ایسنا نوشت:

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، عادات غذایی در سنین پائین شکل می‌گیرد. زیاده‌روی در مصرف هله هوله‌ها در این سنین، پرفشاری خون، کلسترول بالا، پوکی استخوان، کم خونی و پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالی را به دنبال دارد.

 از زمان کودکی باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده‌های اصلی و میان وعده‌های غذایی توجه کرد. بنابراین پدر و مادر باید توجه داشته باشند که کودکان از رژیم غذائی آنها الگوبرداری می‌کنند.

مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل نمک زیاد، چربی و شکر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، پرفشاری خون، پوکی استخوان و افزایش کلسترول خون در دوران بزرگسالی را سبب می‌شوند. این گونه تنقلات دارای افزودنی‌های رنگی، نگه دارنده‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی هستند که مصرف بی‌رویه آنها پرتحرکی و بیش فعالی کودکان را سبب می‌شود.

میزان بالای نمک، پفک و شوری آن باعث می‌شود که ذائقه کودکان به سمت شوری پیش رود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری فشارخون را افزایش می‌دهد که در بزرگسالی زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی می‌شود.

بر اساس اعلام وب‌دا، برای ایجاد رنگ نارنجی پفک از مواد طبیعی مانند کاروتن و پودر نمک استفاده می‌شود که ضرری به بدن نمی‌رساند ولی اگر از رنگ‌های مصنوعی تارتازین استفاده شود، می‌تواند مُضر باشد و انباشته شدن این مواد مصنوعی در بدن باعث سرطان و بیماری شود.

همچنین مصرف بی‌رویه نوشابه بویژه همراه با غذا، علاوه بر سیری کاذب جذب مواد مغذی مانند کلسیم را کاهش داده و پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت.

بر پایه این گزارش مصرف مداوم هله هوله و تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک قبل از غذا باعث محروم شدن کودکان از غذاهای اصلی و درنتیجه سوء ‌تغذیه آنان می‌شود. مصرف چیپس و پفک کودکان را از تغذیه‌ای سالم محروم می‌کند. در مراحل تهیه پفک، پودر ذرت پرس می ‌شود و در حرارت بسیار بالا قرار می ‌گیرد تا به صورت حجیم درآید. در چنین شرایطی روغن موجود در پفک می‌سوزد و تولید پراکسید می‌کند که در حرارت و نور، مقدار آن بیشتر است و مصرف آن سلامت کودک را تهدید می‌کند.

بر اساس این مطالعات، پفک 9 برابر حجم خود آب جذب می‌کند و کودک با خوردن پفک و به دنبال آن آب، احساس سیری کاذب کرده و در نتیجه از خوردن غذای سفره محروم و دچار کمبود تغذیه‌ای از جمله کم خونی و چاقی می‌شود. مصرف چیپس به دلیل شوری و روغن زیاد خطراتی مشابه پفک برای سلامت بدن در‌ بر دارد.

همچنین مصرف هله هوله میزان جذب غذا‌های مفید را کاهش می‌دهد. در واقع مصرف هله هوله‌ها موجب سوء تغذیه و سوء جذب مواد غذایی مفید در بدن می‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می‌دهد. اگر این مواد به صورت تنوعی مصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر مصرف آ‌نها به صورت مداوم و پشت سر هم باشد، عوارض منفی در بدن فرد ایجاد می‌کند. بنابراین باید از مصرف زیاد چیپس و پفک در یک زمان کوتاه و به صورت مداوم و طولانی‌ مدت جدا خودداری کرد. همچنین مصرف بی‌رویه مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، شکلات و آب نبات ذائقه کودک را به خوردن مواد شیرین عادت داده و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =