فکرش را هم نمی توانید بکنید که در کشور خودمان 15 درصد از جمعیت 13 تا 15 سال کشیدن قلیان را تجربه و 12 درصد از جمعیت بالاتر از 15 سال مصرف کننده مواد دخانی هستند.

 زمانی نام قلیان مترادف با نام پدربزرگها و مادربزرگهایی بود که پنجاه-شصت بهار را از سر گذرانده بودند و بر فرش فراغت برای رفع خستگی روزانه ، پکی به قلیان هم می زدند، اما این روزها استعمال قلیان و نفس کشیدن در هوای دود آلود قلیان معطر به موضوعی عادی و طبیعی حتی برای جوان ها  تبدیل شده است .

استفاده از قلیان معطر دیگر قبحی ندارد ، دختران و پسران نوجوان بی آنکه قلیان معطر را وصله ای ناجور برای دوران نوجوانی بدانند بااین مروج مرگ با طعم موز و توت فرنگی کنار آمده اند و بی محابا در گوشه و کنارخیابانها و پارکها و بوستانها آن را استعمال می کنند.

فکرش را هم نمی توانید بکنید که در کشور خودمان 15 درصد از جمعیت 13 تا 15 سال کشیدن قلیان را تجربه و 12 درصد از جمعیت بالاتر از 15 سال مصرف کننده مواد دخانی هستند. مصرف مواد دخانی در میان جوانان شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد رواج بسیاری دارد.

متأسفانه مصرف قلیان معطر در مراکز تفریحی جنبه تفریحی و تفننی یافته و گاهی برای نشان دادن میزان صمیمیت بین افراد خانواده دست به دست بین تمامی اعضای فامیل می‌چرخد و مصرف می‌شود

به گفته کارشناسان قلیان بواسطه وجود نیکوتین موجود در توتون یا چوب تنباکو تمامی مضرات سیگار را دارد و اعتیاد ناشی از مصرف مکرر آن فرد را به سردرد، سرگیجه، عدم تمرکز و بی‌حوصلگی مبتلا می‌کند. و جالب این جاست که  این تصور که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی ‌شود کاملاً غلط است،  چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد

بر خلاف تصور عمومی که عده‌ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد،‌ بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می ‌شوند و به خاطر دَم‌های عمیقی که فرد برای جذب دود می ‌زند،‌ تخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌ شود و  اینکه گفته می‌شود دود قلیان از آب عبور کرده و ضرر کمتری از سیگار دارد درست نیست زیرا آب فقط مقدار کمی از حرارت و گرما و دود ناشی از مواد دخانی قلیان را می‌گیرد و نمی تواند همه مضرات آن را کاهش دهد.

همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می ‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب ها و قارچ ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می‌ کند.

حرارت آتش سیگار 900 درجه سانتیگراد و حرارت قلیان کمتر از آن است ولی به دلیل ناقص سوختن توتون و تنباکو در قلیان مونواکسید کربن تولید می‌شود که این ماده سمی را به دلیل تأثیر بسیار منفی آن بر سلامت فرد، عامل مرگ خاموش معرفی کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند یک وعده مصرف قلیان معادل مصرف 80 تا 100 نخ سیگار است و آنچه تحت عنوان قلیان‌های معطر مصرف می‌شود نیز همان مضرات قلیان معمولی را دارد. بعلاوه این که ممکن است توتون‌های مصرفی در قلیان معطر توتون‌های کپک زده انتهای انبارها باشند که با افزودن مواد معطر فساد آنها پوشانده شده است.

قانون داریم  اما اجرا نمی شود

در این میان نکته ای که بیش از همه بایستی مد نظر قرار گیرد علیرغم تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از طرف دولت متاسفانه همچنان شاهد مصرف روزافزون مواد دخانی در کشور هستیم.

آیین نامه ای دو سال گذشته به تصویب رسید و نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری قلیان از اماکن عمومی کرد اما پس از مدتی طرح با دستور رییس جمهور متوقف شد. وزارت بهداشت طرحی را آماده کرده بود که تا کنون اجازه اجرایی شدن آن داده نشده است. ضمن اینکه هم اکنون نیز طرح جدیدی در دست نیست.

 رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با بیان اینکه هیچ تغییری در تصمیم و عزم وزارت بهداشت برای اجرای قانون مبارزه با مواد دخانی وجود ندارد تاکید کرد: نیروی انتظامی با عرضه قلیان در رستورانهای سنتی و قهوه خانه هایی که مجوز سرو قلیان را ندارند برخورد و آنها را جمع آوری کند.

دکتر کاظم ندافی در خصوص علت تاخیر وزارت بهداشت در اجرای قانون ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی گفت: وزارت بهداشت منتظر است تکلیف قهوه خانه هایی که مجوز عرضه قلیان دارند مشخص شود.و جایگزینی برای آنها پیشنهاد شود تا مشکل کسب درآمد نداشته باشند.

 اما اظهار نظرهایی که در خصوص قلیان شده و بارها و بارها هشدارها در خصوص عوارض و مشکلات قلیان به همه گوش زد شده است .

نام مسئول

سمت

اظهار نظر

فرهاد اقطار

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور

با ورود به فرهنگ قلیان کشور چند سال بعد دچار معضل جدی اعتیاد می‌شود به همین دلیل لازم است تا این فرهنگ عوض شود؛ کودکی که خانواده قلیانی دارد الگوی نامناسب را از دوران کودکی آغاز می‌کند.اولین پاکت سیگار در سن 13 سالگی کشیده می‌شود

دکتر هومن شریفی

کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات

هر چقدر مصرف سیگار در رده های بالای سنی بیشتر است در مصرف قلیان این موضوع کاملا برعکس بوده و گرایش به مصرف قلیان در رده های سنی پایین تر بیشتر است. به همین دلیل چون مصرف تفریحی قلیان بیشتر از سیگار است می بایست این کنترل حتی قبل از 10 سالگی آغاز شود. بررسیها نشان می دهد عوارض مصرف یکبار قلیان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سیگار است.

سرهنگ خانچرلی

رییس پلیس اماکن عمومی پایتخت

پلیس چندی قبل طرح جمع آوری قلیان ها را از سطح شهر اجرا و با سفره خانه ها و قهوه خانه های غیر مجاز نیز برخورد کرد. اما این طرح بنا به دلایلی پس از چندی متوقف شد و اکنون نیز برای اجرای دوباره طرح نیاز به درخواست مجدد وزارت بهداشت و انجام هماهنگی ها است. هم اکنون تعداد بسیار زیادی درخواست برای دریافت مجوز سفره خانه صادر شده است که تا کنون صلاحیت 1833 نفر برای دایر کردن سفره خانه تایید شده است.

دکتر امامی رضوی

معاون سلامت وزارت بهداشت

قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه است، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماریهای ریوی از جمله «آنفیزم» که جزو بیماریهای غیرقابل درمان است، می شود.فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.

 

دکتر صمد قدرتی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

توتون های استفاده شده در قلیان علاوه بر مضرراتی که مشابه سیگار دارند به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می شود ایجاد یک سری علایم حساسیت چه به صورت پوستی و چه به صورت تنفسی می کند و در پاره ای موارد باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد می شود.

على اصغر فرشاد

مدیرکل سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

اگر عرضه هرگونه مواد دخانى ازجمله قلیان در اماکن عمومى ممنوع شود و به شدت با متخلفان این قانون برخورد شود ایران پس از ابلاغ قانون کنترل دخانیات به کنوانسیون جهانى کنترل دخانیات خواهد پیوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =