سعیدلو می‌گوید: «می‌خواهید شرح وظایف کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی را برایتان بفرستم؟»

«شما خیلی دوست دارید که نحوه تقسیم کار بین کمیته ملی المپیک و سازمان ورزش را دوباره برایتان شرح بدهم؟» رئیس سازمان ورزش برخلاف انتظار همه به مراسم بدرقه قهرمانان گوانگ‌ژو آمد، کنار محمد علی‌آبادی نشست و تا پایان ماند که ناهار صمیمی‌شان را پیش چشم خبرنگاران صرف کنند اما در همه این خوش‌وبش کردن‌های‌شان هم حاضر نشد از مواضع قبلی خود در قبال نحوه تقسیم کارها کوتاه بیاید.

صبح شنبه و در فاصله 4 روز به اعزام اولین گروه از کاروان ورزشی ایران به بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو، مراسم بدرقه از ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو درحالی برگزار شد که از جمع همه قهرمانان نامی صاحب شانس مدال قهرمانی تنها یوسف کرمی و سارا خوش‌جمال فکری حضور داشتند. برعکس این دو اما رؤسای سازمان ورزش و کمیته ملی المپیک کنار هم نشستند تا نشان دهند اختلافی میان‌شان نیست.

تا قبل از شروع مراسم که تمام مدتش به سخنرانی‌های مسئولان برای ورزشکاران گذشت، این گمانه‌زنی قوت داشت که رئیس سازمان ورزش در مراسمی که میزبانی‌اش را کمیته ملی المپیک بر عهده دارد شرکت نمی‌کند اما سعیدلو و معاون ورزشی از همان شروع مراسم با همراهی امیدوار رضایی در سالن نشستند و مراسم را تماشا کردند.

آنها که لحظه ورودشان به سالن همزمان شده بود با آهنگ؛ «به من بگو بی‌وفا حالا یار که هستی...» آمدند و کنار هم نشستند تا؛ «آخرین برنامه جمعی ورزشکاران اعزامی به گوانگ‌ژو برگزار شود.» این جمله را محمد علی‌آبادی درباره مراسم گفت و ادامه داد: «ما ابتدا می‌خواستیم مراسم در فضایی بزرگتر باشد حتی قصد داشتیم در جایی بزرگتر و در فضای باز مراسم را برگزار کنیم. این کنار هم نشستن و ایجاد وفاق و همدلی تأثیر بزرگی در روحیه اعضای کاروان ورزشی ما خواهد داشت.»

حضور کمرنگ کشتی

مراسم چهره‌های سرشناس زیادی را از جمع ورزشکاران نداشت، غایبان بزرگی چون اعضای تیم‌های بسکتبال و والیبال اما آنچه بیش از همه رشته‌های دیگر به چشم آمد غیبت اعضای تیم ملی کشتی و رئیس فدراسیونش بود. اتفاقی که سبب شد تا مجری مراسم هم از آن به عنوان یک اتفاق ویژه یاد کند هرچند در اواسط مراسم، غلام محمدی سرمربی تیم کشتی خودش را به برنامه رساند اما اثری از محمدرضا یزدانی‌خرم نبود. رئیس فدراسیون کشتی که ماه هاست وارد دعوای کلامی با رئیس کمیته ملی المپیک شده. او که در تهران حضور داشت به مراسم نیامده بود. اتفاقی که هیچ‌یک از حاضرین نمی‌توانست رخدادش را بی‌ارتباط با اختلافات او با علی‌آبادی بداند.

قول مدال طلا می‌خواهید؟ بروید سراغ کشتی!

در بخشی از مراسم کلیپی پخش شد که در آن مدال‌های کسب شده در بازی‌های مختلف را نشان می‌داد، تصاویری که پر بود از قهرمانی‌های اعضای تیم کشتی. فدراسیونی که سرمربی تیم کشتی آزادش ادعا می‌کرد این بار هم می‌خواهد پرچمدار ورزش ایران باشد اما حتی غلام محمدی هم می‌گفت: «نمی‌توانم اطمینان بدهم که چند مدال طلا خواهیم گرفت.» غیر از سرمربی تیم ملی کشتی، رؤسای فدراسیون‌های مختلفی چون ووشو، والیبال، تکواندو، تیر و کمان و تیراندازی در سالن حاضر بودند. افرادی که البته وقتی از آنها درباره مدال طلا می‌پرسیدیم همه بی‌آنکه لحظه‌ای مکث کنند می‌گفتند برای مدال طلا بروید سراغ کشتی‌گیرها. آنها ادعا داشتند تلاش می‌کنند اما قولی برای طلا نمی‌دهند تا برای‌شان دردسری ایجاد شود.

فریاد داود، داود به افتخار تازه مسلمان جمع!

دیوید جانرو، مربی تیم بیلیارد سوژه مهمی در برنامه بدرقه ورزشکاران بود. او که به تازگی به دین اسلام مشرف شده است از سوی کمیته ملی المپیک به عنوان اولین ارمغان کاروان ایران از بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو لقب گرفت. حضور او روی سن با تشویق حاضرین مواجه شد. فریاد داود، داود برای او سالن را تحت تأثیر قرار داد. فریادهایی که تا دقایقی تداوم داشت. جانرو که سابقه قهرمانی بیلیارد آماتور دنیا را در کارنامه کاری خود دارد با رنکینگ 13 جهانی برای مربیگری تیم ملی ایران، دو ماه قبل به ایران آمده. او با حضور در مرقد امام رضا(ع) به دین مبین اسلام مشرف شد.

اخم‌های درهم گره خورده شاغلام

اولین گروه اعزامی به بازی‌های گوانگ‌ژو بچه‌های تیم ملی فوتبال المپیک کشورمان هستند. غلام پیروانی و 7 ملی‌‌پوش جوان زیر 21 سال تیمش که تنها حاضرین در اردو بودند به همراه مدیر روابط عمومی فدراسیون در سالن مراسم حضور یافته بودند. سیل درخواست مصاحبه با شاغلام برای گفت و گو با سرمربی تیم ملی در خلال مراسم با پاسخ منفی سرمربی همیشه خندان تیم امید مواجه شد. او گفت بعد از مراسم برای دقایقی مصاحبه می‌کند. مصاحبه‌ای که در طول انجامش دوباره سرمربی تیم گفت: «ناامید نیستم اما قول مدال هم نمی‌دهم. می‌رویم، انشاءالله که موفق شویم.» او نشانی از آن آرامش همیشگی‌اش در آستانه بازی‌ها ندارد. شاغلام برای ساختن تیم امیدوارش سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشت اما بارها از سوی کمیته ملی و فدراسیون فوتبال به دردسر افتاد.

ما همدل هستیم!

در سطح معاونین سازمان و کمیته همه چیز دوستانه بود. ابتدا بهرام افشارزاده در مقام نخستین سخنگو روی سن رفت و در شروع حرف‌هایش گفت: «نمی‌خواهم فقط از من تشکر شود، این یک کار تیمی بوده است که همه ما انجام داده‌ایم.» افشارزاده پس از این با تجلیل از سازمان ورزش کمک‌های بی‌دریغ آنها را عاملی مؤثر در پیشبرد برنامه‌ها دانست. پس از او هم نوبت به حمید سجادی معاون سازمان رسید تا پاسخ تقدیر‌های افشارزاده را بدهد. او البته به نمایندگی از همه زحمتکشان از افشارزاده تشکر کرد و گفت: «به نمایندگی از همه مدیران ورزشی که در این مسیر زحمت کشیدند از آقای افشارزاده تشکر می‌کنم که شب را به روز پیوند زده‌اند تا کارها پیش برود.»

پنجم می‌شویم؟

چندم می‌شویم؟ این مهمترین سؤالی بود که خبرنگاران مدام از سعیدلو و علی‌آبادی می‌پرسیدند. سؤالی که در جوابش علی‌آبادی گفت: «ما تلاش‌مان را می‌کنیم. رشته‌ای مثل قایقرانی که تا به حال برای ما محلی از اعراب نداشته در این دوره وعده کسب 7 مدال را داده. رشته‌های تیراندازی و دوومیدانی آماده‌تر از همیشه به پیش می‌روند. کشتی و کاراته و دیگر مدال‌های سنتی‌مان هم که سر جایشان هستند. این می‌تواند امیدوارمان کند.» و سعیدلو در این باره می‌گوید: «دوره قبل فاصله تیم‌های چهارم تا هفتم، یک یا دو مدال طلا بود، به هر حال ما امید داریم بعد از 4 سال کار توانسته باشیم 11 مدال طلای‌مان را با افزایشی 50 تا 60 درصدی به حدی برسانیم که این بار بتوانیم به پله پنجمی برسیم، به هر حال اگر اتفاقات عجیب ورزشی مثل داوری‌ها، مصدومیت‌ها و حوادث دیگر نباشد، انشاالله بچه‌های ما باید بتوانند به این مهم دست پیدا کنند اما ورزش است دیگر.»

ناهار صمیمی پر از خنده

علی سعیدلو با خبرنگاران مثل همیشه با رویی خندان حرف می‌زند: «سؤال دارید؟ سؤال‌هایتان را بگذارید برای وقت ناهار! از صبح آمدید اینجا بی‌ناهار که نمی‌شود بروید.» البته وقت صرف ناهار امکان رفتن و سؤال پرسیدن اصلاً نیست. او و محمد علی‌آبادی کنار هم نشسته‌اند و با لبانی خندان سخن می‌گویند. اتفاقی که باورش کمی دور از ذهن است. طرفین از ازام می‌گویند. رئیس سازمان ورزش به معاونانش تأکید می‌کند که باید بحث کمک به کمیته پیگیری و هرچه زودتر پرداخت‌ها اجرایی شود. علی‌آبادی هم با رویی خندان تشکر می‌کند. همدلی انگار موج می‌زند. چیزی که شاید دو طرف خیلی دیر به آن رسیده‌اند.

سعیدلو: می‌خواهید شرح وظایف کمیته المپیک را برایتان بفرستم؟

تقسیم‌بندی و شرح وظایف بین کمیته ملی و سازمان ورزش به چه صورت است؟ این پرسش خبرآنلاین است از رئیس سازمان ورزش. علی سعیدلو پیش از این در مصاحبه‌ای شرح وظایف کمیته ملی را منحصر به کارهای ستادی دانسته بود و در پاسخش علی‌آبادی هم گفته بود: «چشم ما فقط بلیت می‌خریم» و البته ادامه داده بود: «حتماً در زمان طرح این گفته‌ها شناخت و آگاهی‌های لازم به قوانین و شرح وظایف کمیته وجود نداشته است.» این سؤال ما بود از رئیس سازمان ورزش. سؤالی که سعیدلو در پاسخ به آن گفت: «من شرح وظایف کمیته ملی المپیک را در بردی دارم که روی دیوارمان چسبیده است. اگر کسی فکر می‌کند آنچه ما گفتیم و تقسیم کارها شکل دیگری باید داشته باشد، حاضریم این فهرست شرح وظایف را بفرستیم تا منتشر کنید و همه چیز مشخص شود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =