فارس: رئیس جمهور ترکیه در نامه‌ای که آن را برای مقامات ناتو ارسال کرد، اعلام کرد که کشورش در زمینه طرح سپر موشکی آمریکا همکاری نمی‌کند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "عبدالله گل " رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه در نامه‌ای خطاب به مقامات ناتو مخالفت خود با استقرار سامانه‌های ضد موشکی در خاک کشورش را به اطلاع آنها رسانده است.
رهبران ترکیه اصرار دارند که سپر موشکی که قرار است در چارچوب ناتو ایجاد شود، باید در جهت تامین امنیت کشورهای عضو این سازمان باشد و سند نهایی در خصوص این طرح که قرار است در نشست سران ناتو در لیسبون تصویب شود، نباید حاوی تهدیدی برای کشور خاصی باشد. واضح است که منظور وی ایران است.

علاوه بر ایران، موضوع مورد اختلاف دیگری بین واشنگتن و ترکیه، اسرائیل است. در حالیکه آمریکا همچنان به حمایت از این رژیم بعنوان متحد نزدیک خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد، دولت ترکیه اخیرا اسرائیل را در لیست رسمی تهدیدات امنیتی برای این کشور گنجانده است.
در پیمان ناتو دو تمایل کاملا متضاد در رابطه با طرح ایجاد سپر موشکی در اروپا وجود دارد. از یک سو آمریکا خواستار همکاری فعال روسیه در این زمینه است، در حالی که ترکیه که خود عضو ناتو است، مخالف استقرار سامانه‌های ضد موشکی در خاک این کشور است.

"فیلیپ کرولی " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه در واشنگتن اعتراف کرد که کشورش هیچ مانعی برای فعال سازی همکاری‌ها بین روسیه و ناتو در زمینه ایجاد سپر ضد موشکی نمی‌بیند و این مسئله در نشست سران روسیه-ناتو قرار است در تاریخ 20 نوامبر برگزار شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
"سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که این کشور در صورتی حاضر به همکاری با ناتو در زمینه ایجاد سامانه‌های دفاع ضد موشکی در خاک اروپا است که منافع هر دو طرف بطور مساوی تامین شود.

بنا به گفته لاوروف، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست لیسبون به تشریح مواضع روسیه در قبال این مسئله می‌پردازد و در صورت توافق طرفین امکان همکاری در این زمینه وجود دارد.
در شرایطی که روسیه حاضر به همکاری با ناتو در زمینه طرح سپر موشکی است، مقامات آنکارا با استقرار سامانه‌های این طرح در خاک ترکیه مخالفت کرده‌اند. آنچه باعث تناقض شده است، اینکه آمریکا بطور غیرعلنی ایران را تهدید اصلی برای امنیت اروپا می‌داند، در حالیکه ترکیه نه تنها چنین خطری احساس نمی‌کند، بلکه عملا درصدد تقویت دوستی و توسعه همکاری‌های خود با ایران است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =