ایسنا نوشت:

رییس اداره بیماریهای زئونوز وزارت بهداشت اظهار کرد:60 درصد از بیماریهای عفونی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند و 70 درصد بیماریهای نوپدید نیز از این طریق وارد بدن انسان می‌شود.

دکتر محمدرضا شیرزادی افزود: میکروبها و عوامل بیماری‌زای مختلفی مانند باکتری، قارچ، ویروس و پریون شامل بیماریهای زئونوز می‌شوند. ارگان هدف این عوامل بیماری زا، متفاوت است بعنوان نمونه برخی از آنها تظاهرات جلدی وبرخی دیگر تظاهرات مغزی دارند.

وی اضافه کرد: برخی از این بیماریها مانند هاری، سیاه زخم ریوی و سیاه زخم گوارشی صد درصد کشنده هستند اما برخی از آن‌ها مثل آبله میمونی، باعث مرگ درصد زیادی از مبتلایان می‌شود البته کنترل این عوارض با همکاری سازمان‌های دیگری مانند محیط زیست و دامپزشکی امکان پذیر است تا بتوان این بیماری‌ها را در مخزن کنترل کرد.

رییس اداره بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: ما جامعه را به منظور کاهش راه‌های سرایت بیماری آموزش می‌دهیم به عنوان نمونه برای پیشگیری از هاری به مردم توصیه می‌کنیم که دامها و سگها را تحریک نکنند و در صورت گزیده شدن به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنند.

شیرزادی درباره عوارض نگهداری سگ در منزل گفت: هاری و عفونتهای انگلی دستگاه گوارش مهمترین بیماریهایی هستند که از سگ به انسان منتقل می‌شوند. علاوه بر آن تماس با پوست و ترشحات بدن سگ باعث ایجاد حساسیت در بدن انسان می‌شود بنابراین افرادی که از حیوان در منزل نگهداری می‌کنند باید با مراجعه به دامپزشک از سلامت آن اطمینان حاصل کنند و واکسیناسیون و دیگر اقدامات درمانی را برای حیوان خود انجام دهند.

وی درباره هزینه مراجعه به دامپزشک برای واکسیناسیون حیوانات از جمله سگ‌ها اظهار کرد: در برخی مراکز، ادارات دامپزشکی به طور رایگان در زمینه واکسیناسیون و دارو به صاحبان حیوانات خدمات ارایه می‌دهند.

شیرزادی در پایان در زمینه آموزش بیشتر به مردم درباره نگهداری سگ چه به عنوان حیوان خانگی و چه به صورت نگهبان گفت: به صاحبان سگها توجه خاصی می‌کنیم و آنان را آموزش می‌دهیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =