۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۴

کرایگ موندی، مدیر مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری‌های مایکروسافت از ایده‌های تازه و روزهای سخت مایکروسافت می‌گوید.

محبوبه عمیدی: هر مبتکری، دیدگاه‌هایی تازه برای خانه آینده دارد و برای مایکروسافت این شامل ارتباط شما با خانه‌تان از طریق صداواستفاده از حس لامسه می‌شود. اما شرکتهای فناوری چطور می‌توانند، با ادامه رکود اقتصادی در جهان به ابتکار فکر کنند؟

تصور کنید آشپز‌خانه شما بتواند زمان استفاده از دارویتان را یادآوری کند، یا آیینه میز آرایش به شما بگوید چقدر با این لباس جدید بهتر به نظر می‌آیید. این‌ها بعضی از ایده‌های کرایگ موندی، مدیر مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری‌های مایکروسافت است که در گفت‌وگو با خبرنگار بی‌بی‌سی مطرح شده است.

در حالی که هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان پیشگویی کند فناوری چگونه زندگی ما را دستخوش تغییر خواهد کرد، این کار موندی است که روی طرح‌ها و میزان موفقیت آن‌ها در آینده حساب کند. او به عنوان یکی از اعضای گروه علمی جدید باراک اوباما، هم‌چنین وظیفه کمک به رئیس‌جمهور ایالات متحده را در درک فصل مشترک میان فناوری و جامعه به عهده دارد.

او یکی از این 20 کارشناس است که وظایف آن‌ها را این‌طور توضیح می‌دهد: «این گروه روی بعضی موضوعات زمانبر در زمینه علوم و فناوری تمرکز خواهد کرد و خواهد دید که آنها چگونه می‌توانند ما در پیشبرد کشور رو به جلو هدایت و همراهی کنند. در محدوده صنعت، باید سرمایهگذاری بیشتری توسط دولت و بخش خصوصی صورت بگیرد، مخصوصاً به مسائل کلیدی مانند محیط‌‌زیست، حفظ سلامتی و آموزش باید بیشتر توجه شود. ترکیبی انگیزشی از سرمایه گذاری‌های صنفی، افزایش طول دوره‌های سرمایه‌گذاری و حمایت دولتی از تحقیقات بنیادی، همگی در کنار هم می‌توانند این مسائل را هدف بگیرند و به بهبود مشکل کمک کنند».

آن‌طور که از نمایش یک فیلم اختصاصی در این شرکت، از اینکه آینده به چه چیز شبیه خواهد بود، برمی‌آید، مایکروسافت جهشی از صفحه کامپیوترها به نیازهای بنیادی انسان‌ها در خانه‌های آنها خواهد داشت. مایکروسافت امیدوار است نوآوری را نه فقط به سمت کامپیوتر شما یا تلفن همراه‌تان، که گوشه‌گوشه خانه‌های آینده هدایت کند.

مهم‌ترین نگرانی‌ها
مایکروسافت علاوه بر این، در حال حاضر روی یکی از مهم‌ترین مسائل روز یعنی محیط‌زیست تمرکز کرده است این تمرکز علاوه بر محصولات این شرکت، سطوح وسیعتری را نیز در بر می‌گیرد. موندی، یک طرح سه بخشی را برای انجام این کار توضیح می‌دهد تا در بخش سنتی به نوآوری بپردازد:

«بخش اول، کار روی محصولات مایکروسافت است به نحوی که اطمینان حاصل کنیم آنها همان‌قدر که امکان دارد، کارآیی دارند. راه حل دوم در واقع این است که با استفاده از محصولات مایکروسافت، قادر به پایین آوردن تولید گازهای گلخانه‌ای توسط دیگران هم باشیم و بالاخره، راهحل نهائی برای انرژی، استفاده بسیار محدود یا عدم استفاده از انواع منابع کربنی انرژی است. برای رسیدن به این نقطه، فکر می‌کنم دنیا به نوآوری‌ها و اختراعات تازه‌ای در این زمینه نیاز داشته باشد».

یکی از قدمهای مایکروسافت در این زمینه، ابزاری برای مدیریت تولید گازهای گلخانه‌ای توسط شرکت‌ها است: «این ابزار، پیشخوانی برای تعیین فعالیت‌های مرتبط با تولید کربن هر شرکت است که می‌تواند راهکارهایی را برای گرفتن تصمیم صحیح در مورد ساختمان‌ها و کارکنان ارائه کند. این پیشخوان قابلیت مدیریت فعالیت‌های متفاوت مانند مسافرت را نیز داراست. مطمئناً زمان رکود اقتصادی، بهترین زمان برای تحقیق و توسعه به نظر نمی‌رسد. بسیاری از شرکت‌ها دارند، برای سرپا ماندن سخت تلاش می‌کنند و به هیچ‌وجه نمی‌خواهند در شرایط فعلی ریسک تازه‌ای بکنند».

روزهای سخت
اما موندی مطمئن است، شرکت‌های فناوری می‌توانند در روزهای سخت نقش راهگشا را بازی کنند: «همه شرکت‌های فناوری به سمت منبعی از نوآوری و ایده‌های تازه گرایش دارند و بارها دیده‌ایم که مردم بعد از یک دوره افسردگی و رکود، دوباره به موضوعات تازه و اتفاقات جدید رو آورده‌اند».

موندی تأکید می‌کند، نوآوری صنعت و ایده‌های تازه به معنی این‌که صنعت گرفتار آشفتگی و نگرانی نشده، نیست، در پایان ماه گذشته، سود سه ماهه مایکروسافت 32% کاهش نشان داده که در تاریخ 23 ساله این شرکت بی‌سابقه است.

موندی می‌گوید: «مایکروسافت هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر فعال در بخش فناوری زیان دیده است. به یک دلیل ساده، این شرکت به دلیل کاهش در خرید، متضرر شده است. در مورد ما، قسمت بزرگی از فروش مایکروسافت در ارتباط مستقیم با خرید کامپیوترهای شخصی است و این بازار، سال به سال با مشتریان کمتری روبه‌رو می‌شود و در نتیجه سود ما هم کاهش پیدا می‌کند».

کرایگ موندی بر اهمیت محیط مساعد و مناسب برای رشد نوآوری هم تأکید می‌کند و می‌گوید: «وجود این عوامل در کنار یکدیگر نتیجه می‌دهند، زیرساخت، سرمایه کافی و مهم‌تر از هر دوی اینها، محیطی کاملاً علمی و آموزشی».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =