با رای مجلس شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای اجازه داده شد در ازای خارج کردن یک دستگاه کامیون فرسوده با عمری بیش از 25 سال یک دستگاه کامیون نو وارد شود.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز - دوشنبه - در نوبت بعدازظهر و در ادامه بررسی ماده 147، به شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای اجازه دادند که با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کامیون‌های مورد نیاز خود را که استانداردهای روز را دارا بوده و عمری کمتر از سه سال داشته باشند، مشروط به وجود خدمات پس از فروش، موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 23 خرداد ماه 1386، به نام خود شرکت وارد کنند.

بر اساس این حکم دولت مجاز شد در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند.

براساس این مصوبه، استفاده از این تخفیفات تنها منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از 25 سال به ازای هر کامیون وارداتی است.

دستورالعمل نحوه اجرای این حکم از سوی وزارتخانه‌های راه و ترابری و امور اقتصادی و دارایی تهیه و پس از تایید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب قابل ابلاغ می‌باشد.

پس از ورود مجلس به بند هـ ماده 147 لایحه برنامه پنجم توسعه احمد مهدوی نماینده ابهر درخواست حذف این بند را داد. این درخواست وی با مخالفت نمایندگان زیادی در صحن مجلس روبه‌رو شد و دولت و کمیسیون تلفیق نیز با این درخواست مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس نیز پس از این‌که فضای عمومی مجلس برای دقایقی بر سر این موضوع بحث شد با این درخواست نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مخالفت کردند.

محمد صادق، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز با استناد به بندهای 8 و 9 اصل 43 قانون اساسی، گفت: در تولید کامیون خودکفایی‌ایم، به همین دلیل باید واردات کامیون ممنوع شود، چرا که 43 کارخانه تولید کامیون داریم که تنها 20 درصد آنها فعالند.

لاریجانی در پاسخ به صادق، اخطار وی را وارد ندانست و تاکید کرد: در این بند به دولت تکلیفی جهت واردات کامیون‌های خارجی نمی‌شود.

پس از این اخطار، حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام و حسینی‌صدر درخواست حذف جزء را مطرح کردند که نمایندگان با این پیشنهادات نیز مخالفت کردند.

کد خبر 110290

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین