۰ نفر
۵ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۰

حسن بیادی

شهر ری ، یکی از قدیمی ترین شهر های ایران است که بر اساس برخی روایت ها 6 هزار سال قدمت را برای آن برآورد کرده اند و همواره این منطقه با توجه به ویژگیهای مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و حتی سیاسی مورد توجه دولت ها و حکمرانان بوده است.

شهرستان ری از بدو تقسیم مناطق مدیریت شهری به مناطق 20 گانه جزء مناطق شهرداری تهران بوده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری شهرری به عنوان قبله شهر تهران نامگذاری شده است.

از این رو اثبات هویت حقیقی و شان شایسته این شهرستان جز از طریق تداوم مدیریت شهری تهران و توسعه و تکمیل خدمات موثر مجموعه شهرداری تهران به شهرستان ری به عنوان منطقه 20 امکان‌پذیر نخواهد بود.

منطقه 20 شهر تهران ، با وجود قدمت و سابقه طولانی از محرومیت های متعددی رنج می برد که فرسودگی بافت شهری ، مشکلات فرهنگی و اجتماعی ، میزان بالای جمعیت مهاجر ، وجود صنایع آلوده کننده و ... از جمله آنها است.

شهر ری ، همواره یکی از نقاط و مناطق مهم شهر تهران به لحاظ سیاسی و اجتماعی بوده است که خواستگاه بسیاری از چهره ها و جریان های سیاسی کشور است و از این رو استقلال شهر ری و افزایش اختیارات این منطقه را جدا از آثار واقعی اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی می توان یک حرکت تبلیغاتی برای ایجاد همسویی سیاسی با جریان های سیاسی حامی دولت ارزیابی کرد.

محرومیت در این منطقه موجب شده است تا شهرداری تهران برای جبران درآمد محدود 35 میلیارد تومانی آن بیش از 220 میلیارد تومان بودجه سالانه را از اعتبار شهر تهران جهت جبران عقب ماندگی های شهر ری اختصاص دهد.

اما عده ای جدیدا حکم به جدایی این شهرستان از تهران را داده اند اما باید دانست که گسستن یک شهر تبعات زیادی دارد و اگر دلیل جدا کردن شهرستان ری از تهران داشتن یک فرمانداری مستقل است، می‌توانند فرمانداری شهرستان ری را منحل کنند، نه اینکه یک شهر را تحت تاثیر این تصمیم خود تغییر دهند.

ممکن است گروههای مختلف اهداف متفاوتی از مطرح کردن این موضوع داشته باشند، گروههای سیاسی فعال در شهر ری بیشتر انگیزه های غیر از مسائل شهری و اجتماعی را دنبال می کنند و فکر می کنند اگر شورای شهر مستقلی داشته باشند می توانند در انتخاب اعضای شورای شهر و بعدها در تصمیم گیریهای شورا نفوذ بیشتری داشته باشند.

بنده مخالف جدا کردن ری از تهران هستم چرا که شهر ری به دلیل هویت تاریخی نامش باقی مانده اما از لحاظ هویت حقوقی وابسته به تهران است.  به دلیل پیوستگی که میان تهران و ری بر قرار است یک پیوست فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی میان ری و تهران به وجود آمده و در این موقعیت این جدایی تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت.

شهر ری هیچ انقطاعی از تهران ندارد و همه مسیرها و شریان های اصلی شهر تهران در پیوستگی کامل با شهر ری است.جداسازی ری از تهران منجر به بروز ناهماهنگی می شود چراکه روش تفکیک مدیریت در دنیای امروز روشی کهنه است .

همچنین در حال حاضر بودجه ای از سوی شورای شهر هر سال برای شهرری اختصاص داده می شود که بسیار بیشتر از میزان درآمدهای این منطقه از تهران است، بنابراین با جداشدن شهرری از تهران و قطع دسترسی آن به بودجه شهر تهران مردم منطقه متحمل هزینه های سنگین خواهند شد و از سوی دیگر ارائه خدمات شهری در شهرری نیز با کیفیت پایینی صورت خواهد گرفت.

باید توجه داشت که این اقدام زمینه تجاوز شدید و سوء استفاده افراد فرصت طلب و سودجو را در تصاحب و تصرف غیرقانونی حریم تهران به دنبال دارد و موجب افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز می‌شود.

برخی می‌گویند شهر ری پالایشگاه و پول دارد اما پول آن برای این شهر خرج نمی‌شود حال آنکه اگر قرار بود کارخانه‌های حاشیه شهر ری پولی داشته باشند تا کنون مشخص می شد.

در واقع می‌خواهند همان کاری که در مورد زمینهای "گرمدره" و "چهاردانگه" در زمان تفکیک از تهران کردند درباره شهرری هم انجام دهند. درحالیکه به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی به طور قطع جدایی ری از تهران رخ نمی‌دهد و نباید با قولهای بیجا از سوی دولت آرامش شهر را بر هم بزنیم.

شهرهایی هم که پیش از این از تهران جدا شده است تا کنون چندین بار درخواست داشته‌اند که مجدداً به تهران متصل شوند.

 بعد از این تفکیک حتما مناطقی همچون "مهرآباد" و "شمیرانات" و یا "دولاب" به دنبال جدایی از تهران می‌روند. قطعا چنین تصمیمی بر خلاف اصول شهرسازی و مدیریت شهر است و در نهایت مردم شهرری آسیب می‌بینند.

از طرفی استقلال شهرداری منطقه 20 از شهرداری تهران زمینه لازم و مناسب جهت سوء استفاده و تجاوز و تشدید اقدامات افراد فرصت طلب و سود جو در تصاحب و تصرف غیرقانونی حریم شهر تهران و توسعه ساخت و سازهای غیر مجاز را فراهم خواهد کرد .

 این طرح در روزهای ابتدایی که مطرح شد موجب سو استفاده های اقتصادی شد و چنانچه این طرح اجرا شود بسیاری از زمین های اطراف ری که حریم تهران محسوب می شود مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

 

نایب رییس شورای شهر تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =