باراک اوباما پس از انتخابات باید به آسیایی فکر کند که چین قدرتمند را در خود جای داده است

انتخابات میان دوره ای کنگره با شکست سنگین دموکرات ها در کنگره و پیروزی نه چندان دندان گیر آنها در مجلس سنا به پایان رسید. فرید زکریا ستون نویس واشنگتن پست و دبیر بین المللی نیوزویک در تحلیلی تنها چند ساعت پیش از اعلام نتیجه این انتخابات تصریح کرد که فردای انتخابات و تصمیم های باراک اوباما در جامه رئیس جمهوری شکست خورده از اهمیت بیشتری برخوردار است . زکریا در این خصوص می نویسد: پس از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده باراک اوباما هم درست مانند دیگر روسای جمهور پیشین آمریکا جامه مردانی را بر تن می کند که در داخل شکست خورده اند. وی بی شک به خارج از مرزهاش وطنش بسیار سفر خواهد کرد. سفر به تعویق افتاده او به هند، اندونزی ، کره جنوبی و ژاپن که هفته آتی آغاز خواهد شد، بسیار به موقع خواهد بود . قدرت های آسیایی بسیار به قدرت ایالات متحده حساسیت نشان می دهند. تنها چند سال پیش اگر بار سفر به آسیا می بستید، تمام آنچه که می شنیدید بی ارتباطی میان ایالات متحده و طلوع قدرت چین بود .

وی در ادامه می افزاید: حقیقت قدرت گیری چین را نمی توان انکار کرد. چین در آسیا جنوب شرقی بر نفوذ خود می افزاید . همان قدرتی که اکنون از توان واشنگتن هم فراتر رفته است . چین با ابزار تجارت بر همسایگان خود پیشی گرفته و البته از همین ابزار به عنوان وسیله ای برای افزایش قدرت خود بر اطرافیان استفاده می کند. کشورهای آسیایی هم به دنبال این هستند که در بازار قدت منطقه ای جایی برای قدرت نمایی داشته باشند .

زکریا در یادداشت خود برای واشنگتن پست می آورد : توکیو اما به سرعت و با دقت به استراتژی خود در قبال پکن فکر می کند. ژاپن در تمام طول این مدت گمان می کرد که می تواند در جامه انفعالی فرو رفته و در مناقشه های چین با منطقه دخالت نکند. ژاپن همواره قصد داشت نقش میانجی را میان چین و آمریکا بازی کند . این باور اما دیگر امکان بال و پر زدن ندارد .
متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =