دبیر ستاد حقوق بشر ایران در جمع اعضای جنبش غیرمتعهدها با تشریح سیستم قضایی کشورمان گفت : از ویژگی های منحصر به فرد دستگاه قضایی ایران مستقل بودن آن از سایر قوا و باز بودن آن است که سبب می شود اولا همه چیز در آن شفاف است و ثانیا اگر نقصی پدیدار شد، سیستم خودش آن را اصلاح می کند.

دکتر محمد جواد لاریجانی که به منظور دفاع از مبانی حقوق بشری ایران در سازمان ملل در نیویورک به سر می برد در ادامه به همکاری گسترده ایران با شورای حقوق بشر اشاره کرد و گفت: در حالیکه هیچ یک از کشورهای غربی به راحتی پذیرای گزارشگران ویژه نمی شوند ایران تا کنون شش گزارشگر موضوعی را پذیرفته است که از میزان استاندارد آن هم بالاتر است.

با این همه لاریجانی با اشاره به رفتارهای خصمانه غربی ها در قبال ایران تصریح کرد: در شرایط طبیعی از آمدن هر گزارشگری به ایران مانند گذشته استقبال میکنیم اما زمانیکه احساس کنیم در شرایط غیر طبیعی قرار گرفته ایم در برابر آن می ایستیم.

مشاور امور بین الملل ریاست قوه قضائیه با اعلام اینکه ایران به شدت با ارائه پیش نویس قطعنامه در کمیته سوم سازمان ملل مخالف است، تاکید کرد همکاری و تعامل سازنده ایران با شورای حقوق بشر که منجر به تصویب گزارش یوپی آر کشورمان شد بهترین دلیل بر باطل بودن اقدام کشورهای غربی در ارائه پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی است.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایران از پیچیده ترین و دقیق ترین سیستم های قضایی برخوردار است گفت : ما به داشتن چنین سیستمی افتخار می کنیم. در این سیستم قضات صرفا بر اساس قوانینی که برای ما محترم هستند حکم می دهند و کسانی که قوانین ما را نمی پسندند حق توهین به آن را ندارند.

لاریجانی خطاب به کشورهای عضو غیرمتعهدها  مورد خانم آشتیانی را تشریح کرد و با اشاره به اینکه اصلی ترین جرم او مشارکت در قتل همسرش می باشد، گفت:  در ایران سنگسار حکم بسیار نادری است که در شرایط کاملا حاد صادر می شود اما به هرحال این قانون نیز جزء کوچکی از قوانین گسترده جزایی ما محسوب می شود اما درمورد اعمال آن دقت های بسیار زیادی صورت می گیرد.

لاریجانی درپاسخ به سوال یکی از اعضای گروه نم که پرسیده بود چرا به جای حکم سنگسار از حکم اعدام استفاده نمی شود گفت : متاسفانه در پیش نویس این قطعنامه نیز صدور حکم سنگسار به منزله صدور حکم اعدام فرض شده است درحالیکه سنگسار به معنی اعدام نیست و این نشانه عدم آگاهی و غرض ورزی بانیان این قطعنامه است.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به هجمه وسیع رسانه ای غربی ها درباره ارائه پیش نویس این قطعنامه گفت : ما نه تنها با این قطعنامه مخالفیم بلکه با این فرایند مخالف هستیم و آن را نابود کننده حقوق بشر می دانیم. حقوق بشر نباید پوششی برای دخالت سایرکشورها و سرپوشی برای اغراض نادرست سیاسی کشورها باشد.

جواد لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دستیگری چند نفر از وکلای زندانیان گفت : ماهمانگونه که سوء استفاده از نام حقوق بشر از سوی خارجی ها را نمی پذیریرم در داخل کشورمان نیز اجازه نمی دهیم کسی به نام دفاع از حقوق بشر دست به تخلف و اقداماتی فراقانونی بزند حال چه به اسم وکیل  و چه به اسم مدافع حقوق بشر.

دبیر ستادحقوق بشر ایران با تاکید براینکه همه باید در چارچوب قانون فعالیت کنند گفت : کسانی که مدعی وکالت هستند به جای اینکه در دادگاه ها و در مراکز حقوقی به دنبال استیفاد حقوق موکلین خود باشند به کشورهای غربی سفر می کنند و دائما درحال گفتگو با رسانه های خارجی هستند که هیچ ارتباطی با مسئولیت وکالت آنها ندارد.

لاریجانی با اعلام اینکه هیچکس مصاحبه با رسانه های خارجی را ممنوع نکرده گفت : مسئله گفتگو با رسانه های خارجی نیست. موضع اصلی این است که برخی از وکلا به جای اینکه درپی حقوق موکلان خود باشند با ایراد اتهام به سیستم قضایی و سیاسی کشور و با زیر سوال بردن نظام در مسیر دیگری غیر از کمک کردن به موکلان خود قدم برمی دارند که باید مسئولیت اظهارات خود را بپذیرند.

سخنرانی دکتر لاریجانی برای اعضای گروه جنبش غیرمتعهدها با استقبال زیادی مواجه شد به گونه ای که ماجد عبدالعزیز نماینده دائم مصر در سازمان ملل و رئیس نشست نمایندگان کشورهای عضو نم چندین بار این اظهارات را روشنگرانه و موثر خواند و در پایان تاکید کرد : ما نیز مانند ایران نسبت به این اقدام ابراز تاسف می کنیم و مخالفت خود را نسبت به ارائه این پیش نویس در مجمع عمومی با صدور یک بیانیه اعلام خواهیم کرد."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۷
    0 0
    اگه شما درستشون نکنین دارن همین کارو میکنن
  • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۷
    0 0
    چشم جناب وکیل الوکلا!!! شما هم به جای اینکه هی مصاحبه کنید در سیما خاضر شویدبه همان امور حقوق بشری تان برسید.