قاهره بخشی از خاطرات جرج بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا که می گوید حسنی مبارک همتای مصریش به او گفته است دولت صدام حسین تسلیحات میکربی دارد را رد کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه یکشنبه شب از قاهره گزارش داد: سلیمان عواد، سخنگوی ریاست جمهوری مصر هرگونه اظهار نظر منتسب به مبارک در خصوص برخورداری عراق از تسلیحات یاد شده را به شدت رد کرد.

جرج بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود که با عنوان لحظه های تصمیم‌گیری منتشر شد، گفته است که مبارک به تامی فرانکس، فرمانده نیروهای آمریکایی گفته بود عراق از تسلیحات میکربی برخوردار است و قرار است از آن علیه نیروهای این کشور (آمریکا) استفاده کند.

بوش گفته است که مبارک از بیم برانگخته شدن اعراب از اعلام این اتهامات خودداری می‌کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: اطلاعات به دست آمده از یک رییس جمهوری خاورمیانه ای که خیلی خوب صدام را می‌شناخت، بسیار بر من تاثیر گذار بود.

این درحالی است که عواد با اعلام اینکه مبارک در آن زمان به رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی نسبت به پیامدهای حمله به عراق هشدار داده بود، گفت این اقدام نقض آشکار قانون بین‌المللی به شمار می‌رود.

وی افزود، مبارک در آن زمان اعلام کرده بود که حمله به عراق، یک ماموریت آسان نخواهد بود و با مقاومت شدید مواجه خواهد شد و این کشور از تمام تسلیحاتی که در اختیار دارد بدون ذکر نوع اسلحه، استفاده خواهد کرد.

احتمال برخورداری عراق از تسلیحات کشتار جمعی، میکربی، شیمیایی و یا هسته ای بهانه‌ای برای حمله نظامی آمریکا در مارس ‪ ۲۰۰۳)‬فروردین ‪ (۱۳۸۲‬به این کشور بود. در پی حمله به عراق مشخص شد که این کشور هرگز زرادخانه ای با این تسلیحات نداشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =