با تصویب ماده 173 برنامه پنجم توسعه، هر گونه بهره‌برداری از تالاب‌های داخلی را ممنوع شد و تکالیفی دال بر اندیشیدن تمهیدات لازم برای کاهش آلودگی هوا تا حد استانداردهای جهانی برای سازمان محیط زیست تعیین گردید.

به گزارش خبرآنلاین، در ماده 173 برنامه پنجم آمده بود: شهرداری‌ها در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالاب‌های داخلی در راستای مدیریت پسماندهای شهری موظفند تا پایان برنامه پنجم پسماندهای خود را با روش‌های نوین و فناوری‌های جدید با اولویت روش‌های ارگانیک از قبیل ورمی کمپوست بازیافت کنند.

همچنین در این ماده تاکید شده است که از سال پایانی برنامه پنجم توسعه هر گونه دفن پسماندها در این گونه شهرها مطلقا ممنوع خواهد بود.

سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف شد تا تمهیدات لازم را برای کاهش آلودگی هوا تا حد استانداردهای جهانی با اولویت شناسایی کانون‌های انتشار ریزگردها و مهار آن کنترل و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم آورد.

علاوه بر این دولت مکلف شد در سال نخست برنامه با توجه به شرایط ویژه تالاب‌های کشور از منظر اقتصادی، کشاورزی، زیست‌بومی، تنوع و گردشگری و وجود مراتع و اراضی زراعی مطلوب در اطراف آنها و وجود چالش‌های جدی در تخصیص منابع آب در این مناطق و به‌طور کلی، پیچیدگی و شکنندگی زیست‌بوم طبیعی این مناطق با ساماندهی مجدد سازمان‌های موجود در بخش‌های آب، کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، نسبت به اعمال مدیریت یکپارچه با مشارکت بهره‌برداران در دشت‌های اطراف این تالاب‌ها اقدام کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =