رسانه های خارجی روز پنجشنبه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو را بازتاب دادند و نوشتند که احمدی نژاد طی سخنانی تاثیر تحریم ها را به ' نیش پشه ' تشبیه کرد.

رئیس جمهور اسلامی ایران پنجشنبه شب پس از سفر دو روز به باکو برای شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار با مقام های جمهوری آذربایجان و همتایان خود به تهران بازگشت .

به گزارش ایرنا رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه برای شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار و گفت وگو با مقام های کشور همسایه آذربایجان در راس هیاتی به باکو سفر کرد.

رسانه های اسپانیایی ضمن بازتاب سخنان احمدی نژاد درباکو به نقل از وی اعلام کردند که ایران آماده گفت وگو با گروه 1+5 براساس عدالت و احترام متقابل است.

' افه ' خبرگزاری رسمی و روزنامه ' لاوانگواردیا ' گزارش دادند: محمود احمدی نژاد که برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو پایتخت آذربایجان به سر می برد طی یک مصاحبه مطبوعاتی آمادگی کشورش برای مذاکره براساس عدالت و احترام متقابل با اعضای گروه 1+5 را اعلام کرد.

رسانه های اسپانیایی به نقل از رییس جمهوری افزودند: برخی‌ ازاعضای این گروه (1+5 ) به دلیل داشتن اخلاق استثماری می‌ خواهند امتیازاتی را دراین مذاکرات به دست آورند .

روزنامه لاوانگواردیا دراین باره به نقل از احمدی نژاد نوشت: هنگامی که مذاکرت درباره برنامه هسته ای ایران در اوج خود بود، آنها برای تضعیف ایران تصمیم به تحریم گرفتند اما اکنون ازآن زمان شش ماه گذشته است و ایران نشان داد که تحریم ها فایده ای ندارند.

بنا براین نوشته، احمدی نژاد تحریم های سازمان ملل را به 'نیش یک پشه' تشبیه کرد و افزود: علیرغم این تحریم ها اقتصاد ایران پیشرفت کرده است .

این روزنامه غربی در ادامه افزود: احمدی نژاد به گروه 1+5 خاطرنشان ساخت که مذاکرت باید برای ایجاد عدالت باشد و براساس برابری پیش برود.

این روزنامه اسپانیایی به نقل از رییس جمهوری اضافه می کند: اکنون حتی بر سر مکان برگزاری مذاکرات نیز توافقی صورت نگرفته است درحالیکه ایران استانبول را پیشنهاد کرده آنها ژنو را به عنوان محل برگزاری مذاکرات مطرح می کنند.

'میدل ایست آنلاین' دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه نشست کشورهای دریای خزر را مهم تر یافته و این رویداد را منعکس کرد.

پایگاه اطلاع رسانی میدل ایست آنلاین با اشاره به برگزاری نشست کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو و دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه این نشست، ملاقات مزبور را برای رفع سوءتفاهم بین تهران - مسکو بسیار مهم دانست.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، میدل ایست آنلاین نوشت: روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه نشست کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو به امید رفع شکاف در روابط دو متحد سنتی با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، گفت وگوی دوجانبه 'دمیتری مدودف' و 'محمود احمدی نژاد'، جلسات نشست کشورهای حاشیه دریای خزر را تحت الشعاع قرار داد.

این رسانه نوشت : روابط تهران و مسکو در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) سال جاری میلادی بعد از تاخیرهای فراوان و اعلام رسمی نفروختن موشک های 'اس 300' و تسلیحات دیگر به سردی گرایید.

شدت متشنج شد.

ایران نارضایتی خود را از این اقدام روسیه و عمل نکردن به قرارداد پنهان نکرد و احمدی نژاد اخیرا روسیه را تحت نفوذ شیطان (آمریکا) دانست.

'سرگئی پیخودکو'، مشاور ارشد مدودف در سیاست خارجی، پیش از برگزاری نشست کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: 'ما متقاعد شده ایم که به دلیل اعمال تحریم ها باید راهکارهای تازه ای بیابیم که همکاری پایدار با ایران از جمله در زمینه مسئله هسته ای و گفت و گو در این باب را قطعی سازد.'

وی افزود: 'تحریم ها همه روابط با ایران را در بر نمی گیرد و ادامه بخش مهمی از همکاری ها حتی با وجود تحریم ها ممکن است.'

میدل ایست آنلاین در خاتمه نوشت: به نظر نمی رسد سومین نشست کشورهای حاشیه دریای خزر، به خودی خود بتواند به پیشرفتی در حل مناقشه اصلی، یعنی نحوه تقسیم دریا نایل آید.

شبکه تلویزیونی'ان 24' آلمان نیز اجلاس باکو را از دریچه روابط تهران و مسکو دید.

این شبکه با تهیه گزارشی درباره اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کرد: ایران و روسیه درحاشیه این نشست به سمت کاهش تنش در روابط حرکت می کنند.

این شبکه تلویزیونی افزود: تهران همچنان از تصمیم دیمیتری مدودف به خودداری از تحویل موشک های زمین به هوای اس 300، انتقاد می کند و در خصوص حمایت روسیه از تحریم ها (علیه ایران) گلایه مند است.

خبرگزاری فرانسه نیز که طی یک هفته گذشته تلاش دارد اجلاس باکو را تحت شعاع روابط ایران و روسیه قرار دهد از باکو گزارش داد: طبق اعلام کرملین، 'دمیتری مدودف'، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در اولین دیدار با همتای ایرانی اش پس از تیره شدن روابط تهران و مسکو، گفت که ایران باید برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشد.

'سرگئی پریخودکو'، مشاور ارشد مدودف در سیاست خارجی پس از دیدار روسای جمهوری روسیه و ایران در باکو گفت: 'این گفت وگو، ماهیتی کاملا شفاف داشت '

وی افزود: 'مدودف درباره اهمیت استمرار صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران سخن گفت.'

خبرگزاری های فرانسه و رویترز نیز گزارش دادند: رییس جمهور ایران روز پنجشنبه در پایتخت جمهوری آذربایجان غرب را مورد انتقاد قرار داد.

برگزاری فرانسه نوشت: احمدی نژاد در کنفرانس خبری در باکو از تلاش های غرب برای اعمال فشار بر ایران انتقاد کرد.

فرانس پرس افزود: احمدی نژاد گفت ما همیشه آماده مذاکره بوده ایم. آنان فکر می کنند با اعمال فشار بر ایران می توانند کاری انجام دهند ولی نمی توانند.

احمدی نژاد گفت: آنان ( غربی ها) فکر می کنند تحریم موجب تغییر خواسته مردم ایران خواهد شد، اما مردم کشورمان با این تحریم ها از خواسته شان دست نخواهند کشید.

ایران و کشورهای غربی قرار است در تاریخ 5 دسامبر (14آذر) مذاکرات را از سربگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، احمدی نژاد در این کنفرانس خبری در مورد موضوع سکینه آشتیانی ( زن محکوم به سنگسار به اتهام زنا) ‌با بی اساس خواندن انتقادهای آمریکا گفت: در آمریکا اکنون 53 زن به مرگ محکوم شده اند، چرا کشورهای جهان از آمریکا نمی خواهند که این زنان محکوم را ببخشد؟

خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب اظهارات رییس جمهوری اسلامی ایران گزارش داد: محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه از کشورهای صنعتی خواست تا چنانچه خواهان دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات با تهران هستند از تهدید ایران دست بکشند.

وی که در یک کنفرانس خبری در جریان سفرش به جمهوری آذربایجان سخن می گفت، به این مساله که آیا این مذاکرات بین ایران و شش کشور غربی برای ماه آینده میلادی برنامه ریزی شده است یا خیر، اشاره ای نکرد.

رئیس جمهور ایران گفت: چنانچه آنان خواهان دستیابی به نتایج مثبتی هستند باید از فکر کردن همانند مهاجمان دست بردارند.

در این بین کشورهایی هستند که همانند مهاجمان می اندیشند و فکر می کنند با اعمال فشار بر ما و تهدید کردن می توانند به پیامدهای مثبتی دست پیدا کنند.

احمدی نژاد افزود: آنان باید این شیوه های قدیمی را تغییر دهند در غیر این صورت ، نتایج مشابهی به دست خواهد آمد. هیچ تحریمی مردم ایران را عوض نخواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داوود خان IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۷
    0 0
    چه پشه‌ي غول پيكري و چه نيش كشنده اي!
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    پشه مالاریا نباشه یوقت مالاریا بگیریم و بمیریم
  • بدون نام GB ۱۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    آره ولی پشه مالاریاست. اگه درمون نشه ویران گره...