علی وکیلی

آنچه درحوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس صورت می گیرد معادل مجموع فعالیتهای توسعه ای همه شرکتهای اصلی و فرعی این صنعت درکشورمان است. در حوزه عملیاتی این شرکت، در گذشته حداکثر شاهد اجرای همزمان  7 فاز پارس جنوبی بودیم که افزایش طرح های درحال اجرا به  19 فاز گازی و پیش بینی چهار برابر شدن حجم تولید گاز پارس جنوبی در پایان برنامه پنجم توسعه، حاکی از درایت و شجاعت مثال زدنی ایرانیان است. حجم سرمایه گذاری در پارس جنوبی در سال های اخیر افزایش چشمگیری یافته ، به طوری که در 7ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع بیش از شش میلیارد دلار یعنی معادل کل بودجه توسعه ای اختصاص یافته به طرحهای گازی پارس جنوبی در سال 88 ،اعتبار اختصاص یافته است.

افزایش میزان سرمایه گذاری ها و ورود به دور تازه ای از سرمایه گذاری همزمان در 19 فاز، بویژه با آغاز دور دوم عرضه اوراق مشارکت توسعه پارس جنوبی از 15 آبان ماه، در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از کشورها، سعی در ایجاد مانع در برابر حرکتهای توسعه ای ملت ایران دارند.

دولت های گذشته در بیابانی بی نام و نشان با نام عسلویه فعالیت های بزرگی انجام دادند و به ایران خدمت کردند، اما آنچه اکنون در خصوص توسعه میدان مشترک پارس جنوبی صورت می گیرد، بسیار فراتر از گذشته است.

در شرایطی که کارهای بزرگی صورت می گیرد، عده ای می گویند پارس جنوبی از رونق افتاده که بی انصافی است. لذا، در شرایط فعلی انتظار ایفای نقش موثرتر روابط عمومی ها صدها بار فراتر از گذشته است و این قطعا در سایه بهره گیری از تکنیک های روزآمد جامعه شناسی و برقراری ارتباطات موثر قابل تحقق است.

باید شرایط فعلی را اینگونه تشریح کرد که بهار سرمایه گذاری در پارس جنوبی فرا رسیده است. آنچه طی 4 ماه گذشته و پس از قرارداد بزرگ 21 میلیارد دلاری توسعه 8 فاز پارس جنوبی توسط شرکت های ایرانی صورت گرفته، نشان دهنده عزم ملی بر توسعه ساخت داخل همراه با افزایش مشارکت شرکتهای ایرانی در همه مراحل اجرای پروژه هاست.

در این راستا تاکنون در 8 فاز جدید پارس جنوبی، نه تنها 20 ماه از زمان مطالعه فازها کاسته شده بلکه با گذشت  3 ماه از آغاز به کار مراحل توسعه این فازها تاکنون بیش از 8 میلیون متر مکعب خاک به منظور ایجاد حدود سایت های پالایشگاه های خشکی توسط پیمانکاران ایرانی و با مدیریتی مثال زدنی جابجا شده است.

در شرایطی که در گذشته مراحل سفارشات خرید تجهیزات هر پروژه پالایشگاهی، 16 تا 18 ماه پس از آغاز به کار مراحل توسعه شروع می شد، فعالیت های گسترده سفارش ساخت و خرید اقلام و تجهیزات 8 فاز جدید پارس جنوبی از چندی پیش شروع  شده که این کار زمان بهره برداری از این پروژه ها را به مراتب کاهش خواهد داد.

 در فازهای جدید گازی عسلویه با استفاده از تجارب و مدل های طراحی، برنامه ریزی و همچنین فناوری های بهره برداری شده در فازهای 9 و 10 و 15 و 16 پارس جنوبی ، حدود 20 ماه از زمان لازم برای تحقق برنامه بهره برداری و تولید کاسته شده وقطعا راه اندازی این پروژه ها در مدت زمان پیش بینی شده 35 ماه قابل تحقق است.

همچنین  در خصوص جذب مناسب سرمایه ها و استفاده از شیوه های جدید تامین مالی پروژه های پارس جنوبی باید گفت که  فروش 1774 میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی و نیز تحولی که در استقبال از خرید اوراق مشارکت ارزی در بسیاری از کشورها صورت گرفت، از وقوع مناسبات جدیدی در حوزه سرمایه گذاری پارس جنوبی خبر می دهد که امیدواریم با حمایت کل صنعت نفت این جریان تداوم یابد.

در این راستا بهره گیری از تکنیک های علمی و پیشرفته در حوزه روابط عمومی ها، یک ضرورت است و بدین ترتیب مردم بسیار راحت تر از نحوه عملکرد خدمتگزارانشان در صنعت نفت آگاه خواهند شد.

صنعت نفت به عنوان موتور توسعه کشور از لحاظ حجم گسترده عملیات توسعه ای، میزان سرمایه گذاری ها و نیز تاثیر آن در درآمد زایی و پیشبرد اقتصاد ملی، بسیار با اهمیت است و از این جهت بایستی مجموعه فعالیتهای این صنعت به خوبی بیان شده و پشتیبانی های لازم در جهت تداوم و پیشبرد روند توسعه طرحهای آن ،صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
    0 0
    به نظر می رسد خبر شانا تبدیل به یادداشت شده است. دست بردارید از این بی اخلاقی هاتون