رامین مهمان‌پرست از احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه در اعتراض به اقدام انجام شده مبنی بر استفاده از نامی مجعول برای خلیج فارس در بازی‌های آسیایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: بعد از اتفاق نامناسبی که در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی انجام شد یادداشت اعتراض‌آمیز سفارت ایران در پکن تسلیم مقامات کشور چین شد و در اعتراض به این اقدام سفیر چین در تهران احضار و تذکر لازم به آنان داده شد.

  • برای کشورهایی مانند چین که عضو دایم شورای امنیت هستند و ادعا می‌کنند برای برقراری صلح و امنیت این ساختار را طراحی کرده‌اند تاسف می‌خوریم و تعجب می‌کنیم که چطور مساله‌ای که مورد استناد تاریخی و همه اسناد بین المللی است به این راحتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
  •  توجیحاتی که در مورد عدم مسوولیت در قبال این حادثه مطرح می‌شود قابل قبول نیست. به هیچ وجه در مقابل مسائلی که مربوط به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی‌مان می‌شود کوتاه نخواهیم آمد.


استقرار سپر دفاعی موشکی ناتو در منطقه

  •  نیات مشکوکی پشت سر این ماجرا به نظر می‌رسد که نگرانی کشورهای منطقه و جهان اسلام را ایجاد کرده است. ما نه تهدیدی برای کشورهای منطقه هستیم و نه کشوری در منطقه ما غیر از رژیم صهیونیستی تهدیدی برای این منطقه به شمار می‌رود.
  • این گونه اقدامات در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های فرامنطقه‌یی صورت می‌گیرد.کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و نگرانی‌هایی که در منطقه و جهان اسلام به وجود آمده است را با هوشیاری برطرف کنند.
  • ترکیه کشور دوست و همسایه ما است. ما با کمک و رایزنی‌ها و ارتباطاتی که داریم همه موضوعات را مورد بحث قرار می‌دهیم. نگرانی در این مورد نیز به مقامات ترکیه منعکس شده و اعلام کرده‌ایم نسبت به این برنامه تردید جدی وجود دارد.
  • موضوع اصلی این اقدام در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و حفاظت از آن در مقابل تجاوزات و جنایت‌هایی است که انجام می‌دهد که امیدواریم کشورهای منطقه اجازه ندهند این گونه اقدامات صورت گیرد.
  •  به اندازه کافی در کشورهای منطقه این توانایی وجود دارد که با مشارکت هم امنیت منطقه را تامین کنند و به کسی اجازه تعرض ندهند.


در مورد زمان مذاکرات با 1+5 به توافق رسیده‌ایم

  •  راجع به زمان به توافق رسیده‌ایم و در مورد سایر جزییات نیز به محض اینکه توافق حاصل شود اطلاع رسانی خواهد شد.


چارچوب‌ موضوعات مورد بحث در مذاکرات در حال شکل گرفتن است

  • در مورد مذاکره با 1+5 بحث‌هایی که باید مطرح شود توسط تیم‌های مذاکره کننده باید مورد رایزنی قرار گیرد و هر توافقی که حاصل شود کارها دنبال خواهد شد. مفهوم آمادگی طرفین برای شروع مذاکرات بدان معنی است که در مورد موضوعات مورد بحث چارچوب‌ها در حال شکل گرفتن است.
  •  آقای رییس‌جمهور تاکید داشته است ملت ما از حقوق اساسی خود دست نخواهد کشید و راجع به آن با هیچ‌کس مذاکره نخواهد کرد. این بحثی است که ملت و مسوولان روی آن تاکید کرده‌اند و شامل همه حقوق ما در همه موارد می‌شود.


پرونده دو تبعه آلمانی در قوه قضاییه است

  • پرونده آنها در قوه قضاییه در دست رسیدگی است زمانی که نتیجه رسیدگی مشخص شود اطلاع‌رسانی دقیقی انجام خواهد شد.

بحران ایجاد شده در هائیتی و تلاش کشورها برای کمک‌رسانی به مردم آنجا

  • کمک‌رسانی به همه مردم جهان در نقاطی که دچار گرفتاری‌های مختلفی ازجمله بلایای طبیعی می‌شوند باید در دستور کار همه جوامع انسانی و دولت‌ها قرار گیرد. از ابتدا که حادثه زلزله در هائیتی به وقوع پیوست ایران اقدام برای کمک‌رسانی را به سرعت دنبال کرد و هم اکنون نیز این موضوع مورد توجه است.
  • امیدواریم با همت بین‌المللی و جهانی همه کشورها اقدام سریع خود را برای نجات مردم هائیتی دنبال کنند. ما نیز به نوبه خود در این رابطه احساس مسولیت می‌کنیم و مسائل لازم را دنبال خواهیم کرد.


انتشار اخباری مبنی بر اقدام سفیر یکی از کشورهای اروپایی با همراهی همسرش برای ورود غیرمجاز دارو به ایران

  • یکی از سایت‌های خبری مطلبی را در این رابطه منتشر کرده بود که قاچاق دارو در حال انجام شدن است و بعضی از سفرای اروپایی در آن نقش دارند ما این مطلب را پیگیری کردیم و از طریق مقامات رسمی وزارت بهداشت و درمان جویا شدیم که آنان این موضوع را تکذیب و تاکید کردند که این موضوع صحت ندارد.

 حصر خانگی رهبران نارضیان در برمه 

  •  مباحثی که مربوط به کشور میانمار می‌شود موضوع داخلی آن کشور است و باید آن را با ذکر حواشی که در آن وجود دارد دنبال کرد. صرف نظر از اینکه این اقدام مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است و ما نیز معتقدیم برقراری دموکراسی و تعیین حق سرنوشت در هر کشوری می‌تواند به رشد آن کمک کند باید توجه داشته باشیم که کشورهای غربی و مقامات آمریکایی سال‌هاست که مشکلات زیادی برای مردم میانمار به وجود‌ آورده‌اند که آن صحنه‌های زشت و منفی را هیچ‌گاه پوشش خبری نمی‌دهند و سعی می‌کنند نکاتی را اشاره کنند که حق مردم میانمار را تضییع کنند. در هر صورت آنچه که توسط مردم هر کشوری دنبال می‌شود که در تعیین سرنوشت‌شان نقش داشته باشد مورد احترام ملت ما خواهد بود.

سفر وزیر امور خارجه افغانستان به تهران 

  •  سفر وزیر خارجه افغانستان به ایران در مورد برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور بوده است و موضوعات زیادی در دستور کار برای همکاری داریم.
  • این سفر با توجه به وضعیت کشور افغانستان برای آماده کردن زیرساخت اقتصادی آن کمک کرد تا بتوانیم به صورت مدون برای توسعه روابط برنامه‌ریزی داشته باشیم. طبیعی است در ملاقات وزیران خارجه مباحث منطقه‌ای نیز مطرح شود اما از آن نکته‌ای که اشاره شد خبری ندارم و فکر هم نمی‌کنم چنین مطلبی صحت داشته باشد.

 شکایت نیجریه از ایران به سازمان ملل

  •  این موضوع به یکی از شرکت‌هایی که محموله‌ای را برای کشور ثالثی ارسال کرده بود مربوط می‌شود و سوءتفاهمی برای دولت نیجریه ایجاد کرده بود که برطرف شده است.
  •  این شرکت اسناد کار تجاری خود را ارائه کرده و از پاسخگویی به هر سوالی که ممکن است برای دولت نیجریه ابهام ایجاد کرده باشد نیز خودداری نکرده است. بنابراین این مساله در حد سوءتفاهم در موضوع تجاری است و بهره‌برداری‌ بیشتر از آن و پرداختن به مسائل تبلیغاتی در راستای فضاسازی‌هایی است که برخی از کشورها به دنبال برهم زدن روابط خوب ایران و نیجریه و سایر کشورها هستند.
  •  منافع کشورهای آفریقایی و ایران با توجه به سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم حتما با روابط خوب این کشورها و ایران تامین خواهد شد.

برنامه‌ریز‌ی مفصلی برای همکاری‌ دو جانبه با کشورهای آفریقایی داریم

  •  برنامه‌ریز‌ی‌های مفصلی برای همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌یی با کشورهای آفریقایی داریم و در سیاست خارجی‌مان این برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم و معتقدیم ظرفیت‌های بسیار بالایی برای همکاری‌ها وجود دارد.

 علت انجام نشدن گفت‌وگو بین فتح و حماس 

  •  همه می‌دانند علت شکست این مذاکرات چیست. از ابتدا پیش بینی می‌شد که رژیم صهیونیستی پایبند به هیچ مساله‌ای نباشد. آنها به دنبال تامین حقوق ملت فلسطین نیستند و از مذاکرات سازش برای سرپوش گذاشتن بر برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.
  • توصیه‌ای که ما همواره به احزاب و گروه‌های مختلف فلسطینی داشته‌ایم توجه به این نکات است. مطمئن باشند رژیم صهیونیستی به دنبال برقراری صلح و امنیت و تامین حقوق مردم فلسطین نخواهد بود و بهتر است با وحدت نظر بین گروه‌های فلسطینی به دنبال تامین حقوق خود به شکل اصولی و ریشه‌یی باشند. این گونه مذاکرات با طرفی که به هیچ وجه نه مشروعیت دارد و نه قائل به اصول انسانی و بین‌المللی است به نتیجه نخواهد رسید.


سعد حریری برای پیگیری توافقات امضا شده در سفر رییس جمهور به لبنان به تهران می‌آید

  •  طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده و براساس توافقات به ویژه پس از سفر موفقیت‌آمیز رییس‌جمهور به لبنان برای پیگیری توافقات و اسنادی که در این سفر امضا شد قرار است آقای سعد حریری سفری به کشور ما داشته باشد که در دستور کار قرار دارد.

اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که قرار است 27 آبان در باکو 

  •  قبل از اجلاس سران نشست کارشناسان ارشد و نمایندگان ویژه برگزار خواهد شد و موضوعات مورد بحث در آنجا مورد تاکید و توافق قرار خواهد گرفت و دستور کار اجلاس تعیین می‌شود و پیشنهاداتی برای برنامه‌هایی که باید دنبال کرد ارائه می‌شود.
  • اجلاس وزارت خارجه قبل از اجلاس سران تشکیل خواهد شد و رییس‌جمهور نیز در سفر خود به باکو علاوه بر مباحث پنج جانبه ملاقات‌هایی با سران کشورهای ساحلی خزر خواهد داشت و سفر رسمی دو جانبه خود را به آذربایجان یک روز قبل از اجلاس سران در برنامه دارد.
  • مهمترین نکته‌ای که در دستور کار قرار دارد توافق‌نامه امنیتی مربوط به دریای خزر، سازمان همکاری‌های اقتصادی خزر، مباحث مربوط به زیست‌محیطی این دریا و توافق‌نامه مربوط به امور شیلات است.

پیام برگزاری مانور ولایت 3 در آستانه برگزاری مذاکرات با کشورهای 1+5

  • کشوری که می‌خواهد از استقلال خود دفاع کند و تجربه مشاهده توطئه‌هایی مختلفی را در طول سالیان پس از انقلاب داشته است حتما با آمادگی دفاعی و نشان دادن قدرت دفاع از کشور و تمامیت ارضی هم در صلح و امنیت منطقه نقش خواهد داشت و هم جنبه بازدارندگی را در طرف مقابل ایجاد می‌کند. وی گفت: اینکه نیروهای دفاعی کشور ما آمادگی خود را به نمایش بگذارند نشان دهنده نقش موثر ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و توانایی‌های بالای دفاعی برای بازدارندگی از هرگونه نیت سوء نسبت به این کشور یا کشورهای منطقه خواهد بود. هرچقدر کشورهای منطقه تواناتر و مقتدرتر از خود و منطقه دفاع کنند خطر رژیم‌هایی که مخالف منافع کشورهای منطقه هستند را کاهش می‌دهند.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108882

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    شما كوتاه اومديد كه اونا نوشتن خليج ع ر ب ي. الكي شعار نده
  • محمدعلی DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    ببخشید کی سفیر چین احضار شدند؟ یواشکی؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    در مورد اعتراض ایران نسبت استفاده نا مجعول از خلیج فارس چیزی نمی گن...؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    مهمان پرست كجا گفته بود نيجريه به سازمان ملل شكايت كرده ، عنوان خبر خواست خودتان بوده است
  • ایرانی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    به مسئولان ایران تبریک می گیم . خوب دور و برتون رو نگاه کنین ببنین اگر جایی مونده که هنوز ندادینش زحمت اونم بکشین. مثل مولانا که شد ماله ترکیه.