همزمان با وقوع حادثه میدان کاج سعادت آباد تهران سردار دکتر اسماعیل احمد ی مقدم فرمانده نیروی انتظامی دستور بررسی های دقیق و کارشناسی را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس‏‏،در راستای این دستور نیروی انتظامی با بکار گیری کارشناسان خبره خود اقدام به بررسی اسناد و مدارک و اظهار نظرات شهود و تحقیقات محلی از مطلعین در صحنه جرم کرد که نتایج آن به شرح ذیل می باشد.

درگیری به وجوآمده بر اثر رابطه عشقی و غیراخلاقی بود که بین قاتل (ی- ج) و مقتول (م-ح) بر سریک زن (س ) وجود داشت که نهایتا منجر به درگیری و قتل یکی از در مورخ 6/8/1389آنها شد.

در تاریخ 6/8/1389 قاتل طی یک تماس تلفنی با مقتول و تهیه یک قبضه سلاح سرد(چاقو) به سمت دفتر کار مقتول می رود.لیکن به علت عدم حضور مقتول در دفتر از محل دور شده و به آژانس (ت-ت) مراجعه و درخواست سرویس برای عزیمت به شهرک غرب را می کند.

آژانس مذبور در ساعت 50/9 دقیقه یک دستگاه خودرو به رانندگی شخصی بنام (ک) اعزام می کند.

قاتل پس از سوار شدن بر خودرو و طی مسافت کوتاهی متوجه می شود که مقتول در جلوی دفتر کار( آژانس مسکن) حضور دارد. لذا از خودرو پیاده به طرف مقتول رفته و با وی درگیر می شود.

مقتول با سلاح سردی (چاقو) که از قبل تهیه کرده بود وی را مجروح می کند.

درساعت 9 و 55 دقیقه و 28 ثانیه یکی از شهروندان که شاهد این درگیری بود با پلیس 110 تماس گرفته و موضوع را به پلیس اطلاع می دهد که اولین واحد در ساعت 9 و 59 دقیقه در سر صحنه حاضر می شود و با توجه به نزدیکی بیمارستان مدرس به صحنه جرم مجروح توسط عوامل درمانی این بیمارستان با یک عدد برانکارد چرخدار و یک عدد کپسول اکسیژن بلافاصله به این بیمارستان منتقل می شود.

گفتنی است‏،همزمانی که مجروح روی زمین افتاده بود یک پزشک رهگذر که از آنجا می گذشت با مشاهده وضعیت مجروح که خون زیادی از او رفته بود به ماموران توصیه می کند مجروح حتما باید توسط کادر پزشکی به بیمارستان منتقل شود.

مجروح در ساعت 10 و 5 دقیقه مورخ فوق در این بیمارستان پذیرش شده و تحت درمان قرار می گیرد.

در ساعت 10 و 30 دقیقه مجروح توسط دو پزشک متخصص معاینه مجدد می شود که به منظور درمان و معالجه در ساعت 10 و 45 دقیقه به اطاق عمل اعزام و تحت عمل جراحی قرار می گیرد که علی رغم تلاش پزشکان مجروح در ساعت 13 همان روز بر اثر شدت جراحات وارده فوت می کند.

همزمان با انتقال مجروح به بیمارستان ماموران کلانتری 134 شهرک غرب که در محل حاضر بودند قاتل را که تهدید به خودکشی می کرد در ساعت 10 و 11 دقیقه با شگرد های پلیسی و اقدامات مشاوره ای آرام و وی را دستگیر می کنند.

مدت زمان بر زمین ماندن مجروح با فرض اینکه قاتل بلافاصله پس از کرایه اتومبیل از آژانس که ساعت 9 و 50 دقیقه می باشد و انتقال مجروح به بیمارستان در ساعت 10 و 5 دقیقه گزارش شده است حداکثر 15دقیقه می باشد.

با تحقیقات به عمل آمده و مستندات موجود مشخص شده است که از زمان وقوع حادثه تا زمان حضور ماموران در صحنه 4 دقیقه و 5 ثانیه طول کشیده است که با حضور ماموران در صحنه تنها 5 دقیقه و 28 ثانیه به طول انجامید تا مجروح به بیمارستان مدرس منتقل شود.

همچنین متهم پس از 11 دقیقه شناسایی و دستگیر می شود که طولانی ترین فیلم تهیه شده از صحنه جرم نیز 9 دقیقه و 12 ثانیه می باشد که بلافاصله توسط یکی از شهروندان ضبط وتهیه شده است و تنها 4 دقیقه و 5 ثانیه طول می کشد که تمام هماهنگی های لازم برای انتقال مجروح به بیمارستان صورت پذیرد.

با توجه به اینکه از زمان سوار شدن قاتل بر خودروی آژانس و درگیری و انتقال مجروح به بیمارستان تنها 15 دقیقه بطول انجامیده است از این 15 دقیقه پلیس بعد از 5 دقیقه در سر صحنه حاضر و در مدت 5 دقیقه تمام هماهنگی ها در راستای انتقال وی به بیمارستان صورت گرفته است.

برابر بند 3 از ماده 3 قانون بکارگیری سلاح مصوب 18/1/1373 که اشعار می دارد در صورتی که مامورمان مشاهده کنند یکی یا چند نفر مورد حمله واقع شده حق بکارگیری سلاح را دارند پس بنا به استناد و استدلال قانون مذکور موضوع استفاده از سلاح توسط ماموران در این واقعه منتفی است و از طرفی مستند به مواد 61 و 62 از قانون مجازات اسلامی که در متن خود تبیین داشته اولا دفاع با تجاوز و خطر باید متناسب باشد و دوما مقاومت و قصد فرار در مقابل قوای انتظامی در زمان دستگیری از سوی متهم واقع گردد که در این مقوله متهم نه قصد حمله و نه مقاومت نسبت به ماموران را داشته که مامورین از سلاح استفاده نمایند از طرفی وفق ماده 18 آئین دادرسی کیفری مصوب 1378 که چهار وظیفه را برای ضابطین دادگستری به محض اطلاع از وقوع جرم در جرائم مشهود احصاء نموده که عبارتنداز:

الف-حفظ آلالت و ادوات‏،آثار و علائم جرم

ب- جلوگیری از فرار متهم یا توانی

ج- تحقیقات محلی

د- اطلاع رسانی به مقام قضایی که تمام این موارد از سوی ماموران حاضر در صحنه جرم رعایت شده است.

اگر چه عملکرد پلیس در این حادثه توسط رسانه های گروهی به ناحق مورد هجمه تبلیغاتی قرار گرفته است، لیکن نیروی انتظامی معتقد است ماموران به وظایف خود به درستی عمل کرده و با مهارت و تسلط کامل صحنه را مدریت نموده اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    دستشان درد نكند
  • حق گو FR ۱۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 1
    اگه یه بچه بسیجی اونجا بود به همه اون پلیس های ترسو میفهماند ... یعنی چه. این حرفها را هم برا ترسوها بزن. این انقلاب به دست بسیج مانده گار است
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    من واقعا تشکر می کنم...
  • خواننده IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    يه كف مرتب براي سردار احمدي مقدم. من كه به نيروي محترم انتظامي مان افتخار مي كنند
  • بي نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    چه جالب. ولي يك ربعي كه من اونجا بودم نيروي انتظامي محترم فقط نظاره گر بودند. احتمالا با نگاهشان اوضاع را كنترل مي كردند
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    يعني بايد فرد بميرد تا پليس وارد عمل شود ؟ مگرنميتوانند قبل از وقوع حادثه اقدام كند؟ واقعا قوانين مترقي داريم؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    پس آنهای که در صحنه بودن دوروغ میگویند
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    بنابراین شرح وظایف دو مامور نیروی انتظامی در حفاظت از جان مردم که در زمان وقوع قتل حضور داشته اند پس از مرگ مقتول آغاز میگردد .// حفظ آلات وآثارجرم - جلوگیری از فرار متهم - تحقیقات محلی - اطلاع رسانی به مقام قضایی و... // واقعا" که ...
  • بابك IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    "مديريت صحنه با مهارت و تسلط كامل "!!!يعني جون دادن يك نفر انسان بمدت 45دقيقه روي زمين و تماشاي بيخيالانه پليس وگوش دادن به رجزخواني قاتل دركمال آرامش باستناد قوانيني كه ایشان اشاره فرمودند . خيلي جالبه
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    آن قدر دفاع کنید از اشتباه هایتان تا روزی برسد که کار از کار گذشته.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    شما کارت درسته...
  • بدون نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
    0 0
    عجب سناریو ایی!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    ازاینکه نیروی انتطامی سهل انگاراست شکی نیست