به گزارش خبرآنلاین، کارگردانان تازهکار سینمای ایران پرچمدار سینمایی خواهند بود که جلال مقدم، سهراب شهید ثالث، ابراهیم گلستان، امیر نادری، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، پرویز کیمیاوی، فرخ غفاری، فریدون گله، علی حاتمی و مسعود کیمیایی خاطرات اصیل آن را رقم زدهاند و نسل بعد، از رخشان بنیاعتماد تا اصغر فرهادی و جعفر پناهی، ابراهیم حاتمیکیا، کمال تبریزی و رضا میرکریمی آثار ماندگاری خلق کردهاند.
حالا طیف جدیدی به واسطه پروانههای ساخت معاونت سینمایی فعلی قدم به این عرصه میگذارند که تصور آینده درخشان کاری برای اغلب آنان به دلیل پیشینه نامشخص سینماییشان دشوار به نظر میرسد.
جواد شمقدری و علیرضا سجادپور بعد از حضور در معاونت امور سینمایی توجهی ویژه به نسل جدید نشان دادند؛ نسلی که گاه جوانان فیلمکوتاهساز نبودهاند و هر یک به ترتیبی راه به سینما پیدا کرده و پروانه ساخت فیلم سینمایی خود را در مقام کارگردان و تهیهکننده به دست آوردهاند.
آمار و ارقام پروانههای ساخت صادر شده در دوران مدیریت این افراد به وضوح نشان میدهد گرایشی جدی به باز کردن درهای سینمای برای ورود افرادی تازهکار به این عرصه وجود دارد. این تفکر با آمار 30 درصدی فیلم اولیهای سال 1389 بیش از پیش جان میگیرد و نشان میدهد گویا مدیران جدید سینمایی علاقه زیادی به شکل دادن گروه جدید سینماگران ایرانی دارند.
در هر دورهای مدیران سینمایی یک اصل را به عنوان مهمترن دغدغه و اولویت خود در نظر گرفتهاند؛ ارائه تعریف جدید از سینما در دوران محمدعلی نجفی آغاز و در مقطع مدیریت فخرالدین انوار و سیدمحمد بهشتی به تثبیت رسید. با حضور عزتالله ضرغامی در معاونت امور سینمایی برخی فیلمها به سفارش و نظر معاونت سینمایی تولید شد و با ورود سیفالله داد به معاونت سینمایی نگاهها بازتر و فضا برای بیان موضوعات ملتهب اجتماعی باز شد.
محمدحسن پزشک از تفکر نخبهگرای دوران مدیریت داد فاصله گرفت و محمدمهدی حیدریان از سینمای به روزی گفت که به گفته خودشان مخاطب محور بود. محمدرضا جعفری جلوه خواستار شکل دهی به سینمای ملی، ایرانی، شرقی و اسلامی بود و در نهایت شمقدری از سینمایی با فضایی باز و شفاف سخن میگوید که عملاً سهم قابل توجه آن متعلق به تازهکارانی است که مروری بر گذشته کاری برخی از آنان کارنامه معتبری پیش روی قرار نمیدهد.
در مقطعی کانون کارگردانان سینمای ایران نظارتی جدی بر چگونگی ورود کارگردانان به سینمای ایران داشتند و نسل جدید فیلمساز اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 در شرایطی شکل گرفت که پیشینه کاری آنان مورد تایید صنف کارگردانان بود.
انتقاد بسیار از این طرح موجب حذف آن و نظارت مستقیم اداره کل نظارت و ارزشیابی بر این جریان شد؛ جریانی که حاصل آن را میتوان صدور 19 پروانه ساخت برای افرادی چون مهدی عظیمی میرآبادی، رضا درمیشیان، مهدی مظلومی، محمدرضا خاکی، قربان محمدپور، فاطمه ابوالقاسمی (تهیهکننده)، بهاره رضایی، فرهاد گلی (تهیهکننده)، پدرام علیزاده، حمید طالقانی، فرزاد اژدری، کامشاد کوشان، علی بهادر (تهیهکننده)، ماشاالله شاهمرادیزاده، روحانگیز شمس، عباس مرادیان، بهمن گودرزی، مانلی شجاعیفرد، افسانه منادی، محمدعلی صفورا و عطالله سلیمانیان دانست که برخی از آنان پروانه ساخت کاری را دریافت کردهاند که کارگردان و تهیهکننده هر دو فیلم اولیاند.
نگاهی به سال ورود و فیلمهایی که برخی کارگردانان در اولین گام ورود خود به سینما ساختهاند تصویر امروز سینما را نشان میدهد و نتیجه کار امروز فیلمسازان نوظهور میتواند تصویری از فردای سینمای ایران، دورانی که نسل تازهکار امروز داعیهدار سینما شدند پیش رو قرار دهد؛ نسلی که حضور او نه تنها سرنوشت سینمای ایران را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه میتواند گروه جدید سینماگر را به سینما و اصناف سینمایی معرفی کند.
جدولی شامل فیلم اول فیلمسازان سینمای ایران، کارگردانانی که اغلب آنان در ابتدای ورود یا سالها فیلم کوتاه ساخته بودند یا دستیار کارگردانان سرشناس بودند و برخی از تئاتر به سینما آمده بودند میتواند ترکیببندی سینمای ایران، تجربیات سالهای دور، روند ورود فیلمسازان سرشناس و گاه به فراموشی سپرده شده و از همه مهمتر شرایط ورود آنان را به سینما تصویر کند؛ اینکه کدام فیلمساز با نخستین گام توان خود را نشان داد و در آن سالها فیلم اولیها چه میساختند و در این سالها چه میسازنند.
سال ساخت |
فیلم |
سال ساخت |
خلاصه داستان |
عنوان مدیر سینمایی |
1360 |
آفتاب نشینها |
مهدی صباغزاده |
نگاهی به حکمرانی خانها در روستاها و آزادیخواهی برخی روستائیان |
مهدی کلهر |
1360 |
پاییزان |
رسول صدرعاملی |
سفر ناتمام خانوادهای برای مهاجرت از ایران |
مهدی کلهر |
1360 |
دست شیطان |
حسین زندباف |
اشاره به ماجرای طبس و برخی فعالیتهای سیاسی بعد از آن |
مهدی کلهر |
1361 |
توبه نصوح |
محسن مخملباف |
لطفعلی خان کارمند با سابقه بانک ناگهان سکته میکند و میمیرد. اما هنگام دفن او اطرافیان مطلع میشوند که او زنده است. |
مهدی کلهر |
1361 |
مرگ دیگری |
محمدرضا هنرمند |
یک فرمانده در آستانه شروع جنگی بزرگ با فرشته مرگ خود مواجه میشود. |
مهدی کلهر |
1362 |
نقطه ضعف |
محمدرضا اعلامی |
کشمکش میان یک متهم و مامور دستگیری او. |
فخرالدین انوار |
1362 |
نینوا |
رسول ملاقلی پور |
حکایت حضور رزمندهای جوان در جبهه. |
فخرالدین انوار |
1363 |
مردی که زیاد میدانست |
یداله صمدی |
کارمند جوانی که از زندگی سخت خود ناراضی است، با پیرمرد مرموز سیاهپوشی ملاقات میکند. |
فخرالدین انوار |
1364 |
کلید |
ابراهیم فروزش |
روایت سه کودکی که در خانه گیرافتادهاند. |
فخرالدین انوار |
1364 |
تنوره دیو |
کیانوش عیاری |
روایتی از زندگی ساکنان روستایی دور افتاده. |
فخرالدین انوار |
1364 |
جادههای سرد |
مسعود جعفری جوزانی |
در فصل زمستان جوانی به نام اسماعیل ناچار میشود برای تهیه داروی پدر بیمارش به شهر برود. |
فخرالدین انوار |
1364 |
شهر موشها |
محمدعلی طالبی |
روایتی عروسکی از ماجراهای خیالی موشها. |
فخرالدین انوار |
1364 |
مادیان |
علی ژکان |
اندوه مادری که به دلیل فقر ازدواج دختر خود را در ازای دریافت یک مادیان پذیرفته. |
فخرالدین انوار |
1364 |
هویت |
ابراهیم حاتمیکیا |
جوانی به واسطه تصادف حافظه خود را از دست میدهد. |
فخرالدین انوار |
1365 |
دزد و نویسنده |
کاظم معصومی |
رحمان پس از آزادی از زندان تصمیم دارد شرافتمندانه زندگی کند، اما به دلیل سوء سابقه موفق به یافتن کار نمیشود |
فخرالدین انوار |
1365 |
رابطه |
پوران درخشنده |
مشکلات زندگی دختری که توان سخن گفتن و شنیدن ندارد و معلم او را در مسیر به دست آوردن تواناییها کمک میکند. |
فخرالدین انوار |
1365 |
طلسم |
داریوش فرهنگ |
روایت اتفاقات عجیبی که برای عروس و دامادی بعد از مراسم عروسی رخ میدهد. |
فخرالدین انوار |
1366 |
تحفهها |
ابراهیم وحیدزاده |
حکایتی طنزگونه از فردی که تلاش میکند جایی برای خود در میان ثروتمندان بیابد. |
فخرالدین انوار |
1366 |
خارج از محدوده |
رخشان بنیاعتماد |
بدبیاری مردی در شب دوم حضور در خانه تازه خود و ورود دزد به خانهاش او را مجبور میکند در محله خود زندانی به راه کند. |
فخرالدین انوار |
1366 |
ماهی |
کامبوزیا پرتوی |
نوجوانی به نام جواد، که پدرش در زندان است، روز عید ماهی قرمزی به دست میآورد و به خانه میبرد |
فخرالدین انوار |
1367 |
نار و نی |
سعید ابراهیمیفر |
عکاس جوانی شب هنگام با جسد نیم جان پیرمردی مواجه میشود او را به بیمارستان میرساند. |
فخرالدین انوار |
1368 |
آخرین پرواز |
احمدرضا درویش |
روایتی از سفر پرخطر مادر و فرزندی به خارج باری درمان پسر. |
فخرالدین انوار |
1368 |
بچههای طلاق |
تهمینه میلانی |
یک دانشجوی رشته سینما مربی خصوصی دختر نوجوان میشود که والدینش از هم جدا شدهاند. |
فخرالدین انوار |
1368 |
پاتال و آرزوهای کوچک |
مسعود کرامتی |
دنیای واقعی در هم میریزد و کودکان به جای بزرگترها کار میکنند و بزرگترها به مدرسه میروند. |
فخرالدین انوار |
1368 |
تمام وسوسههای زمین |
حمید سمندریان |
پیرزنی به نام ماه بانو هنگام ترک روستای زادگاهش خاطرات گذشته را مرور میکند. |
فخرالدین انوار |
1368 |
کاکلی |
فریال بهزاد |
دختری که با پرنده خود «کاکلی» انس گرفته او را از دست میدهد. |
فخرالدین انوار |
1369 |
پرده آخر |
واروژ کریم مسیحی |
تاج الملوک و کامران میرزا، تنها بازماندگان دودمان رفیع الملک، برای تصاحب مجدد خانه موروثی خانواده دست به توطئه میزنند |
سیدمهدی فریدزاده |
1370 |
اوینار |
شهرام اسدی |
تیوای بشیر قاطرچی پیر راهی سفری پر خطر میشود. |
سیدمهدی فریدزاده |
1370 |
بدوک |
مجید مجیدی |
جعفر و جواد بعد از مرگ پدرشان در روستا توسط یک راننده ربوده شده و از هم جدا میشوند. |
سیدمهدی فریدزاده |
1370 |
هور در آتش |
عزیزاله حمیدنژاد |
داستان پدر و پسری که راهی جبهه میشوند اما پدر به علت کهولت سن پشت جبهه میماند. |
سیدمهدی فریدزاده |
1370 |
پوتین |
عبداله باکیده |
گروهی بسیجی در اسارت سربازان دشمن هستند. |
سیدمهدی فریدزاده |
1371 |
سایههای هجوم |
احمد امینی |
جلال و خانوادهاش که در منطقهای مرزی درخوزستان زندگی میکنند با شروع جنگ و مهاجرت همسایهها تنها میمانند. |
عزتالله ضرغامی |
1372 |
هبوط |
احمدرضا معتمدی |
آدم خود را جایی رها کرده و اکنون حیران و سرگردان در جستوجوی دیگران است. |
عزتالله ضرغامی |
1373 |
آدم برفی |
داود میرباقری |
مهاجرت غیرقانونی ایرانیان به ترکیه و گرد هم آمدن آنان در آنجا اتفاقاتی را سبب میشود. |
عزتالله ضرغامی |
1373 |
نیش |
همایون اسعدیان |
یک سروان نیروی انتظامی در جستوجوی کسانی است که باعث قتل همسر و فرزند خردسالش شدهاند. |
عزتالله ضرغامی |
1373 |
بادکنک سفید |
جعفر پناهی |
دختری در آستانه عید برای خرید از خانه خارج میشود اما پول خود را گم میکند. |
عزتالله ضرغامی |
1373 |
کلاه قرمزی و پسرخاله |
ایرج طهماسب |
عروسک کلاه قرمزی به شهر میآید تا به تلویزیون برود و کنار آقای مجری قرار بگیرد. |
عزتالله ضرغامی |
1374 |
درخت جان |
فرهاد مهرانفر |
پیرزنی ماجراها سیرزندگی و آیینهای قوم کهن تالش را برای نوهاش تعریف میکند. |
عزتالله ضرغامی |
1374 |
دکل |
عبدالحسن برزیده |
مجاهدتها برای حفظ آبادان. |
عزتالله ضرغامی |
1375 |
ابر و آفتاب |
محمود کلاری |
فیلمبرداری یک فیلم با بروز اتفاقات دور از انتظاری دچار مشکل میشود. |
عزتالله ضرغامی |
1375 |
سرعت |
محمدحسین لطیفی |
بهزاد شایقی قهرمان اتومبیلرانی قبل از مسابقه اصلی رقیب خود را از دور مسابقه خارج میکند. |
عزتالله ضرغامی |
1375 |
فصل پنجم |
رفیع پیتز |
ازدواج دختر و پسری از دو قبیله دردسر آفرین میشود. |
عزتالله ضرغامی |
1375 |
مردی شبیه باران |
سعید سهیلی |
منصور قاسمی یکی از فرماندهان برون مرزی سپاه در جریان حمله نیروهای دشمن موجی و دستگیر میشود. |
عزتالله ضرغامی |
1375 |
مسافر جنوب |
پرویز شهبازی |
نوجوان اهوازی برای گذراندن تعطیلات نوروزی و دیدار از اقوامش راهی تهران میشود. |
عزتالله ضرغامی |
1376 |
سیب |
سمیرا مخملباف |
مردی دختران خود را سالها در خانه زندانی کرده تا اینکه همسایگان پادرمیانی میکنند. |
سیفالله داد |
1377 |
سیاوش |
سامان مقدم |
سیاوش نوازنده معروف که پدر خود را در جنگ از دست داده است، پس از ازدواج مجدد مادرش دچار اختلالات عاطفی میشود. |
سیفالله داد |
1378 |
جمعه |
حسن یکتاپناه |
بیان زندگی یک کارگر افغانی در اطراف تهران. |
سیفالله داد |
1378 |
زمانی برای مستی اسبها |
بهمن قبادی |
تصویری از سختیهای زندگی نوجوانی در مرز ایران و عراق. |
سیفالله داد |
1378 |
کودک و سرباز |
سیدرضا میرکریمی |
سربازی که در انتظار مرخصی نوروزی است این امکان را به دست نمیآورد. |
سیفالله داد |
1378 |
نیمه گمشده |
محمدعلی باشه آهنگر |
راحیل که نگران حال نامزدش علی است، بیخبر نزد علی به جبهه میرود. |
سیفالله داد |
1379 |
از کنار هم میگذریم |
ایرج کریمی |
قصه انسانهایی که درگیری آنان با زندگی شهری مشکلاتی برایشان ایجاد میکند. |
محمدحسن پزشک |
1379 |
زندان زنان |
منیژه حکمت |
سه روایت از زندانیهای زن. |
محمدحسن پزشک |
1379 |
قطعه ناتمام |
مازیار میری |
مرد جوانی برای جمعآوری موسیقی محلی زنان سرزمینش به خراسان میرود. |
محمدحسن پزشک |
1379 |
هفت پرده |
فرزاد موتمن |
چهار جوان بعد از تلاش بسیار برای به دست آوردن پول تصمیم به دزدی میگیرند. |
محمدحسن پزشک |
1380 |
نامههای باد |
علیرضا امینی |
سرباز از مناطق دورافتاده کشور، برای انجام خدمت وظیفه به پادگانی در اطراف تهران اعزام میشوند. |
محمدحسن پزشک |
1381 |
آبادان |
مانی حقیقی |
پیرمردی قصد ترک تهران و سفر به آبادان را دارد. او میخواهد بسته امانتی را پیش از سفر به دوستی قدیمی که نشانی خاصی از او ندارد، تحویل دهد. در این میان خانوادهاش در جستوجوی او هستند. |
محمدمهدی حیدریان |
1381 |
جایی دیگر |
مهدی کرمپور |
عدهای که قصد ترک ایران داشتند گرد هم میآیند و این همراهی موجب بروز مسائلی تازه میشود. |
محمدمهدی حیدریان |
1381 |
رای باز |
مهدی نوربخش |
یک روز آزادی یک زندانی سبب میشود ترجیح دهد به زندان بازگردد. |
محمدمهدی حیدریان |
1381 |
رقص در غبار |
اصغر فرهادی |
همراهی مردی تارک دنیا با پسر جوانی زندگی جدیدی پیش روی آنان قرار میدهد. |
محمدمهدی حیدریان |
1381 |
پرندهباز کوچک |
رهبر قنبری |
پسربچهای به خاطر زندانی بودن پدرش در کنار خانوادهاش زندگی فقیرانهای را میگذراند. |
محمدمهدی حیدریان |
1382 |
خواب تلخ |
محسن امیریوسفی |
مردهشوری احساس میکند در آستانه مرگ است. |
محمدمهدی حیدریان |
1382 |
سیمای زنی در دوردست |
علی مصفا |
دختر قبل از خودکشی به خانه مردی تلفن میزند و پیغام میگذارد که قصد خودکشی دارد. |
محمدمهدی حیدریان |
1382 |
بوتیک |
حمید نعمتاله |
پسر جوانی به طور اتفاقی با دختری روبهرو میشود که از خانه فرار کرده. |
محمدمهدی حیدریان |
1383 |
ازدواج به سبک ایرانی |
حسن فتحی |
دختر یک خانواده سنتی ایرانی قصد ازدواج با مردی خارجی دارد. |
محمدمهدی حیدریان |
1383 |
ما همه خوبیم |
بیژن میرباقری |
استفاده از دوربین دیجیتال و هماهنگی آن با داستان |
محمدمهدی حیدریان |
1383 |
یک شب |
نیکی کریمی |
نگاه آسیب شناسانه به حضور یک زن در جامعه |
محمدمهدی حیدریان |
1383 |
ماهیها عاشق میشوند |
علی رفیعی |
تصویر عاشقانهای از وصال دو عاشق بعد از سالها و گنجاندن تأثیر غذا در این روند |
محمدمهدی حیدریان |
1384 |
پابرهنه در بهشت |
بهرام توکلی |
فضاسازی متفاوت از یک بیمارستان روانی و انسانهای حاضر در آن |
محمدرضا جعفریجلوه |
1384 |
چندکیلوخرمابرایمراسم تدفین |
سامان سالور |
روایت سیاه و سفید زندگی افرادی رانده شده از جامعه |
محمدرضا جعفریجلوه |
1384 |
یادداشت بر زمین |
علی محمد قاسمی |
خلاقیت بالا در ارائه تصاویری بدیع از شمال کشور و بیان داستانی نامتعارف |
محمدرضا جعفریجلوه |
1385 |
باز هم سیب داری |
بایرام فضلی |
بیان دیگرگون داستانهای فلکلور و حکایت انسانهای ناکجا آبادی که در عین تفاوت شباهت بسیار با انسان امروز |
محمدرضا جعفریجلوه |
1386 |
اشکان، انگشتر متبرک و. . . |
شهرام مکری |
وارد کردن اشکال جدید فیلمسازی و پیوند دادن داستانها و فضاهای متفاوت در ترکیب فیلمی تجربی |
محمدرضا جعفریجلوه |
1386 |
تنها دو بار زندگی میکنیم |
بهنام بهزادی |
شکست زمان و کنار هم چیدن همه اتفاقاتی که در آستانه خودکشی مردی رخ میدهد. |
محمدرضا جعفریجلوه |
1388 |
فصل بارانهای موسمی |
مجید برزگر |
پسر نوجوانی به دلیل طلاق پدر و مادرش با مشکلاتی روبهرو میشود. |
محمدرضا جعفریجلوه |
1388 |
دیگری |
مهدی رحمانی |
پسر نوجوانی با مردی که تصور میکند قصد ازدواج با مادرش را دارد راهی تهران میشود. |
محمدرضا جعفریجلوه |
1388 |
بدرود بغداد |
مهدی نادری |
حکایتی از حضور سربازان آمریکایی در عراق. |
محمدرضا جعفریجلوه |
نظر شما