۰ نفر
۵ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۵

نخست وزیر ترکیه به رژیم صهیونیستی نسبت به هر گونه حمله به غزه و لبنان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در کنفرانس بانک‌های عربی در لبنان تاکید کرد که ترکیه در برابر هر گونه حمله اسراییل به لبنان سکوت نخواهد کرد.

وی گفت: تنها هدف ترکیه در منطقه صلح، ثبات، رفاه و امنیت است و ترکیه به منافع کشورهای همسایه‌اش اهتمام می‌ورزد.

اردوغان هم چنین با اشاره به موضوع لغو ویزا برای ورود به لبنان، سوریه، لبنان و اردن گفت: فرهنگ و تاریخ مشترک ما تاریخی مشترک را شکل داده و ترکیه با وجود این که از یک سو به سمت غرب و مذاکرات برای ورود به اتحادیه اروپا حرکت می‌کند اما به اهمیت هویت اسلامی‌اش ایمان دارد و هرگز به اعراب پشت نخواهد کرد.

وی تاسیس نظامی مشابه نظام شینگن اتحادیه اروپا را بین کشورهای منطقه خواستار شد و ترس و نگرانی نسبت به برداشتن این گام را عجیب دانست.

اردوغان با اشاره به این که کشورش یک قدرت منطقه‌ای با وزنه‌ی بین‌المللی در عرصه‌های مختلف است، تاکید کرد: ترکیه در کنار مسائل جهان عرب و جهان اسلام ایستاده و با لبنان در تمامی شرایط سخت همراه بوده و برای ثبات امنیتی و سیاسی در این کشور تلاش می‌کند.

اردوغان هم چنین در مراسم افتتاح یک بیمارستان ترکیه‌ای در صیدا به همراه سعد الحریری، نخست وزیر لبنان بر اهمیت حفظ وحدت لبنان تاکید کرد.

وی هم چنین عنوان داشت: لبنان هنوز یک الگو برای همزیستی مسالمت آمیز مطرح می‌شود.

به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، الحریری نیز تاکید کرد: لبنانی‌ها هرگز جانبداری‌های ترکیه از خویش را چه در رویارویی با حملات اسراییل چه از طریق این که ثبات لبنان را در راس اولویت‌های سیاسی خود قرار داده فراموش نمی‌کنند.

الحریری گفت: چنانچه ترکیه در گسترش افق روابطش با کشورهای عربی موفق شد لبنان نیز خود را کاندیدا می‌کند تا جزو این حلقه و پل عبوری برای همکاری‌های ترکیه‌ای - عربی باشد.

وی تاکید کرد: تنها راه برای حل بحران‌ها و نزدیک شدن دیدگاه‌ها تلاش‌های مشترک عربستان و سوریه است‌.

نخست وزیر ترکیه هم‌چنین هنگام ورود به لبنان با اشاره به جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت: لبنان در جنگ 2006 بر اسرائیل پیروز شد و در هر جنگ دیگری که در آینده به وقوع پیوندد نیز پیروز خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان و اردوغان در دیدار خود که در قصر ریاست جمهوری در شرق بیروت برگزار شد درباره تحکیم روابط لبنان و ترکیه و گسترش همکاری‌های این دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه به نقل از اردوغان آمده است: عرصه سیاسی در لبنان باید ثبات داشته باشد و لبنانی‌ها باید برای حل بسیاری از بحران‌ها از جمله موضوع دادگاه بین‌المللی ترور رفیق الحریری به تفاهم و اجماع برسند.

نخست وزیر ترکیه در جشن مردم لبنان که به استقبال وی برگزار کردند از رژیم صهیونیستی خواست که به اقدامات تحریک آمیز خود در منطقه پایان دهد.

اردوغان خاطر نشان کرد: من بار دیگر از کابینه اسرائیل می‌خواهم که از اشتباهات خود دست بردارد و از مردم منطقه عذرخواهی کند و برای برقراری صلح گام بردارد.

اردوغان گفت: ما به مرم غزه و قدس کمک و از پایداری آن‌ها در برابر اقدامات اسرائیل حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدام نظامیان رژیم صهیونیستی در کشتار سرنشینان کشتی ناوگان آزادی غزه تصریح کرد: تا وقتی کسانی هستند که راهزنی دریایی می‌کنند ما به دفاع خود از حق و حقیقت ادامه خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه گفت که کشورش برای برقراری عدالت و تامین آن در منطقه تلاش می‌کند.

وی خطاب به شهروندان لبنانی گفت: هیچ‌کسی نمی‌تواند پیوندهای برادری و دوستی را قطع و در بین ما فتنه‌انگیزی یا روابط بین ما را سرد کند.

اردوغان گفت: ما خواهان اعاده حقوق شهر قدس و غزه هستیم و به حمایت از لبنان ادامه خواهیم داد.

وی در اشاره به مسئولان رژیم صهیونیستی گفت: رو در روی قاتلان با قدرت خواهیم گفت، بله شما قاتل هستند.

وی در دیدار با نبیه بری، رییس پارلمان لبنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: ترکیه تلاش‌های خود را برای مشارکت در محافظت از وحدت لبنان متمرکز کرده ‌است.

نخست وزیر ترکیه بعد از دیدار با رئیس جمهوری لبنان به خبرنگاران گفت: در این دیدار مسائل دوجانبه و اوضاع منطقه و تاکید بر وحدت عراق مورد بحث قرار گرف

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =