به گزارش مهر:

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه چهار میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند، گفت: 600 هزار نفر از این افراد در معرض ابتلا به پای دیابتی هستند.

فریدون عزیزی در جشن فارغ التحصیلی 15 نفر از پرستاران دانش آموخته فلوشیپ مراقبت از پا افزود: دو درصد از افراد مبتلا به دیابت در سال به ضایعه پا دچار می شوند.

وی اضافه کرد: فلوشیپ مراقبت از پا در گروه پیراپزشکی الزامی است و تعداد 15 نفر نیروی آموزش دیده برای کشور کافی نیست.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور 15 پرستار فلوشیپ مراقبت از پا تربیت شده است، اظهارداشت: 25 درصد از مبتلایان به دیابت تا پایان عمرشان پای دیابتی را تجربه می کنند.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت پا و تاثیر آن برسلامت جسم، روح و روان افراد افزود: سوانح و حوادث نخستین علت مرگ ایرانیان است، بنابراین مراقبت از پا به جز در بیماران دیابتی در حوزه های دیگر پزشکی چون عروق، عفونی، سوختگی، ترمیمی و ارتوپدی نیز مطرح می شود.

عزیزی با بیان اینکه در بیماری های مزمن نظیر دیابت نقش پیراپزشکان مانند متخصصان تغذیه و کارشناسان پرستاری پررنگ تر می شود، گفت: درمان و مراقبت بیماران مزمن به صورت گروهی، سودبخش و تاثیرگذار است.

وی افزود: از میان انواع ضایعات در پا، امکان پیشگیری در پای دیابتی وجود دارد و در صورت عدم مراقبت بیمار و آموزش و مراقبت گروه پزشکی، ضایعه زخم به پای دیابتی تبدیل می شود.

عزیزی اضافه کرد: یک درصد از پای دیابتی به آمپوتانسیون (قطع عضو) منجر می شود در حالی که با آموزش و مراقبت صحیح می توان مانع از قطع پا شد.

وی با بیان اینکه فلوشیپ های مراقبت از پا طی یک دوره آموزشی شش ماهه می توانند با انواع مراقبت از پا آشنا شوند، افزود: در زخم پای دیابتی مهمترین موضوع جلوگیری از عود دوباره آن است چون در افراد دیابتی با سابقه یک بار ابتلا به این ضایعه، 50 درصد خطر بازگشت وجود دارد.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار امیدواری کرد: با تربیت نیروهای متخصص، کفش های مناسبی برای بیماران دیابتی ساخته شود تا مانع از بروز زخم در پای بیماران مبتلا به دیابت شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =