اطراف ایشان به وجود بیاید و هیچ‌کس نیز در اطراف وی امنیت ندارد و مرتب نیز اینها را جابه‌جا می‌کند.

اگرایشان دوباره رئیس جمهورشوند حتما دچارخطرمی‌شویم

وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد به جای اینکه می‌آمد از آن اطلاعیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به عنوان یک کار بزرگ دفاع می‌کرد باید از نیروهای مسلح ایران، از رهبری و روشن‌فکران ایران که با اقدام بازدارنده از حمله به آمریکا جلوگیری کرده‌اند، تقدیر می‌کرد، سه بار آقای بوش تصمیم گرفت به ایران حمله کند اما این اقدام خنثی شده، ده‌ها مانور از سوی نیروهای مسلح ما برگزار شد، مقام معظم رهبری بارها به نیروهای مسلح گفت شما جنگ را صد در صد بگیرید و شما هرکس که در دولتتان و در استانداریها گفت که باید آماده باشیم تا اگر جنگی شد آماده باشیم از دولتتان بیرون کردید.به نظر من یکی از اشکالات جدی آقای احمدی‌نژاد این است که اگر بخواهند دوباره رئیس‌جمهور شوند و امنیت ملی را بخواهند اینگونه اداره کنند حتما ما در معرض خطرات جبران ناپذیری در کشور قرار می‌گیریم و من به ایشان به عنوان یک برادر که خودش نیز می‌داند دلسوزش هستم توصیه می‌‌کنم اصلا اینگونه فکر نکنند، جنگ آمریکا با ایران قطعی بود اما هوشیاری مقام معظم رهبری و مانورهای نیروهای مسلح باعث شد که موضوع مهار شود.

احمدی‌نژاد در میان صحبت‌های رضایی گفت: البته با پیشنهادهای شما.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اتفاقا یکی از کارهای که باعث شد آقای بوش به ایران حمله نکند افشا‌گری‌های وسیع و گسترده‌ای بود که در سطح تحلیل‌گران نظامی شروع شد و آقای بوش را در انفعال قرار داد و مرتب این تحلیل‌ها را جو‌سازی عنوان می‌کرد و می‌گفت: من اصلا نمی‌خواهم به ایران حمله کنم در حالی که قصد حمله قطعی بود و خنثی شد و این کار در حقیقت خنثی شد.

نباید با اعداد واقعیت‌ها را کتمان کنیم

وی با اشاره به مسئله بیکاری که از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد افزود: آقایان آمدند و معیار بیکاری را عوض کردند و هفته‌ای دو ساعت کار را شغل به حساب می‌آورند و این در حالی بود که در گذشته این معیار هفته‌ای دو روز بوده و لذا بیکاری به طور واقعی در کشور ما بیست درصد است و این را خود مردم ایران می‌توانند قضاوت کنند.

رضایی خطاب به مردم ایران گفت: به خانواده‌تان نگاه کنید ببینید چند بیکار دارید با این درصدی که آقای احمدی‌نژاد می‌گوید واقعا این تطبیق پیدا می‌کند و شما مردم قضاوت کنید لذا من به نظرم می‌آید ما نباید با اعداد واقعیت‌ها را کتمان کنیم و البته من نمی‌گویم خدای ناکرده ایشان دروغ می‌گوید و اصلا چنین ادبیاتی را قبول ندارم. ولی این نوع عدد‌سازیها هم یک نوع راست‌نمایی است که این هم درست نیست که سرمان را زیر برف کنیم و حقایق را ندانیم و پیش‌بینی نکنیم و بعد وقتی در بحران می‌افتیم احساس خطر کنیم، ایشان می‌گفتند مگر ممکن است نفت از 100 دلار پایین‌تر بیاید ولی یک ماه بعد اینطور شد یا صحبت‌های زیادی که ایشان کرده‌اند در قالب پیش‌بینی و خیلی‌ از آنها اشتباه از آب درآمد و من فکر می‌کنم که ما باید به همان بحث نخبگان اشاره کنیم.

عدد سازی در کشور صورت می‌گیرد

وی در پایان بیان کرد: اگر شما واقعا از نخبگان استفاده می‌کردید امکان نداشت این اتفاقات بیافتد و البته استفاده از نخبگان سخت است و نخبگان انسان را به چالش می‌کشانند و برده آدم که نیستند، ما در جنگ وقتی می‌‌خواستیم یک عملیات انجام دهیم به من می‌گفتند که شما برادر محسن چطور می‌خواهید این کار را بکنید و من عصبانی نمی‌شدم و بیایم به اینها بگویم احمق و یا اینکه نمی‌فهمید و یا این کار را نمی‌کنید و با آنها کار می‌کردم و به نظر من آقای احمدی‌نژاد باید روحیات و رفتارش را عوض کند. تا بتواند انشا‌ء‌الله به پیش رود.

احمدی‌نژاد که فرصتش برای بیان مطالب به پایان رسیده بود به ناگاه‌ اظهار داشت: نرخ رشد را دولت قبل عوض کرد و این را مردم بدانند.

مجری برنامه در خصوص عدم رعایت وقت به وی تذکر داد و به رضایی نیز به واسطه صحبت‌های خارج از وقت احمدی‌نژاد نیز اجازه داد که سخنان پایانی خود را مطرح کند که رضایی گفت: من معتقدم که عدد سازی در کشور صورت می‌گیرد و من اگر رئیس‌ دولت شوم به این مسائل پایان خواهم داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    3 0
    به نظر من برتده واقعی این متاظره آقای رضایی بود چون هم برنامه های خودش رو گفت و هم احمدی نژاد رو محکوم به دفاع از آمارهای دروغینش میکرد
  • امین IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    2 0
    فقط محسن رضایی
  • mihammad US ۰۵:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    3 0
    برنده ي حتمي اين مناظره دكتر رضايي بود
  • س IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    4 0
    به نظر من رضایی خوب توانست به احمدی نژاد ثابت کند که امارهایی که نشون میدی تمام دروغه
  • سیاوش IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    3 0
    من آگر میر حسین شرکت نمی کرد قطعا به رضایی رای می دادم
  • سید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    1 1
    متخصص فقط باید در جناح زر وزو ر وتزویر باشد.!هرچند مطمئنم سانسور میشود.
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    0 2
    آمار ههاي احمدي نژاد كاملا درسته بهتره شما سطح اطلاعاتون رو ببريد بالا تا بفهميد چه كلاهي سرتون گذاشتن و ميخوان بذارن برادراي عزيز
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    2 0
    ایول به دکتر رضایی دیشب فرق بین دکتر هارو فهمیدم درود بر رضایی میرحسین کروبی