ایلنا نوشت:

دبیر کل خانه پرستار ایران گفت: چارت های بیمارستانی همگام با ارتقای خدمات درمانی به روز رسانی نشده و مربوط به 10 سال پیش است.

محمد شریفی مقدم افزود: طی 10 سال گذشته با توجه به نیاز روز و انتظارات مردم خدمات جدیدی از سوی پرسنل بهداشتی- درمانی ارائه شده اما متأسفانه بین این خدمات و چارت های بیمارستانی یکسان سازی و هماهنگی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که بودجه مراکز بهداشتی- درمانی و نیروی انسانی شاغل در آن بر اساس چارت های بیمارستانی پرداخت می‌شود، چارت های بیمارستانی جوابگوی مشکلات بیمارستان‌ها نیز نیست.

شریفی مقدم گفت: معمولاً میزان ضریب نیروی انسانی نسبت به تخت بر اساس چارت های بیمارستانی تنظیم می شود و این امر مشکلات موجود را پیچیده تر می کند. بر اساس مصوبات وزارت بهداشت طی 5-4 سال گذشته ضریب استاندارد تعداد پرستار به تخت بیمارستانی یک اعلام شده که باید طی برنامه توسعه اقتصادی دولت به 8/1 برسد. اما بسیاری از چارت های بیمارستان بر اساس همان ضریب یک نیرو به ازای هر تخت بیمارستانی، تنظیم شده و تغییری نداشته است.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به اینکه هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم، تصریح کرد: در زمان حاضر بر اساس نیاز جامعه بخش های جدید مانند آنکولوژی، CCU، ICU، آنژیوگرافی و... به بیمارستانها افزوده می شود که هیچ کدام از این بخش ها در چارت های بیمارستانی موجود نیست.

وی بروزرسانی چارت های بیمارستانی را در افزایش مجوز جذب نیرو مؤثر دانست و افزود: بسیاری از بیمارستان های دولتی، خصوصی و تأمین اجتماعی به دلیل به روز نبودن چارت های خود و فقدان مجوز استخدام نیروهای رسمی و پیمانی، برای جبران کمبود نیروی خود به جذب پرستاران شرکتی اقدام می کنند. در حالی که بکارگیری نیروهای شرکتی به صراحت از سوی دولت ممنوع اعلام شده است و جذب آنان حقوق پرستار و بیمار را تحت الشعاع قرار می دهد.

شریفی مقدم گفت: ردیف بهیار در بسیاری از چارت های بیمارستانی کشور وجود دارد در حالی که طی سالیان اخیر با حذف آموزشگاه های بهیاری عملاً هیچ بهیاری تربیت نمی شود و طبق قانون جایگزینی پرستار به جای بهیار نیز امکانپذیر نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
    0 0
    وزرات بهداشت ما چارت سازیش که خوبه,یه شبه همه بیمارستانا رو ادغام کنه تا مشکل چارتشون حل بشه