یک کارشناس مسائل سیاسی در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ای در آمریکا دلیل برخی استعفاها در کابینه اوباما را ناشی از تلاطم ها،ناپایداری و کم‌ثباتی در ساختار نظام سیاسی این کشور می داند.

 دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در مصاحبه با خبر، با اشاره به استعفای رام امانوئل رئیس کارکنان کاخ سفید و جیمز جونز مشاور امنیت ملی اوباما و احتمال استعفای وزیر دفاع این کشور این موضوع را از دو زاویه بررسی کرد:

اول اینکه به طور کلی کنار گذاشتن و استعفا دادن در هر نظام سیاسی حکایت از تلاطم ها،ناپایداری و کم‌ثباتی در آن ساختار دارد.به طور کلی این نگرشی عمومی است که زمانی که نظامهای سیاسی دچار تزلزل می‌شوند، نیروهای مهم اعم از حساس و غیرحساس از سیستم خارج می‌شوند.

دوم اینکه این امر مسئله‌ای تاریخی بوده و به گذشته‌های دور در سیستم های غرب و حتی به دوره یونان باستان بازمی‌گردد. فرماندهانی که در مسئولیت ناموفق بوده و یا با سیستم هماهنگی لازم را نداشتند، ازسمت خود کناره‌گیری می‌کردند. در بسیاری از موارد نیز در صورت عدم تطابق با محیط بیرونی حتی دست به خودکشی نیز می‌زدند.

این پژوهشگر و تاریخدان معاصر در ادامه گفتگو با خبر آنلاین گفت این سلسله استعفاها حکایت از نامساعد بودن شرایط کاری در دستگاه سیاسی اوباما دارد. در غرب اگر در کادر مدیریت کلان نظام سیاسی فردی تشخیص بدهد که ادامه کار برایش میسر نیست، بلافاصله کنار می‌رود.

مصاحبه کامل دکتر علی بیگدلی را اینجا  بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =