۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۴

حمیدرضا آصفی

مارادونا یک شخصیت دو وجهی دارد. یک وجه از شخصیت او برای ما برد را به همراه دارد و آن این است که با آمدن مارادونا به ایران، بخش قابل توجهی از مردم آرژانتین فکر دیگری در مورد ایران می‌کنند. ما در آمریکای جنوبی تقریبا با اکثر کشورها رابطه خوبی داریم به جز آرژانتین. این هم به خاطر این است که در کشور آرژانتین لابی صهیونیست‌ها خیلی بالاست. بعد از انفجار آمیا، آن‌ها توانستند چهره ایران را در کشورشان خراب کنند. گرچه بعدها مشخص شد این انفجار یک انفجار صوری بوده و ایران هیچ نقشی در آن نداشته است، اما باز هم رابطه ایران و آرژانتین خوب نشد و دو کشور نتوانستند رابطه برقرار کنند. ما تبرئه شدیم اما باز هم یخ روابط دو کشور باز نشده است.

حالا حضور مارادونا می‌تواند تاثیر خوبی روی این مسئله بگذارد. او در کشورش شخصیتی مشهور و محبوب است که محبوبیتش می‌تواند نکته‌ای بسیار مثبت باشد. او یک ورزشکار معمولی نیست. یک مربی معمولی نیست. مارادونا کسی است که آمدنش به ایران می‌تواند تاثیری در روابط سیاسی ایران و آرژانتین بگذارد. البته حضور او به طور مستقیم نمی‌تواند تاثیری روی روابط سیاسی ایران و آرژانتین بگذارد چون رابطه ایران و آرژانتین طوری نیست که حضور مارادونا بتواند آن را تغییر دهد. اما این حضور، تاثیرش را به طور غیر مسقتیم در روابط ایران و آرژانتین می‌گذارد. حضور او در ایران، برای ما یک برد سیاسی است. البته باز هم تاکید می‌کنم که حضور مارادونا به طور مستقیم تاثیری در روابط ایران و آرژانتین نمی‌گذارد. او به ایران می‌آید، حضورش تاثیری در افکار عمومی آرژانتین خواهد داشت و مثبت شدن افکار عمومی آرژانتین در مورد ایران، خود به خود فشاری روانی برای دولت این کشور است.

این همان تاثیری است که حضور مارادونا در ایران دارد. به هر حال این هم یک گام به جلوست. حسن دیگری که حضور او در ایران دارد، این است که او یک سوپر استار است و رسانه‌ها را با خودش به ایران می‌کشاند. او هر جا که باشد جلب توجه می‌کند. رسانه‌های همه دنیا می‌آیند که اخبار او را تهیه کنند. مخصوصا اگر قرار باشد مارادونا سرمربی تیم ملی ایران شود، این برای تیم ملی خیلی مهم و تاثیرگذار است. حضور او روی نیمکت تیم ملی ایران، فوتبال ایران را سر زبان‌ها می‌اندازد. البته یک نکته بسیار مهم در مورد مارادونا وجود دارد و آن این است که او به همان اندازه‌ای که محبوب است، در زندگی شخصی‌اش یک سری رفتارهایی دارد که در کشور ما ضد ارزش حساب می‌شوند.

نمی‌شود رفتارهای مارادونا را به راحتی شناخت. به همین دلیل است که انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی باید با بررسی‌های زیادی همراه باشد. اگر قرار است مسئولان فدراسیون فوتبال با او برای سرمربی‌گری تیم ملی هم مذاکره کنند، باید به جنبه‌های منفی حضور او در تهران هم فکر کنند. فکر می‌کنم اگر قرار است یک مربی خارجی را روی نیمکت تیم ملی بنشانیم بهتر است کسی را انتخاب کنیم که از نظر فرهنگی به ما بیاید. ضمن این‌که باید این را هم در نظر گرفت که اصلا کسی مثل مارادونا از نظر فنی به درد تیم ملی ایران می‌خورد یا نه؟ اگر بخواهید از من بپرسید می‌گویم او از نظر فنی به کار تیم ملی ایران نمی‌آید اما خب من کارشناس مسائل فنی فوتبال نیستم و بهتر است کارشناسان در مورد این موضوع اظهار نظر کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آدم فضايي IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
    0 0
    دمتون گرم
  • شهاب US ۱۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    مشکلات ما با این چیزا حل نمیشه آقای آصفی. ما فوتبالمون از پایه خراب هست. مرادونا بیاد سر مربی هم بشه باز چیزی فرق نمیکنه. تازه خیلی بدتر هم میشه چون مارادونا یک مربی احساسی هست. ما هم که ماشاالله هزار ماشاالله درگیر احساسات هستیم. فقط کم مونده ایشون بیان. ما به یک مربی احتیاج داریک که بیاد تیم رو به یک مسیر منطقی و به دور از احساسات کاذب و پفکی هدایت کنه.