واحدمرکزی خبر: در پی انتشار برخی اخبار و گزارشها پیرامون حکم احتمالی دادگاه ویژه پرونده ترور رفیق حریری و وارد کردن اتهام به برخی از اعضای حزب الله لبنان در این قضیه ، بحران سیاسی در لبنان بالا گرفت .

 
نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد ترکیه از هیچ تلاشی برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در لبنان دریغ نخواهد کرد . رجب طیب اردوغان در آستانه سفر دو روزه به لبنان که از امروز آغازمی شود ، در مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد در صورت بروز هر گونه علائم جنگ داخلی در لبنان ، دولت ترکیه به همراه دیگر کشورهای همجوار نهایت تلاش خود را بکار خواهند گرفت تا از وقوع جنگ داخلی در این کشور جلوگیری کنند . اردوغان تصریح کرد کسانی که شرایط و زمینه را برای بروز درگیری و جنگ داخلی در لبنان فراهم می کنند هرگز نمی توانند از مسئولیت تاریخی خود فرار کنند. نخست وزیر ترکیه در حالی این سخنان را ایراد کرد که صحنه سیاسی لبنان این روزها شاهد کشمکشهای سیاسی شدیدی در ارتباط با فعالیت دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و حکم احتمالی آن است .

 این در حالی است که تحلیل گران و سیاستمداران لبنانی بارها هشدار داده اند در صورتی که دادگاه ویژه بین المللی حزب الله لبنان را به دست داشتن در ترور نخست وزیر اسبق لبنان متهم کند ، بحران سیاسی و درگیری قومی در لبنان به دنبال خواهد داشت . رجب طیب اردوغان از همه مردم لبنان خواست به گسترش ترس و وحشت دراین کشور دامن نزنند.

وی خاطر نشان کرد دانیل بلمار دادستان کل دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری تاکنون اسناد و مدارکی را که این دادگاه در تحقیقات خود از انها استفاده کرده و یا خواهد کرد ، فاش نکرده است . اردوغان در پاسخ به خبرنگاران در ارتباط با امکان مشارکت آنکارا در تلاشهای منطقه ای با هدف جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در لبنان اظهار داشت بی تردید دولت ترکیه و شخص او از هیچ تلاشی در زمینه با هدف کمک به لبنان دریغ نخواهند کرد . اردوغان در ادامه کمک به حل اوضاع داخلی لبنان را یکی از اهداف اصلی حضورش در بیروت عنوان کرد . رجب طیب اردوغان در صدر هیئتی بلند پایه و برای دیدار دو روزه از لبنان و گفتگوها با مقامات بلند پایه این کشور صبح امروز وارد بیروت شد . پیش بینی می شود در پایان سفر اردوغان به لبنان ، بیانیه ای برای تشکیل شورای عالی همکاری راهبردی میان مقامات دو کشور به امضا برسد .

همزمان با سفر اردوغان به مناطق شمال لبنان اجرای پروژه های توسعه اقتصادی در روستاهای شمال این کشور که برخی از ساکنان ان ترکمن هستند، آغاز خواهد شد . اردوغان همچنین ازنزدیک با نیروهای ترکیه که در چارچوب نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد (یونیفل) در مناطق جنوب لبنان حضور دارند، ملاقات خواهد کرد . به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت ؛ تنش سیاسی در لبنان در حالی رو به افزایش است که آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد فعالیت دادگاه ویژه لبنان برای بررسی پرونده ترور رفیق حریری هنوز به پایان نرسیده است و تا روشن شدن حقایق درباره این پرونده این دادگاه باید به کار خود ادامه بدهد . سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تصریح کرد تحقیقات دادگاه ویژه لبنان در ارتباط با ترور نخست وزیر اسبق لبنان همچنان ادامه دارد و واشنگتن از لحاظ سیاسی و مالی از این دادگاه پشتیبانی می کند .

فیلیپ کراولی اظهار داشت نتیجه نهایی تحقیقات این دادگاه اهمیت بسیار زیادی برای آینده لبنان دارد .

وی با اشاره به اینکه واشنگتن از تلاشها و تحقیقات دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری حمایت می کند ، ابراز امیدواری کرد این دادگاه تحقیقات خود را به اتمام برساند و نتایج ان را اعلام کند . در همین راستا شبکه تلویزیون دولتی سی بی اس کانادا روز دوشنبه ادعا کرد گروه تحقیق سازمان ملل و یک افسر لبنانی به اسنادی دست یافته‌اند که نشان دهنده دست داشتن جنبش حزب الله در قتل رفیق حریری نخست وزیر اسبق این کشور در فوریه سال دو هزار و پنج میلادی است. بنا به اعلام این شبکه تلویزیونی، اسناد کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره قتل حریری مبتنی بر بررسی تماس‌های تلفنی است و نشان می‌دهد مسئولان حزب الله با صاحبان تلفن‌های همراهی که برای هماهنگی انفجار منجر به قتل حریری مورد استفاده قرار گرفتند، ارتباط داشته اند. اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در بیانیه ای حملات و تهدیدهایی که با هدف مانع تراشی در روند فعالیت دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری صورت می گیرد ، محکوم کرد. ورزای خارجه اتحادیه اروپا از همه احزاب و گروههای سیاسی در لبنان خواستند با دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری همکاری کنند .

این دادگاه توسط سازمان ملل متحد با هدف دستگیری و مجازات عاملان این ترور تشکیل شد . وزرای خارجه اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی شدید ازارعاب برخی طرفها در لبنان که با هدف جلوگیری از ادامه فعالیت دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری صورت می گیرد، این تلاشها را به شدت محکوم کردند. رفیق حریری در سال دو هزارو پنج و بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده به همراه چند نفر دیگر کشته شد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =