وزیر اقتصاد گفت: «تردیدی نیست که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به نفع کشور است و با پوشش همگانی باید در بهتر اجرا شدن آن کمک کرد؛ لذا شما کمک کنید و من هم همین را از شماو رسانه‌ها می‌خواهم.»

این روزها سیدشمس الدین حسینی، وزیر وزیر امور اقتصادی و دارایی از اهیمت فوق العاده زیادی در حوزه اطلاع‌رسانی برخوردار است. دلیل آن هم واضح و مبرهن است چرا که او همزمان نقش سخنگوی اقتصادی دولت را نیز بر عهده دارد و در شرایطی که شمارش معکوس برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز شده است او می‌تواند یک منبع اطلاعات از جزییات اجرای این طرح به شمار آید. وزیر اقتصاد روز یک شنبه در بازدید از نمایشگاه مطبوعات دقایقی نیز در غرفه روزنامه خبر مستقر شد و در رابطه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: «در هدفمند شدن یارانه‌ها هدف ارتقای وضعیت مملکت و وضعیت معیشت و توزیع مناسب‌تر در آمد است.»

وی گفته‌های خود را به این شکل ادامه داد: «تردیدی نیست که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به نفع کشور است و با پوشش همگانی باید در بهتر اجرا شدن آن کمک کرد؛ لذا شما کمک کنید و من هم همین را از شماو رسانه‌ها می‌خواهم.»

گفتنی است وزیر اقتصاد در بازدید از دیگر بخش‌های نمایشگاه هنگامیکه با حسین رضا زاده، روبه‌رو شد گفت: «وزنه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه اقتصادی بسیار سنگین است که سنگینی آن را به عشق مملکت بالا می‌کشیم و همه باید مثل آقای باقری این سنگینی را به دوش بکشند.»

طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بیشترین حجم سؤال‌ها از وزیر اقتصاد را در بر داشت به طوریکه به اشکال مختلف خبرنگاران او را مورد پرسش قرار دادند تا در رابطه با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها جزییات بیشتری را مطرح کند. طرحی که حدود یک ماه است وارد فاز اجرایی شده است و گمانه زنی‌های بسیاری را در رابطه با جزییات آن به دنبال داشته است.

سؤال مهمی که وزیر اقتصاد در رابطه با آن پاسخ داد به 30 درصد یارانه‌های بخش تولید ارتباط داشت. بر اساس طرح هدفمند کردن یارانه‌ها 50 درصد از این رقم به مردم اختصاص پیدا خواهد کرد و 30 درصد نیز به بخش تولید ارتباط پیدا می‌کند. گلایه‌ای که در این بخش وجود دارد این است که جزییات آن به خوبی مشخص نیست و حتی فعالان بخش خصوصی نیز در نشست‌های پارلمان بخش خصوصی به دفعات در رابطه با این موضوع تذکر داده‌اند. گروهی بر این باورند که سهم بخش صنعت از این 30 درصد باید به مراتب بیشتر از بخش کشاورزی باشد و در مقابل عده‌ای بر این باورند که دولت در دفاع از بخش کشاورزی باید یارانه بیشتری را به این بخش اختصاص دهد.

این موضوعی است که شمس الدین حسینی در رابطه با آن به این شکل پاسخ داد تا از آن به نوعی رفع ابهام کرده باشد: «امکان افزایش تخفیف 30 درصدی منابع هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش صنعت، معدن و کشاورزی وچود دارد.»

او در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد برنامه‌هایی در دست اقدام است که بر اساس آن تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص پیدا کند: « برنامه ما این است که با توجه به نیازهای بخش‌های مختلف به ارائه تسهیلات حتی منابعی بیش از این شش هزار میلیارد تومان در قالب‌های مختلفی مثل تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص دهیم.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی امکان افزایش این تخصیص را از طریق ارائه خطوط اعتباری از سوی بانک مرکزی عنوان کرد.

حسینی گفته‌های خود در رابطه با این موضوع را نیز به این شکل به پایان برد: «تلاش ما این است تا هزینه مالی این تسهیلات تا حد امکان کاهش پیدا کند و این تسهیلات با نرخ سود چهار درصدی عرضه ‌شود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =