رئیس کارتل مشهور مواد مخدر گلف که از بزرگترین مافیای مواد مخدر مکزیک به شمار می آمد در عملیات نیروهای امنیتی مکزیک از پای درآمد.

به گزارش کانزاس سیتی (kansascity)، آنتونیو ازکویال کاردناس گویلن (Antonio Ezequiel Cardenas Guillen) رئیس کارتل مشهور  مواد مخدر گلف (Gulf) روز جمعه در درگیری که چندین ساعت به طول انجامید، در شمال شهر مرزی  ماتاموروس (Matamoros) کشتند.

 کاردناس گویلن (Cardenas Guillen) با لقب تونی طوفان (Tony the Storm) شناخته می شود برادر اوسیل کارداناس گویلن ( Osiel Cardenas Guillen)  رهبر سابق این کارتل مواد مخدر است که هم اکنون در زندان به سر می برد. این افراد در زمره آخرین روئسای کارتلهای مواد مخدر به شمارمی روند که در درگیری با نیروهای فیلیپه کالدرون رئیس جمهور مکزیک اسیر یا کشته شده اند. نیروهای مسلح فیلیپه کالدرون در سراسر کشور برای نبرد با قاچاقچیان مواد مخدر مستقر شده اند.

بر اساس اعلام نیروی دریایی مکزیک درگیری اواخر شب جمعه در مرز براونزویل (Brownsville) تگزاس رخ داد و 4 مرد مسلح و 3 تفنگدار دریایی جان باختند.

وزارت دفاع مکزیک اعلام کرد: در این حادثه یک سرباز و یک خبرنگار محلی نیز جان خود را از دست دادند.  اهالی این شهر  از طریق پایگاه اینترنتی فیس بوک و تویتر به هم پیام دادند که در خانه های خود بمانند چون مقامات در جستجوی تیراندازان فراری هستند.

کاردناس گویلن 48 ساله (Cardenas Guillen) با  جورج ادواردو  کوستیلا سنچز (Jorge Eduardo Costilla Sanchez) کارتل قدرتمندی را تشکیل داده بودند که از زمان طولانی  کوکائین و ماریجوآنا به آمریکا قاچاق می کردند. او به اتهام قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده آمریکا تحت تعقیب قانونی بوده و مقامات آنجا برای هر کسی که اطلاعاتی درباره دستگیری اش ارائه می داد  پاداش 5 میلیون دلاری درنظر گرفته بودند.

مقامات مکزیکی  نیز نام این فرد را در لیست قاچاقچیان مواد مخدر تحت تعقیب ثبت کرده بودند و برای فردی که درباره او اطلاعاتی از مخفیگاهش ارائه می داد پاداش 2 میلیون دلاری درنظر گرفته بودند.

نیروی دریایی مکزیک در بیانیه ای اعلام کرد: این فرد در درگیری که 2 ساعت طول کشید  و 150 تفنگدار دریایی با 3 هلیکوپتر  و 17 خودروی نظامی در آن شرکت داشتند، کشته شد. این عملیات نتیجه بیش از شش ماه کار اطلاعاتی بود. سربازان زمانی که قصد داشتند کاردناس گویلن (Cardenas Guillen) را بازداشت کنند خودشان را به او نشان دادند اما در نهایت با نارنجک و سلاحهای سنگین مواجه شدند.

ال اکسپرسو (El Expreso) یک روزنامه نگار محلی در این باره گفت خبر قتل کارلوس گوایجاردو (Carlos Guajardo) گزارشگر روزنامه ای را که در درگیری کشته شد، در وب سایت خود قرار داده است. رسانه های خبری محلی گزارش داده بودند گواجاردو (Guajardo) در روز حادثه آن محل را ترک می کرده که به اتومبیلش بیش از 20 بار تیر اندازی شد.

گزارشگرانی که در کنار ال اکسپرسو (El Expreso) در اتاق خبر نشسته بودند  در وب سایت خود فقط درباره مرگ خشونت بار همکارشان نوشته اند.

نوار ویدیویی ارسال شده در یوتیوب نشان می دهد داد روز حادثه اتومبیلها در یک خیابان خلوت رفت و آمد می کنند در حالی که درگیری رخ داده بود و صدای تیراندازی مستمر از آن شنیده می شود. مردان در حالیکه ماسک بر روی صورت خود قرار داده اند از اتومبیل پیاده شده و با آن خیابان را مسدود می کنند.

بنا بر اظهارات ساکنان این منطقه که به دلیل ترس از اقدامات تلافی جویانه  نامشان را فاش نکردند، تیراندازی اوایل ساعت 11 بامداد در منطقه مسکونی ماتاموروس (Matamoros) آغاز شد.

اوسیل (Osiel) برادر قاچاقچی متوفی کارداناس گویلن (Cardenas Guillen) قبلاً رئیس کارتل گلف بود تا اینکه مقامات مکزیکی سال 2003 طی درگیری شدیدی او را در منطقه  ماتاموروس (Matamoros) بازداشت کردند. مقامات مکزیکی این مجرم را سال 2007 به مقامات ایالات متحده آمریکا تحویل دادند و او پس از اینکه فوریه همان سال در دادگاه تگزاس محاکمه شد به 25 سال زندان محکوم شد.

منطقه شمال شرقی مکزیک ، که زمانی از سوی کارتل خلیج کنترل می شده است شاهد افزایش خشونت و درگیری میان این کارتل و و کارتل موادمخدر زتاس (Zetas) بوده است. اعضای کارتل زتاس یک گروه مواد مخدر هستند که ماموران نظامی سابق آنها را به عنوان آدمکش استخدام کرده بودند. حاصل این درگیری ها تیراندازی بود و دهها جنازه سربریده در مناطق مختلف شهر رها شد.

مرگ کاردناس گویلن (Cardenas Guillen) موجب افزایش نبردهای کالدرون رئیس جمهور مکزیک  با کارتلهای مواد مخدر شده است.

الخاندروپویر(Alejandro Poire) سخنگوی بخش امنیت ریاست جمهوری مکزیک در این باره گفت: امروز، ما تلاش کردیم که یک گام معنی دار دیگر برای از بین بردن گروه های جنایتکار که آسیب زیادی به کشورمان وارد کرده اند برداریم. 

شایان ذکر است که آرتورو بلتران لیوا (Arturo Beltran Leyva)،  رهبر کارتل بلتران لیوا (Beltran Leyva) در  16 دسامبر سال 2009 طی یک حمله ناگهانی در خارج از مکزیکوسیتی کشته شد. سربازان مکزیکی در تاریخ 29 ژوئیه سال جاری کارتل سینالوا (Sinaloa) را کشتند. پلیس فدرال  در 30 اوت خبر دستگیری ادگار والدز ویارئال (Edgar Valdez Villarreal) با نام مستعار لا باربیه (La Barbie) را آشکار کرد. تفنگداران دریایی در دوازدهم سپتامبر نیز از دستگیری سرجیو ویارئال باراگان (Sergio Villarreal Barragan) که از روئسای کارتل بلتران لیوا (Beltran Leyva) بوده خبر دادند.

کشف اجساد گردشگران

مقامات استان گوئررو (Guerrero) Guerrero نیز اعلام کردند: خویشاوندان  بیست گردشگری که در شهر آکاپولکو(Acapulco) گم شده بودند  آنها را شناسایی کردند. تفنگداران دریایی اجساد 5 تن از آنها را با 18 جسد دیگر که در یک قبر مخفی دفن شده بودند کشف کردند.

فرناندو مونرئال (Fernando Monreal) Monreal ، رئیس پلیس تحقیق استان گوئررا (Guerrero) گفت: بستگان توریستهای ربوده شده 30 سپتامبر وسایل شخصی آنها را شناسایی کردند.

قتل خشونت بار برادر دادستان

مقامات مکزیک قبلاً در این روز اعلام کرده بودند  که هشت عضو کارتل مواد مخدر برادر دادستان سابق این ایالت را شکنجه کرده و او را با خشونت کشتند.

فاکوندو روساس(Facundo Rosas) کمیسر پلیس فدرال  در این خصوص به یک روزنامه محلی گفت:  بعداز اعتراف یکی از متهمان در بازجویی  جسد ماریو انجل گونزالس رودریگوئز (Mario Angel Gonzalez Rodriguez) در یک خانه در حال ساخت در شهر  چیهواهوا (Chihuahua) کشف شد . البته نصف جسد این فرد در آنجا دفن شده بود و نصفه دیگر آن روی زمین بود.
در نوار ویدئویی که از گونزالس گرفته شده او در حالی که تفنگی بر روی شقیقه اش قرار داده شده گفت خواهرش قبلاً برای یکی از گروههای رقیب کار می کرده است.

از زمانی که فلیپه کالدرون در اواخر سال 2006  مبارزه با جرایم سازمان یافته را آغاز کرد بیش از 28 هزار مکزیکی در خشونت های مرتبط با مواد مخدر کشته شدند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو بيكار ملت IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    نيروانتظامی ما با سلاح سبك بايد بره به جنگ قاچاقچيان مواد مخدر مرزی كه سلاح سنگين دارند، نيرو های مسلح هم ديگه هيچ همكاری با بچه های نيرو انتظامی هم نميكنه دريغ‌!!!!